בישראל ובירושלים בפרט החלו כבר מהיום (רביעי) את ההיערכות למבצע אבטחה חסר תקדים שזכה לכינוי "כעת מחר", לקראת הלווייתו של שמעון פרס שתתקיים ביום שישי בשעה 12:00 בחלקת גדולי האומה שבהר הרצל. המבצע משותף למשרד החוץ, רשות שדות התעופה, צה"ל, שירות ביטחון כללי והמשטרה. בנתב"ג ההיערכות תהיה מורכבת במיוחד, שכן מחר ויום שישי הם ימים מהעמוסים ביותר בשדה הלאומי, בשל נסיעתם של עשרות אלפי חסידי ברסלב ומאמינים לעיר אומן, לרגל ראש השנה.



מחר בבוקר יובא ארונו של פרס לרחבת משכן הכנסת, שם יוכל הציבור לעבור על פניו. הארון יוסע מבסיס צה"ל שבצריפין בשיירה איטית על גבי רכב הלוויות, כשהוא מלווה בחוליה של משמר הכנסת. ברחבת המשכן הוא יוצב על בימה שחורה שהוקמה עוד היום, ומהשעה 9:00 ועד 21:00 יוכל הציבור הרחב לחלוף על פניו.



הורדת הדגל לחצי התורן, היום במשכן הכנסת. צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת



ביום שישי ייצא הארון מהכנסת להר הרצל. ב-09:30 ייערך טקס הפרידה ויינשאו ההספדים. ב-11:00 תחל הצעידה לחלקת גדולי האומה, שם יתקיים בשעה 12:00 טקס קבורה ממלכתי, שצפוי להסתיים עד 13:00. טקס הקבורה עצמו יהיה מצומצם, אבל הציבור יוכל לצפות בו מעל מסכי ענק שיוצבו בהר הרצל. ההיערכות לכל זאת החלה כבר לפני שבועיים, עם אשפוזו של הנשיא לשעבר. הגורמים הרשמיים רעננו את הפקודה המכונה "חבצלת", שעליה אחראי ירדן ותיקאי, ראש מערך ההסברה הלאומי ובמשטרה ניצב אלון לבבי, ראש אגף המבצעים.



המנהיגים מהעולם שצפויים להגיע לישראל ביום שישי בבוקר יועברו במסוקים או בשיירות מיוחדות מנמל התעופה בן גוריון להר הרצל. השב"כ יהיה אחראי על אבטחת המשלחות ויקבל תגבור של יחידות מיוחדות של המשטרה וצה"ל, בהתאם הצורך. השיירה האווירית תכלול יותר מ-100 מטוסים. בנמל התעופה בן גוריון ייקלטו המשלחות, ואנשי הנמל יהיו אחראים להזרמת שיירות האבטחה והמנהיגים. האמריקאים הודיעו היום לרשויות בישראל כי הם זקוקים לאישורי נחיתה לשישה מטוסי מטען.



כל האורחים הממלכתיים שיגיעו יחולקו לבתי מלון יוקרתיים בבירה, למעט נשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון, שככל הנראה ילון בבית מלון בהרצליה. הנשיא המכהן ברק אובמה צפוי לנחות בשישי בבוקר וימריא באותו יום בחזרה לארצות הברית, משיקולי אבטחה. יש לציין כי בהודעה מטעם הבית הלבן הערב נמסר כי אובמה מעוניין להגיע למסע הלוויה וכי הבית הלבן עובד על הלוגיסטיקה הכרוכה בעניין". שאר ראשי המדינות ילונו במלון המלך דוד הירושלמי, האמריקנים ישוכנו במלון מצודת דוד ושרי החוץ שבאורחים ילונו במלון וולדורף אסטוריה.



גם במשרד החוץ נערכים לבואם של שורת מנהיגים לקראת מסע ההלוויה של הנשיא לשעבר פרס. המשרד מפעיל חדר מצב שפועל במתכונת מיוחדת כדי לרכז את המידע בנוגע להגעת אישים בכירים מכל העולם וטיפול בהם במהלך שהותם בארץ. 




ברק אובמה ושמעון פרס. צילום ארכיון: רויטרס