שנת הלימודים יצאה לדרך לפני כשלושה שבועות אבל לילדי הגן הדמוקרטי ניצן בשכונת רמת חן ברמת גן, עדיין אין גן קבוע. הילדים, בגילאי שנה עד שלוש נאלצים ללכת לגן זמני משום שעל המבנה המקורי של הגן הוטל צו מניעה יומיים לפני פתיחת השנה על ידי השכנים שהחליטו כי אינם רוצים שיהיה גן במקום. הגן פעל במשך שנים רבות במקום אחר אך המבנה נמכר והוא הועבר לרחוב סמוך. לטענת ההורים, קרן הגננת, פעלה על מנת להוציא בקשה להיתר זמני לשינוי רישוי המבנה, אך תושבי הרחוב הגישו כאמור צו מניעה בטענה שהגן יגרום לבעיות חנייה ולרעשים.



רוני קדר, אם לתינוקת בת שנה וחצי, סיפרה ל"מעריב אונליין" על הקושי להביא את ילדתה למקום שלטענתה אינו ראוי לשמש גן ילדים ועל הקושי למצוא פתרון שיהיה מקובל על השכנים: "השכנים פנו לבית המשפט יומיים לפני תחילת שנת הלימודים, הוציאו צו מניעה וסגרו את המבנה. למזלנו עיריית רמת גן מאוד עוזרת לנו והיא מצאה מבנה חלופי רק שהוא במרתף, בחללים שלא מותאמים לגן. ניסינו להידבר עם השכנים", מדגישה קדר, "גם בתהליכי גישור וגם בתהליכים נעימים, פנינו אליהם ואמרנו שאנחנו מוכנים לא להחנות את הרכבים ברחוב ולהיות בשקט אבל הם עומדים על שלהם ולא מוכנים שיהיה גן ברחוב".



מחאת גן "ניצן" ברמת גן.
מחאת גן "ניצן" ברמת גן.




"אף אחד לא רוצה גן לידו"


ביום שישי ההורים מתכוונים לערוך הפגנה, כדברי קדר, "כדי להעלות את המודעות של כל הגנים בארץ כי לכל הגנים יש את הבעיה הזו. אף אחד לא רוצה שיהיה לידו גן אבל אלה תשתיות שהקהילה זקוקה להן, כמו שאף אחד לא רוצה לגור ליד כביש או ליד בית ספר".



התופעה בה אנשים רבים לא מעוניינים שגנים יפעלו בסמיכות לבתיהם או בשכונתם היא מוכרת. מיכל, גננת בפתח תקווה, מספרת גם היא על התופעה: "בשכונה שלנו יש בעיה של מצוקת גנים וגם הגנים שקיימים הם בסכנת סגירה. פני השכונה השתנו אבל השכנים לא השתנו והם לא רוצים את הגנים שם. הם אנשים מבוגרים, אין להם עניין שיהיו שם גנים, אני מבינה אותם אבל העיר השתנתה". בנוסף, לדברי מיכל, באזור קיימת מצוקת חנייה – "האזור סביב הגן צבוע באדום לבן והשכנים מתלוננים על ההורים שמגיעים להכניס את ילדיהם לגן ושוטרים מגיעים למקום ומחלקים להם דוחות" והעירייה לטענתה לא מספקת פתרונות".



"הגנים פתוחים משבע וחצי עד חמש, בשבתות ובחגים ובמהלך הערב הרחוב מפונה - אנחנו יכולים להיות שכנים נהדרים, זה מאוד מתסכל. אנחנו בעלי העסקים הקטנים עומדים מול העירייה ומערכת המשפט, משלמים הרבה כסף לעורכי דין ונמצאים בהתנהלות בירוקרטית בלתי נסבלת מול העירייה. אני באופן אישי הוצאתי 30 אלף שקלים על עורך דין פרטי, ברגע שנרים ידיים לא יהיו גנים", מסבירה מיכל. 



מחאת הגנים.
מחאת הגנים.


גם הילה, אם לשני ילדים מתל אביב, התוודעה לסכסוכי שכנים ובעיית מציאת מקום לגנים בעיר בה מצוקת הנדל"ן היא בעיה ידועה: "גן ילדים אפשר לעשות רק בבית פרטי ובתל אביב הבעיה היא מאוד חמורה כי אין בתים פרטיים ובדרך כלל הם מאוד יקרים - בסביבות 30 אלף שקלים שכירות לחודש. נניח שמצאת בית ונניח שהשכירות היא יחסית במחיר נורמלי, אז אתה נכנס לסיפור של השכנים". במקרה של מיכל השכנים הוציאו גם צו מניעה לפתיחת הגן אך לאחר תהליכי גישור בהנחיית בית המשפט, הם הגיעו להבנות, שמהצד הן נראות בעייתיות לא פחות.




"סיוט להיות אמא לילד בתל אביב"


"אנשים מזדעזעים כשאני מספרת להם", אומרת הילה, "עשינו כמו מכלאה לילדים, אסור להם לצאת לחצר, אלא בין השעות 10 ל-12, אסור להם לדרוך בחצר מעבר לשעה 12 כי יש צו. בימי שישי התפשרנו שנפתח פעם כן ופעם לא. הסכמנו שלא ניכנס עם האוטו לשכונה, כל יום אני הולכת שלושה רחובות עם הילדים, כל זה כדי שהשופט לא יסגור לנו את הגן, זה הזוי. אמרתי לשופט, 'אתה לא מבין איזה סיוט זה להיות אמא לילד בתל אביב'".



בעיריית רמת גן בחרו שלא להתייחס לטענות. 



עיריית פתח תקווה מסרה בתגובה: "יודגש כי התלונות בנושא מקבץ הגנים הפרטיים בשכונה והפנייה לבית המשפט הייתה יוזמה של התושבים המתגוררים ברחוב אחים ישראלית, שהלינו כי תנועת הרכבים של באי הגן מפריעה להם. לצערנו, נוצר כאן מצב של קונפליקט בין שני צדדים צודקים - תושבי רחוב המבקשים ליהנות מסביבת מגורים שקטה ומנגד, הורים שצורכים את שירותי הגנים. לעת עתה לא ניתנו צווי הפסקת שימוש לגני הילדים, למעט גן 'אלמוגן'. הועדה המקומית אישרה שימוש חורג לגן זה עד לסוף שנת הלימודים 2017, ועדת ערר מחוזית קיצרה את התקופה עד לסוף שנת לימודים  זו וההחלטה אושרה ע"י בית המשפט המחוזי".

עוד הוסיפו בעירייה: "על אף שאין זה מתפקידה של העירייה לטפל בסוגיית הגנים הפרטיים, החליט ראש העיר איציק ברוורמן לסייע לבעלי הגנים הפרטיים, מתוך רצון לפתור את הבעיות שהתגלעו ברישיונות העסק שלהם. ראש העיר הנחה את הצוות המקצועי לסייע לבעלי הגנים כדי שימשיכו לתת מענה לאוכלוסיה במקום, אך כדי שהדבר יהיה ישים לקראת ספטמבר 2017, בעלי הגנים חייבים לשתף פעולה עם העירייה ולהסדיר את רישיונות העסק שלהם והעירייה מצידה תיתן את כל הסיוע הנדרש".