החמרה במצבו: הנשיא התשיעי שמעון פרס, בן ה-93, נמצא במצב קריטי לאחר שלפני כשבועיים אושפז בבית החולים "תל השומר" בעקבות אירוע מוחי. רופאו האישי וחתנו, פרופסור רפי ולדן אמר היום כי "מצבו חמור מאוד". על רקע ההידרדרות והנזק הבלתי הפיך במוחו של פרס, הצוות הרפואי מביע דאגה מפני קריסת מערכות. פרופסור ולדן הדגיש כי "המצב של פרס קשה מאוד, היתה וקיימת סכנה לחייו". בשל ההחמרה הדרמטית במצבו של פרס, בני משפחתו שוהים כל העת ליד מיטתו. 



אחרי שמצבו הוגדר קשה, במהלך הימים נרשם שיפור קל במצבו של פרס, בוצעו ניסיונות גמילה הדרגתיים ממכונת ההנשמה, הופחתו מינוני תרופות ההרדמה ורופאיו אף דיווחו כי גילה סימני תקשורת וביצע הוראות כגון הרמת ידיים. היום, כאמור, חלה החמרה במצבו של פרס.



הצוות הרפואי מבהיר היום כי הנשיא לשעבר סובל מבצקת במוח שנגרמה מהדימום. רופאיו שהתלבטו האם לבצע ניקוז, קיוו כי הנוזל ייספג וכן ציפו שהוא יתעורר לאחר שהפחיתו את כמויות חומרי ההרדמה, אולם לא חל שיפור. פרס אינו מחובר כעת למכשיר הנשמה, אלא עוטה מסיכת חמצן המקלה על נשימתו. 



פרופסור ומנתח מוח מבית חולים גדול אחר אמר היום, בעקבות ההחמרה במצבו של פרס: "ברור מהעובדות שמדווחות מבית החולים שיש כאן החלטת משפחה שלא לחבר את פרס למכשירים שהם מאריכי חיים".




בית החולים "תל השומר". צילום: אבשלום ששוני
בית החולים "תל השומר". צילום: אבשלום ששוני



חשש לנזק נוירולוגי


ד"ר דורית טקס-מנובה, מנהלת בית החולים שיבא בפועל, הסבירה ל"מעריב אונליין" לפני כשבועיים כי מסתמן שנגרם לפרס נזק נוירולוגי כתוצאה מהעדר אספקת חמצן לחלק במוח".



מנהל בית החולים שיבא הנכנס, פרופ' איציק קרייס, ובנו של הנשיא לשעבר, חמי פרס עדכנו את התקשורת על מצבו של פרס מיד לאחר האירוע. פרופ' קרייס אמר כי הנשיא התשיעי עבר אירוע מוחי עם מרכיב משמעותי של דמם. "פרס עבר מספר הדמיות והוא מטופל על ידי מיטב הרופאים מורדם ומונשם".



בנו של פרס, חמי, אמר: "אבא שלי הוא איש מיוחד במינו, אני מאמין ומתפלל לבריאותו. שכל מי שיתפלל ימשיך להתפלל איתנו. אנחנו מודים לכולם על הדאגה והאהבה".



חמי פרס בבית החולים. צילום: אבשלום ששוני
חמי פרס בבית החולים. צילום: אבשלום ששוני



גורמים רפואיים סיפרו שהמקרה של פרס מזכיר במובן מסוים את מה שאירע לראש הממשלה לשעבר אריאל שרון ז"ל, שלקה באירוע מוחי לפני עשר וחצי שנים. שרון קיבל תרופות מדללות דם שבסופו של דבר בגללן קיבל את אירוע המוחי. פרס, שעבר בתחילת השנה אירוע לבבי, קיבל גם הוא תרופות מדללות דם וספג אירוע מוחי בצדו הימני של המוח - כמו ראש הממשלה לשעבר שרון.



כזכור, לפני האירוע המוחי עבר פרס השתלת קוצב לב ושוחרר יום לאחר מכן. בחודש ינואר עבר הנשיא לשעבר הליך צנתור לאחר שסבל מאירוע לבבי קל. הוא פונה מביתו לבית החולים "תל השומר" בעקבות לחצים בחזה. במהלך הטיפול שעבר אובחן עורק מוצר, אשר הורחב בהצלחה בבית החולים.



שמעון פרס, ארכיון. צילום: אריק סולטן
שמעון פרס, ארכיון. צילום: אריק סולטן