פסיקה של בית המשפט המחוזי בבאר שבע מ־6 ביולי מעוררת דאגה גדולה בעמותת תנו לחיות לחיות. מדובר בפסיקה שהקלה משמעותית בעונשו של אדם שהורשע ב־2.12.15 בבית משפט השלום בקריית גת בשתי עבירות - הריגת גורת כלבים והתעללות בכלבה. העונש של 15 חודשי מאסר בפועל שהשית עליו בית משפט השלום קוצר לחמישה חודשי עבודות שירות בלבד בצד פרשנות של המחוזי, שלפיה עבירות אלימות נגד גוף מתייחסות לבני אדם ולא לבעלי חיים.



זאת ועוד, המועד האחרון לערעור אפשרי של הפרקליטות על קביעת המחוזי בבאר שבע הוא מחר (שלישי) – מועד חזרת בתי המשפט מפגרה. עד לכתיבת שורות אלו טרם נענו פניות העמותה לבכירי משרד המשפטים, שבכללן פנייה ליועץ המשפטי לממשלה מ־20 ביולי ולמשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים מ־11 באוגוסט בהפצרה להגיש ערעור על פסק הדין.



ראשיתו של המקרה בריב אחים בפברואר 2015 באשקלון. המורשע הגיע לדירת אחותו בגילופין, ועל רקע הוויכוח איתה הטיח גורת כלבים בת שלושה שבועות בקיר וגרם למותה. לאחר מכן חבט במכות אגרוף בראשה של כלבה בוגרת. הרשעתו בביהמ"ש השלום הייתה על פי הודאתו ובמסגרת הסדר טיעון, וזאת כשלחובתו תשע הרשעות קודמות, בין היתר על עבירות אלימות. למרות זאת, מצא לנכון ביהמ"ש המחוזי לקבל את ערעורו.



"לא ניתן להשלים עם קולת העונש"

מנכ"לית תנו לחיות לחיות, יעל ארקין, אמרה ל"מעריב־השבוע": "פסיקתו של המחוזי מהווה נסיגה בהגנה על בעלי החיים בישראל ואינה עולה בקנה אחד עם המגמה בציבור ועם התיקון האחרון לחוק צער בעלי חיים, שקבע החמרת ענישה המגיעה למאסר של עד ארבע שנים כאשר ההתעללות מבוצעת עם כוונה, כמו במקרה זה".



לדבריה, "על אדם הפוגע בבעלי חיים לדעת כי יישב בכלא, ולא כי ייצא בעונש זעום של כמה חודשי עבודות שירות". בעמותה הבהירו במכתבם ליועמ"ש: "לא ניתן להשלים עם קלות העונש, שעומדת בניגוד לרוח החוק ולאקלים הציבורי שאינו מתייחס בסלחנות למתעללים בבעלי חיים". בעמותה מדגישים כי "בשנה האחרונה, בעקבות מחאה ציבורית נרחבת, תוקן חוק צער בעלי חיים והועלה רף הענישה על עבירות התעללות. בנוסף, בשנים האחרונות החלו כמה מבתי המשפט להשית, לראשונה, עונשי מאסר בפועל על עבריינים אשר פגעו או רצחו בעלי חיים".



עו"ד נטע יגר, מהמחלקה המשפטית של תנו לחיות לחיות, מוסיפה: "קביעתו של המחוזי בבאר שבע חמורה ומקוממת משתי בחינות. ראשית, כיוון שמדובר בפרשנות תקדימית למונח עבירת אלימות נגד גוף באופן אשר מפלה עבירות אלימות נגד בעלי חיים. יתר על כן, ההחלטה לבטל את עונש המאסר בפועל חותרת תחת ההתקדמות שכבר הושגה בהגנה על בעלי חיים, קל וחומר כאשר מדובר בעבירות אלימות שהסתיימו במותו של בעל החיים. ענישה מקלה חותרת תחת ההגנה שלה ראויים בעלי החיים ומאיינת את ההרתעה מפגיעה עתידית בהם".



מפרקליטות המדינה נמסר: "הפנייה מוכרת לנו והפונים ייענו כמקובל. לא ראוי שגם ביהמ"ש וגם הם ישמעו דרך התקשורת מה בכוונתנו לעשות וכשנשיב נסביר את ההחלטה, תהא אשר תהא". כאמור, מבירור שערכנו מול תנו לחיות לחיות, טרם התקבלה תשובה על פניות העמותה לפני המועד האחרון לערעור מחר.