בזמן ששרי הבית היהודי רומזים למשבר קואוליציוני אם חוק ההסדרה לא יעבור, היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, מקצין עמדות נגד ההצעה – כך על פי דיווח שמתפרסם הערב (ראשון) בערוץ 10. בשיחה סגורות אומר מנדלבליט כי לו ההצעה תעבור במתכונתה הנוכחית, הרי שמדובר בסוף הדמוקרטיה, ובפגיעה אנושה בהפרדת הרשויות ובשלטון החוק. לדברי גורמים הסיכוי שהחוק יעבור במתכונתו הנוכחית הוא נמוך.



חוק ההסדרה שמעורר מחלוקת רבה בזירת הפוליטית, נועד להסדיר בדרך חוקית ומשפטית את מעמדם של אלפי בתי התושבים ביהודה ושומרון, שנבנו בעידוד הממשלה על קרקעות בבעלות פלסטינית פרטית. העברת החוק תמנע את פינויו של מאחז עמונה.



קרב פוליטי


לפני עשרה ימים חתמו 25 חברי סיעה מטעם "הליכוד" על מכתב גלוי בו הם מודיעים על תמיכתם בחוק השנוי במחלוקת. מי שיצא נגדם המכתב מיד הוא חבר הכנסת בני בגין שטען: "הרעיון הזה פוגע. החוק הזה מטיל צל על המדינה כולה שכן תכליתו לאשר לא הסדרה, אלא גזילה. אנחנו לא רוצים מצב שבו יאמר על כל ההתיישבות שזו התיישבות גזל שמזמינה הרפתקאות חדשות על קרקע פרטית".



עמונה. צילום:מרק ישראל סלם
עמונה. צילום:מרק ישראל סלם



מנגד, שר החינוך נפתלי בנט פרסם גם הוא הודעה מיוחדת בעניין, במסגרתה תקף את חברי הכנסת והשרים מהליכוד, האשים אותם בהתנהגות כושלת ונרפית וגלגל עליהם את האחריות למצב המשפטי הבעייתי ביהודה ושומרון.



לדבריו "נתניהו, שריו דאז וממשלתו החליטו כאמור להרוס בנייה יהודית כזו (למשל, כמו בגוש עציון/נתיב האבות)". הוא האשים בעניין גם את ארגוני השמאל שלדבריו עלו על פטנט חדש. "הם הובסו בשדה הציבורי. העם מאס בדרך השמאל ואינו מעוניין להקים את פלסטין. אז הם החליטו לעקור את ההתיישבות היהודית ביו"ש דרך הפטנט של מבול בג"צים".