לא עושים את קורס ההכנה למבחני הפסיכומטרי בגלל הכסף? נראה שבעייתכם נפתרה. התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל בשיתוף פעולה עם "אקדמיה לעם", החליטו על הוזלת המחיר שיכול להגיע לכמה אלפי שקלים, על ידי קיום קורס שמחירו יעמוד על 1,220 שקלים. כידוע, על מנת להתקבל ללימודים אקדמיים, רבים נדרשים לגשת לבחינה הפסיכומטרית המתקיימת במספר מועדים במשך השנה. גם היום (שני) ומחר יתקיימו הבחינות, במהלכן ינסו הנבחנים לקבל ציון שיספיק עבור החוג אותו רוצים ללמוד, כאשר עלות הרישום לבחינה היא 580 שקלים עוד לפני ההרשמה לאחד מעשרות מכוני ההכנה. 
למועמדים רבים אין את הכסף הדרוש לקורס ההכנה והם נאלצים להשתמש בכספי הפיקדון הצבאי או מחליטים לדחות את הלימודים עד שיחסכו מספיק כסף. בשל העלויות הגבוהות, ב"אקדמיה לעם" החליטו כאמור, לבוא לקראת הסטודנטים העתידיים ולהוזיל עלויות מבלי לפגוע לטענתם בטיב המורים וכן לדאוג לכיתות קטנות ופריסה ארצית.
"אקדמיה לעם" הידועה גם כ"רפואה לעם", הוקמה בשנת 2011 ע"י זאב הירשפלד כמרכז הכנה לבחינות הקבלה ללימודי רפואה בתחילת הדרך, מתוך אמונה שניתן להתקבל לבית ספר לרפואה גם ללא קורס הכנה יקר. בהמשך הוחלט להקים אלטרנטיבה שתהיה נגישה כלכלית עבור כלל המועמדים להשכלה גבוהה בארץ בין אם בקורסי פסיכומטרי ובין אם לצורך השלמת בגרויות.

ספרי לימוד לפסיכומטרי. צילום: אקדמיה לעם


77% מהסטודנטים ניגשו לפחות פעם אחת לבחינה


על פי סקר הסטודנט של ההתאחדות שנערך על ידי מכון "מאגר מוחות", בו השתתפו למעלה מ-10,000 סטודנטים מכל רחבי הארץ, 77% מהסטודנטים אמרו כי ניגשו לפחות פעם אחת לבחינה הפסיכומטרית. 58% מהסטודנטים ניגשו פעם אחת בלבד, 20% ניגשו פעמיים ו-6% ניגשו שלוש פעמים ומעלה. מתוך המועמדים שניגשו לבחינה הפסיכומטרית, 89% השתתפו בקורס הכנה בתשלום לקראת הבחינה ומחצית מבין אלו שילמו מעל ל-5,000 שקלים לקראת הבחינה. 
מבחינת ההבדלים בין אוניברסיטה למכללה, רק 5.49% מהלומדים באוניברסיטאות מעולם לא ניגשו לבחינה פסיכומטרית, לעומת 30.79% מהסטודנטים במכללות. 58.36% מהלומדים באוניברסיטאות ו-47.87% במכללות ניגשו לבחינה פעם אחת. עוד עולה כי השוני בין תחומי הלימוד משפיע גם על כמות הפעמים בהן נבחן הסטודנט: 56.38% מהסטודנטים להנדסה באוניברסיטאות נבחנו בבחינה הפסיכומטרית פעם אחת ו-30.87% נבחנו פעמיים. מנגד, 22.52% מהלומדים במכללות כלל לא ניגשו לפסיכומטרי ו-44.47% ניגשו פעם אחת בלבד. בפקולטה למדעי החברה המספרים דומים יחסית - כ-63.14% מהסטודנטים באוניברסיטאות ו-52.12% מהסטודנטים במכללות דיווחו שנבחנו פעם אחת בפסיכומטרי. בפקולטות למדעי המחשב ולמשפטים ההבדלים גדולים יותר - רק 3.2% מהסטודנטים למדעי המחשב ו-2.22% מהסטודנטים למשפטים באוניברסיטאות לא ניגשו לפסיכומטרי מעולם, בעוד במכללות הנתונים מצביעים על 23% מהסטודנטים למדעי המחשב ו-36.32% מהסטודנטים למשפטים שלא ניגשו למבחן. 

"מסחטת כספים ענקית"

קורסי ההכנה המוזלים נערכים כבר שנתיים, אך עדיין רבים לא מודעים להם או חוששים מאיכות הקורס. לכן, בהתאחדות הסטודנטים הצטרפו ליוזמה המוזלת ומדגישים כי מדובר במורים איכותיים בעלי ניסיון בתחום.  
גלעד ארדיטי, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל, מסר היום כי "קורסי ההכנה לפסיכומטרי הפכו למסחטת כספים ענקית, ופעמים רבות קורס פסיכומטרי מגיע לגובה של כמעט שכר לימוד שנתי באקדמיה. אנו מאמינים ש'אקדמיה לעם' תוכל להביא לשינוי מהיסוד של שוק הפסיכומטרי בישראל, לשבור את קרטל המחירים ולהציע אלטרנטיבה שפויה לכל אדם שמבקש לעשות קורס הכנה לפסיכומטרי".