משרד הבריאות דיווח הערב (שלישי) על אדם נוסף שנדבק בווירוס הזיקה בחו"ל והביא אותו לישראל. הוא נדבק בנגיף ככל הנראה בקוסטה ריקה. זהו המקרה השני של המצאות הווירוס בישראל, שעלול לגרום למומים קשים בתינוקות.

מדובר במקרה ה-14 של נשא וירוס הזיקה המסוכן שהביא את הנגיף מחו"ל מתחילת השנה, כאשר משרד הבריאות בחר ליידע את הציבור עד היום רק על חלק קטן מהמקרים. כל האנשים שייבאו לישראל את הנגיף שהו בארצות נגועות: אמריקה הלטינית והאיים הקרביים. כמו כן, נרשם גם מקרה אחד של הידבקות מווייטנאם.
החולה שדווח עליו הערב נמצא באזור שכונת אפקה בתל-אביב. הוא עבר את המחלה בצורה קלה ולא נזקק לאשפוז או טיפול אחר כלשהו. ממשרד הבריאות נמסר שהחולה קיבל הנחיות ספציפיות להתנהלות בנוגע לנגיף ומצבו טוב.

כאמור, רק הערב פרסם משרד הבריאות שבמהלך החודשים האחרונים הגיעו מחו"ל לישראל 14  איש אשר נדבקו בנגיף הזיקה בחו"ל - וכולם החלימו בינתיים. יש להדגיש שכל המקרים של חולי הזיקה הם ייבוא של הנגיף מחו"ל ולא מהדבקה מקומית על ידי יתושים בישראל. גם לא נרשמה הדבקה בישראל בנגיף דרך יחסי מין. 
במקרה האחרון שדווח על חולה זיקה, באזור מועצה אזורית אשכול שבדרום, גם עכשיו קיבלה המועצה המקומית באזור הנחיות מהמשרד להגנת הסביבה בנושא הדברת יתושים. 
משרדי הבריאות והגנת הסביבה מדגישים את הצורך להקפיד על התמגנות מעקיצות יתושים כדי למנוע העברת מחלות. בנוסף, יש צורך למנוע ולצמצם מקומות דגירה של יתושים, בפרט מקורות מים עומדים כגון תחתיות עציצים ואגרטלים. המלצה זו תקפה לכל הארץ.
פרופסור אלי שוורץ, מנהל המרכז הגדול לאבחון וטיפול במחלות טרופיות בישראל שבבית חולים בשיבא מסר ל"מעריב" כי עיקר המקרים, כשמונה או תשעה מהם, הגיעו לישראל בשיא החורף בינואר השנה, והיתר בחודש האחרון. "אלה מספרים קטנים מכדי לעורר התפרצות. יש מחלות אחרות שמגיעות לישראל כמו קדחת הדנגי . מכל מקום, ב-10 השנים האחרונות לא הייתה לנו אף התפרצות מקומית. הסיכוי להתפרצות של המחלות הללו אצלנו, כפי שזה נראה עכשיו, היא קטנה בעיקר ככל שאנחנו מתרחקים מעונת היתושים של הקיץ".
איך להתגונן?
"חשוב להזכיר לכל מי שחוזר מארצות נגועות להתמרח היטב נגד יתושים ולאחר החזרה לישראל להינע ממגע מיני לא מוגן שעלול לגרום להדבקה".
כמה בדיקות ביצעתם בישראלים שחזרו מארצות נגועות?
"ביצענו 300-400 בדיקות, שזה הרבה מאוד . מתוכם רק 14 היו נשאים של הזיקה. היו ביניהם גם גברים וגם נשים בגילאים שנעו מילדה בת שנה ועד גבר בן  65. לא הייתה ביניהם אף אישה בהריון. שלושה מהם אושפזו בגלל חום שהיה לפני האשפוז לא מוסבר". 

קדחת הנילוס 

משרד הבריאות הודיע הערב גם על התפרצות של "קדחת הנילוס", מחלה קרובה לזיקה. היא מסוכנת בעיקר לאנשים עם מערכת חיסונית נמוכה ובאנשים מאוד מבוגרים ועלולה להסתבך אצלם לדלקת קרום המוח, דלקת במוח ובמקרים חריגים גם גורמת ההסתבכות למוות. עם זאת, לא מסתמן כי מספר המקרים של קדחת הנילוס לא חריג ביחס לשנה שעברה. 
יש להדגיש שלא קיים חיסון נגד  קדחת מערב הנילוס ולכן ישנה חשיבות רבה להימנעות מעקיצות יתושים. הציבור מתבקש לפעול להפחתת כמות היתושים על ידי ייבוש מקורות מים בחצרות, בגגות ובמקלטים והודעה לרשות המקומית על כל מפגע יתושים בשטח הציבורי.