האם המדינה מקשה על מסתנן מאריתריאה לחזור לביתו ומשאירה אותו במדינת ישראל בעל כורחו? כך לפחות עולה מתלונה שהגישה מנכ"לית העיר העברית, מאי גולן, לרשות ההגירה. המסתנן המדובר הוא אזרח אריתראי שנכלא בשנת 2010 לאחר שדקר את גיסו באמצעות סכין קצבים בדירתם בתל אביב. לאחר שריצה שש שנות מאסר, מתוך 9.5 השנים שהוטלו עליו, התייצב האסיר בפני ועדת שחרורים. בוועדה פירט עורך דינו מוטי אזולאי את הנסיבות שהובילו את הלקוח שלו למעשה, שגרם לו לדיכאון עמוק ואף לניסיון התאבדות.



עורך דינו הציג בפני הוועדה מכתב של הגיס שבו הוא מוחל למרשו על הדקירה והבהיר כי לא נשקפת לו סכנה של נקמה מצדו. לאחר שהאסיר ביקש מהוועדה לחזור לארצו ולהתאחד עם אשתו וילדיו קבעה הוועדה כי אין מקום להמשיך את החזקתו של האסיר בארץ. הוועדה הורתה להעבירו למתקן אחר במטרה להתחיל בהליך גירושו, אלא שאז ביקשה נציגת הפרקליטות מהוועדה לשקול שוב את ההחלטה מכיוון שעל פי חוות דעת של המחלקה הבינלאומית של הפרקליטות קיימת סכנה לחייו ולכן לא ניתן לגרשו לאריתראה.



בעקבות כך קבעה הוועדה כי האסיר יגורש רק אם בא כוחו ימציא מסמך שלפיו ניתן לגרשו לאריתראה או למדינה שלישית על פי כללי המשפט הבינלאומי. האסיר פנה לשגרירות אריתראה בישראל, שם ניסו לעזור, אולם מהר מאוד הבינו כי ידיהם כבולות. אז פנה המסתנן ל"מעריב־השבוע" בניסיון להעלות לסדר היום את מאבקו.




"הממשלה צריכה לצאת מהתרדמת"


מנכ"לית עמותת העיר העברית, מאי גולן, שמובילה את המאבק במסתננים, הגישה תלונה לרשות ההגירה, שם נאמר לה כי הנושא בטיפול. "מדובר במקרה הזוי ובלתי נתפס שבו אזרח אריתראי מוכן לחזור למשפחתו ומונעים את זה ממנו. בזמן שהממשלה מכריזה על גירוש מסתננים, הפרקליטות משאירה אותם פה בכוח. אני עדיין לא קולטת שהמדינה מונעת מאריתראים לחזור לביתם", אמרה גולן. "זה ארבע שנים ארוכות ומתישות שאני מתריעה שוב ושוב לאזרחי עם ישראל ולמקבלי ההחלטות בכנסת ישראל, שהמסתננים הבלתי חוקיים מאריתריאה יגיעו לכל מקום. בקצב הלידות והריבוי המסחרר שלהם, דרום תל אביב כבר מזמן לא מספיקה להם. ממשלת ישראל צריכה לצאת מהתרדמת שאליה נכנסה בדחיפות, שכן לאט ובטוח מצליחים ארגוני ועמותות השמאל הקיצוני להזריע את המסתננים לכל חלקה טובה ברחבי מדינת ישראל ולכבוש אותה בלי להניד עפעף".



לדבריה, "הילדים האלו הם תינוקות העוגן והבייבי ויזה של המחר עבור מאות אלפי המסתננים בישראל, והם הסימפטום לבעיה הרבה יותר חמורה שמשום מה ממשלת ישראל לא משכילה להבין את חומרת הסכנה הגדולה שטמונה בה".



"הנושא מטופל מול הגורמים המקצועיים"


פרקליטו של המסתנן, עו"ד מוטי אזולאי, סירב להתייחס לדיון שנערך בוועדת השחרורים: "מכיוון שהדיון נערך בדלתייים סגורות אני מנוע מלהתייחס לפרטים. עם זאת, אני יכול לאשר שנעשו צעדים לגירושו של הלקוח שלי. נכון לעכשיו הנושא מטופל על ידי הגורמים הרלוונטיים ואני מקווה שהוא ייפתר על הצד הטוב ביותר". תגובת פרקליטות המדינה טרם התקבלה.