מאות אנשים, חברים ומוקירים הגיעו להיפרד מהמלחין נחום היימן שהלך אתמול לעולמו בבית העלמין "מנוחה אחרונה" בכפר סבא. בטקס האשכבה שנערך לכבודו היום (חמישי) בתיאטרון הקאמרי הגיעו מאות אמנים, זמרים, פוליטיקאים ואנשי תרבות להיפרד מהיימן ואנשים מהקהל הרחב. מעריצה שהגיעה לבית העלמין עם תמונה של היימן והקדשה עבורו סיפרה כי זהו יום מאוד עצוב עבורה: "היימן הזכיר לי תמיד את ארץ ישראל היפה". 



בתו סי-היימן ספדה לו: "אני לא בשם אלו שאבא שלי הפך עבורם לסמל. אני כאן להספיד את אבא שלי. קראתי לך 'שיר השירים שלי'. עוד יספרו על שנותיך האחרונות שהיו פחות יפות. היית אדם נדיר, צבעוני, זאב בודד. אנחנו בית אחר. עוד לא יודעים איפה נשב שבעה. אתה היית הבית, עשרות אלפי בתים ישירו הערב את שיריך. עשיתי כל מה שיכולתי בשנותיך האחרונות. אני רוצה להודות לאנשים טובים שעזרו במהלך הדרך. כתבתי לפני חודש שיר שנקרא 'איש השירים שלי עוזב את העולם'. תמיד רציתי לי אבא רגיל שיבוא לטקס חנוכה בבית הספר. אבא שלי היה איש השירים. חיבר עולמות והפך הכל לשיר ועוד שיר. אני כבר מתגעגעת. בתו הבכורה בילי אמרה בכאב: "זיכרון אחד תמיד הולך אעתי  בגיל שש, שאלת מה אני רוצה וביקשתי - תכתוב מחזמר וכתבת באותו ערב מיזמר. שיהיה לנו ט"ו באב שמח".



טקס הלווייה נפתח בשירו של היימן "פרח בר". ראש מועצת בית אריה, אבי נעים, נשא דברים: "קראנו לפני כמה שנים כיכר על שמו וכעבור כמה ימים הוא קרא לי לפתח תקווה שם התגורר וביקש לעבור לבית אריה. מצאתי אדם בודד, שקשה לו. מתקשה מבחינה כלכלית, מתקשה בחיים  היתה לו משפחה גרעינית שנשאה אותו. העברנו אותו לבית אריה". נעים הוסיף: "חתן פרס ישראל בן 80, לא צריך למכור דיסקים בשביל לחעות. נתנו לו חיים, אהבנו אותו, חיבקנו אותו  בנותיו היו חלק מאיתנו. הפרוייקט האחרון שלו היה תרגום שיריו לרוסית. בטקס לציון האירוע, בפתח תקווה, אף שר לא הגיע ונחצ'ה הנרגש חיבק אותי ומכר שם דיסקים".
 

לוויתו של נחום היימן. צילום: אבשלום ששוני
לוויתו של נחום היימן. צילום: אבשלום ששוני



צחי פודו, מוסיקאי: "השארת לנו שני דברים גדולים - את המוסיקה הגדולה שלנו ואת האהבה. היית לי אב רוחני, חבר ומורה. דחפת אותי לכל אורך הדרך. היית אדם מלווה, צנוע ומפרגן. ביקרתי אותך לפני כמה שבועות במחלקה הסיעודית בה היית בחודשים האחרונים. אמרת לי - תבוא בעוד כמה שבועות, אני רוצה לעשות פרוייקט, גרמת לי להיות המפיק המוסיקלי של שירך האחרון".



טקס הלוויה הסתיים כאשר המלווים שרו משיריו של היימן ומחאו לו כפיים.



ארונו של נחום היימן בטקס האשכבה. צילום: אבשלום ששוני
ארונו של נחום היימן בטקס האשכבה. צילום: אבשלום ששוני



על זר שהונח לכבודו במרכז הבמה נכתב: "עוד יחזור הניגון מילדותך". בתו בילי היימן, אמרה: "אבא רצה למות ותכנן את המוות שלו, הוא ביקש אפילו איזה פרחים לשים על הגלגל בטקס. אמרתי לו שאם זה יצא בט״ו באב - אז יהיה קל להשיג פרחים כי יהיה מבחר. והנה - ט"ו באב".

שרת התרבות והספורט מירי רגב, עלתה לבמה ונשאה דברים: "באנו להיפרד ממלחין ואדם גדול. שיריו הם נכס צאן ברזל עוד מימי קום המדינה. ביותר מאלף שירים הוא הוכיח את כוחה של המנגינה שהוליכה אותנו במדינה שלנו וכבשה את הלב. הציבור הישראלי אהב את נחצ'ה, שהיה גשר בין תרבויות. לא משנה אם אתה גר בקיבוץ או בעיר, דתי או חילוני, עם כולם מצא נחצ׳ה שפה משותפת". עוד הוסיפה רגב: "כמדינה עלינו לדאוג לאמנים, שלא ירגישו מוזנחים לעת זקנה. הם תרמו לנו את כישרונם ועלינו להשיב להם כגמולם".

שרת התרבות רגב בטקס האשכבה. צילום: אבשלום ששוני
שרת התרבות רגב בטקס האשכבה. צילום: אבשלום ששוני

היימן, הלך לעולמו אתמול והוא בן 82 במותו. נפטר בבית החולים מאיר בכפר סבא כשלצידו בתו, הזמרת סי היימן ונכדיו, לאחר שמצבו הבריאותי הדרדר וסבל מקריסת מערכות בעקבות חיידק אלים שפגע בו. היימן אחראי להלחנתן של מאות יצירות שהפכו נכס צאן ברזל בתולדות הזמר העברי, ביניהם "חופים", "שיר אהבה ישן" (המוכר בשם "אניטה וחואן"), "החול יזכור" ורבים אחרים. כמו כן, בשנים האחרונות הפך לסמל המאבק על שימור המוזיקה העברית הישנה.



נחום היימן עם נתן יהונתן. צילום: אלי דסה
נחום היימן עם נתן יהונתן. צילום: אלי דסה



היימן נולד בשישה במאי 1934, בעיר ריגה, בירתה של לטביה לפנינה וחיים היימן. הוא עלה ארצה עם משפחתו בשנת 1939, כשהיה בן חמש. בילדותו החל לנגן בפסנתר, אך לאחר שחלה בגיל עשר בשיתוק ילדים (פוליו) עבר לנגן באקורדיון. בגיל 14, בעקבות גירושי הוריו, עבר להתגורר כילד חוץ בקיבוץ נען.



במסגרת שירותו הצבאי שימש היימן אקורדיוניסט מחליף למלחין דובי זלצר בלהקת הנח"ל בגרסתה הראשונה. בתקופת שירותו הצבאי נישא לדליה קולטון ועבר איתה לקיבוץ בית אלפא. לשניים נולדו שתי בנות - הזמרת סי ובילי היימן.