נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין ספד הבוקר (רביעי) לשמעון פרס, שהיה קודמו בתפקיד ואמר כי "הוא היה איש אחד שנשא אומה שלמה על כנפי הדמיון, על כנפי החזון. אדם שהוא סמל לרוח הגדולה של העם הזה. שמעון הכריח אותנו לראות רחוק, להסתכל קדימה ואהבנו אותו על כך. אהבנו אותו כי הוא הכריח אותנו לדמיין לא מה היה כאן, לא מה יש, אלא מה יכול להיות".



ריבלין הודיע כי יקצר את ביקורו באוקראינה בעקבות ההודעה על פטירתו של פרס וישוב לישראל מוקדם מהצפוי. "זהו יום עצוב לעם לישראל ולמדינת ישראל. עם היוודע דבר פטירתו, כולנו מרכינים ראש. אני אשא איתי את זכרונו, את לחיצת ידו, את עצותיו הנבונות שניתנו תמיד מאהבה, ובמיוחד את רוח התקווה שהפיח בעם הזה. רוח התקווה והשלום שהיא דרכו והיא צוואתו", הוסיף ריבלין.



בראיון לערוץ 10 התייחס נשיא המדינה לחילוקי הדעות שהיו בינו לבין פרס. "הוא היה איש בעל חזון. תולדות הציונות מלאה בניגודים ובמחלוקות, הוא ייצג את העמדה של בן גוריון, הוא היה תלמידו ויד ימינו. אני הייתי מבניו של ז'בוטינסקי, והמחלוקת לא היתה פשוטה. חיינו אלו לצד אלו, מתוך מגמה אחת ברורה, שיש לנו מטרה אחת ברורה", אמר.



ריבלין הוסיף בצער: "שמעון היה האיש שהמשיך את החזון. מה שהשגנו לא מספיק. הוא ניסה לשכנע. הערכה והערצה לאיש דגול ושנוי במחלוקת. היכולת של שמעון להגיד שעם כל המחלוקות, אנחנו פה למען מטרה משותפת, היא נהדרת. אנחנו צריכים להתעלם מהמחלוקות, ושנמצא את המחנה המשותף, כפי שקיבלנו עד היום. בכל הקשור לאיחוד וייחוד העם בישראל, הוא היה איש שהשיא לי עצות רבות. יום עצוב לעם ישראל, ומלא תהילה והערכה לנשיא שמעון פרס".



שמעון פרס. "איש של חזון". צילום: אבשלום ששוני
שמעון פרס. "איש של חזון". צילום: אבשלום ששוני



"עשה רבות לאחד את העם"


ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ספד גם הוא לנשיא התשיעי: "עם כל אזרחי ישראל, עם כל בני העם היהודי, ועם רבים בעולם, אני מרכין את ראשי לזכרו של אהובנו, יקיר האומה, שמעון פרס".



על פועל של פרס הוסיף נתניהו: "שמעון הקדיש את חייו לקוממיות עמנו. כאיש חזון, נשא מבטו אל העתיד. כאיש בטחון, ביצר את עוצמתה של ישראל בדרכים רבות, שגם היום חלקן עדיין עלומות. כאיש שלום, פעל עד ימיו האחרונים לפיוס עם שכנינו ולעתיד טוב יותר לילדינו".



במילות פרידה אמר ראש הממשלה: "בשבע השנים בהן כיהן כנשיא המדינה, עשה רבות לאחד את העם. והעם השיב לו אהבה גדולה. אין אנשים רבים בתולדותינו שתרמו כל כך הרבה למדינת ישראל ולעם ישראל. וכעת שמעון, יקיר האומה, נפרד מאתנו. אבל הוא לא נפרד, הוא לעולם לא ייפרד, מלבנו ומזיכרוננו. שמו של שמעון פרס יהיה חקוק לעד בספר התקומה של העם היהודי, כאחד מן המנהיגים הדגולים שקמו למדינת ישראל, וכאחד מן האבות המייסדים שהקימו את מדינת ישראל".



שמעון פרס ובנימין נתניהו. צילום: Getty images
שמעון פרס ובנימין נתניהו. צילום: Getty images