בית המשפט המחוזי בלוד החליט היום (חמישי) לקצר ביום את מעצרה של ראשת עיריית נתניה מרים פיירברג אולם דחה את בקשתה לשחרור ממעצר והיא תעביר את השבת הקרובה מאחורי סורג ובריח. פיירברג נעצרה אתמול כשמעליה חשדות של שוחד, מרמה ועבירות נוספות. חוקרי להב 443 חושדים כי פיירברג העניקה הקלות לקבלנים בתמורה להנחות בנכסים שרכשה, כשבמקרה אחד יעודו של בית מלון הפך למגדל מגורים בו פיירברג רכשה דירה. המשטרה טוענת כי פיירברג קיבלה שוחד בין במישרין ובין באמצעות גורמים אחרים במסגרת פעילותה הציבורית בהיקפים של מיליוני שקלים.



השופט יקואל, בחן את הראיות שבידי המשטרה ולאחר שסבר כי פיירברג עלולה לשבש 28 מתוך 34 פעולות החקירה באם תשוחרר ציין בהחלטתו . "קיים חשד סביר הקושר את העוררת לחשדות המיוחסים לה. אין אלו חשדות בעלמא וקיים חשד לשיבוש מהלכי חקירה" ומיד לאחר מכן הסביר. "העדפתי את האינטרס הציבורי שבניהול החקירה בלא שיבושה על פני האינטרס הפרטי של העוררת והפגיעה בחירותה".



לבד מפיירברג עצורים באותה פרשה גם בנה עו"ד צפריר פיירברג שבית המשפט המחוזי דחה עוד קודם אתמול בבקר את ערעורו לשחרור מוקדם וכן הגרוש שלה אליהו פיירברג , עורך דין אברהם גוגיג, הקבלן אברהם תשובה, סגן ראש העירייה לשעבר וסגן ראש הוועדה המקומית לתכנון ובניה בנתניה שמעון שר וכן האדריכל גבי טטרו וקבלן נוסף ששמו טרם הותר לפרסום. חוקרי יאח"ה תיאמו בשלישי האחרון עם ראשת עיריית נתניה את הגעתה ברביעי בבקר לחקירה וכבר בחלוף זמן קצר הודיעו לה על החלטתם לעצור אותה ולהביאה בפני שופט.

עיריית נתניה. צילום: אבשלום ששוני
עיריית נתניה. צילום: אבשלום ששוני

 
מאוחר יותר האריך שופט בית משפט השלום בראשון לציון עמית מיכלס את מעצרה עד ליום שני וזאת כשהוא דוחה את בקשתה לשחררה . בהחלטתו ציין השופט כי לאור  החומר שהוצג בפניו, קיים יסוד סביר לחשדות כנגד ראש העירייה. לאחר קיצור המעצר ביום, פיירברג צפויה להשתחרר ממעצר ביום ראשון אלא אם כן יחליטו החוקרים להביאה בפני שופט פעם נוספת. ההערכה היא כי ראשת העירייה לנוכח מעמדה הציבורי תשוחרר למעצר בית ובתנאי הרחקה מכל משרדי העירייה והתאגידים הכפופים לה וכן ייאסר עליה ליצור קשר עם מי מהמעורבים.
 
במהלך החקירה התבסס החשד לפיו ראשת עיריית נתניה וכן סגנה  שר, ששימש עד לאחרונה כסגנה ומכהן כיו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה בעיר, לקחו שוחד מקבלנים ומיזמים, ובתמורה קידמו פרויקטים בעירייה כאשר הפרויקט המרכזי שאליו מתייחסת החקירה הינו פרויקט קורל בבעלות הקבלן אברהם תשובה.  בבית המשפט שלשום טענה פיירברג כי מדובר בחשדות המצוצים מהאצבע וכל מה שביצעה היה באישור. יחד עם זאת רמזה כי אישרה כי רכשה דירה בפרויקט קוראל וזאת אחרי שחתמה על האישורים וההיתרים.

"מאיגרא רמה לבירה עמיקתה". ראשת העיר נתניה, מרים פיירברג. צילום: אביר סולטן, פלאש 90
"מאיגרא רמה לבירה עמיקתה". ראשת העיר נתניה, מרים פיירברג. צילום: אביר סולטן, פלאש 90


עורך דינה של מרים פייברג, עו"ד נתי שמחוני אמר לאחר מכן: "ציפינו שהיא תשוחרר, אין שום הצדקה שהיא תישאר מאחורי סוגר ובריח. היא ראשת עיר 18 שנה, מילאה תפקידים במשך ארבעה עשורים בעיריית נתניה, היא נקייה ללא רבב. קטונתי מלדעת מה המשטרה חושבת והאם יהיה עוד גל מעצרים. אני חושב שהשופטים שגו, עם כל הכבוד לשופטי השלום והמחוזי. אנחנו בתחילתה של חקירה, אני מציע לכולם לא לקפוץ לשום מסקנות. אין שום הצדקה להמשך החקירה שהיא מאחורי סורג ובריח. היא נמצאת בנווה תרצה, בתנאים שהם זרים לה. מאיגרא רמה לבירא עמיקתא. עבר עליה לילה לא פשוט, בתא בודד. בהיותה אישה, זה המקום היחיד שאפשר להשאיר אותה".
עו''ד שמחוני הוסיף: "אני חושב שהמעצר מיותר, ואני חושש שהמטרה היא אחרת. היא סמוכה ובטוחה שכל החשדות שמייחסים לה לא היו ולא נבראו, לא לקיחת שוחד, לא העדפת קבלנים. למה אי אפשר היה לחקור אותה כמה שצריך, היו עושים זאת שעות על גבי שעות, היו שואלים, מקבלים תשובות, והכל היה נגמר. אתמול חקרו אותה קצרות, והיום הביאו אותה להארכת מעצר. מדובר באבא, אמא ובן עצורים. האם היה כדבר הזה? לאן הגענו?
שני בני הזוג, אלי ומרים, שהם גרושים, הם אנשים דתיים. הם צריכים לבלות את השבת בכלא, והיא צריכה עוד לעשות זאת בנווה תרצה".

בפתח הדיון בעצת מעצרה אמר נציג המשטרה רפ"ק אלישע קוגן כי "מדובר בחקירה מסועפת ומורכבת המגלמת שחיתות ציבורית במדרג גבוה. יש פעולות חקירה רבות שמטרתן להגיע לחקר האמת והחקירה מתקדמת. יש חשד כי נבחרי הציבור חיללו את אמון הציבור".