תל אביב תהיה פקוקה ביום ראשון בבוקר, אבל לפחות יהיו רכבות. עבודות התשתית הנרחבות שבוצעו החל מיום שני והביאו להשבתת הקווים בין תל אביב לחיפה והצפון ולסגירת תחנות השלום, סבידור והאוניברסיטה - הסתיימו יומיים לפני התכנון המקורי ומראשון בבוקר תנועת הרכבות חוזרת לסדרה. הקדמת לוחות הזמנים של העבודות תמנע עומסים כבדים ביותר בצירי הכניסה לתל אביב ותאפשר למאות אלפי נוסעים, בהם רבבות חיילים החוזרים לבסיסיהם – להשתמש ברכבת.



ההקדמה אמורה גם לחסוך למשרדי התחבורה והביטחון מיליוני שקלים, לנוכח ביטול הצורך בהסעות מיוחדות לחיילים לבסיסים בצפון ובדרום הארץ וכן, בביטול השאטלים שהופעלו מאז תחילת העבודות בתחנות הרכבת בהגנה והרצליה, משם הוסעו מידי יום הנוסעים למרכז ולצפון תל אביב.



החל משעות הצהריים שררה חוסר ודאות אודות חידוש תנועת הרכבות. המשטרה פרסמה בצהריים הודעה על חידוש התנועה החל מראשון בשעה 5.00 בבוקר. אבל גורמים ברכבת הבהירו, כי העבודות נמשכות ועדיין לא ברור אם הן יסתיימו עד יום ראשון לפנות בוקר. אבל לפנות ערב, לאחר בירור המצב בשטח, וכאשר הקטר הראשון נסע על פסי הרכבת שהורכבו בתחנת סבידור לכיוון צפון, הודיעה רכבת ישראל רשמית על חידוש תנועת הרכבות החל מראשון בבוקר.



"הודות לעבודה מאומצת, מרוכזת, בלתי שגרתית ומקצועית, תשוב הרכבת לפעילות סדירה החל מיום ראשון בשעה 5.00 בבוקר", צויין בהודעה."סיימנו ממש ברגעים אלה מרכיבים חיוניים אחרונים בעבודות בתחנות תל אביב, שיאפשרו חידוש תנועת הרכבות. זהו שלב חשוב ונוסף לקראת פתיחת הרכבת המהירה לירושלים", ציין עוד מנכ"ל רכבת ישראל, בועז צפריר. "במאמץ ניהולי, טכני, מסירות מקצועית והתגברות על מכשולים בלתי צפויים, הוקדמה השלמת הביצוע של העבודות בתחנות תל אביב", הוסיפו ברכבת. 



עבודות התשתית. צילום: אבשלום ששוני



זה לא הסוף: צפויות שתי השבתות נוספות 


העבודות שהחלו ביום שני ובמהלכן נוצרו עומסי תנועה כבדים ביותר בתל אביב ובגוש דן, כללו הקמה מחדש ותוספת מסילות בתחנות השלום, סבידור והאוניברסיטה, הכנת תשתית לרכבת החשמלית והכנות להתקנת מערכת השליטה והבקרה החדשה, שאמורה לאפשר נסיעת יותר רכבות ובמהירות גבוהה יותר. במהלך העבודות גם הונפה קונסטרוקציה נוספת לצורך בניית תחנת השלום הדרומית והחלו העבודות להארכת הרציפים. במקביל, טופל המראה החזותי בתחנות עצמן, כאשר הגינון חודש ושופצו חדרי שירותים ואולמות נוסעים.



על פי נתוני הרכבת, במהלך ימי העבודות, השתמשו כמחצית מ-130 אלף הנוסעים היומיים בקווים שלא פעלו, בשירותי ההיסעים שניתנו ללא תשלום ובקווי האוטובוסים המתוגברים. הנוסעים סבלו יחסית פחות לעומת הנהגים שנתקעו מידי יום במשך זמן ממושך בפקקי תנועה ענקיים, בעיקר בשעות הלחץ של הבוקר ואחר הצהריים.



עם זאת, השבוע שחלף בו הושבתה תנועת הרכבות, אינו האחרון. צפריר כבר הבהיר שעל התוכנית, יהיה צורך בשתי השבתות נוספות של כשבוע, עד להפעלת הקו המהיר בין תל אביב לירושלים, בשנת 2018. הפרוייקט הבא של העבודות המרוכזות מתוכנן לדצמבר. במקביל, יימשכו כמעט בכל סוף שבוע עבודות תשתית חיוניות.



לאחר סיום העבודות, שעלותן הכוללת (ביחד עם פרוייקט הקו המהיר לירושלים) מוערכת בלמעלה מ-20 מיליארדי שקלים - הנסיעה ברכבת בין תל אביב לירושלים תימשך 28 דקות בלבד.