הוראה חריגה: נשיא ארה"ב ברק אובמה הוציא הנחייה רשמית להוריד את דגלי ארצות הברית לחצי התורן במוסדות הציבוריים ובנציגויות האמריקניות בעולם, בעקבות מותו של נשיא המדינה התשיעי, שמעון פרס ז"ל. מדובר בפעם השישית בלבד בהיסטוריה של ארצות הברית שדגלי המדינה הורדו לחצי התורן עבור אישיות זרה. הדגלים ישובו לראש התורן מחר לאחר השקיעה. אובמה ימריא היום (חמישי) בערב לישראל כדי להשתתף בהלוויה. שגריר ארצות הברית בישראל, דן שפירו, אמר בריאיון לגל"צ כי "הורדת הדגלים היא צעד יוצא דופן, אבל הוא היה אדם יוצא דופן". אמש הבית הלבן הודיע כי אובמה יישא דברים במהלך ההלוויה.



ברק אובמה ושמעון פרס. צילום: ראובן קסטרו



ברחבת הכנסת נערך היום טקס הנחת זרים על ידי נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, ועד תשע בערב יוכל הציבור לחלוף על ארונו. מאות בני אדם כבר הגיעו למקום עד כה. לרחבת המשכן צפויים לזרום אלפים רבים מרחבי הארץ והעולם, מכלל שכבות וגוני האוכלוסייה, בהם שגרירי מדינות זרות, משלחות בינלאומיות שהגיעו במיוחד לטקסי הפרידה ולהלוויה, משתתפי הפרויקטים של מרכז פרס לשלום, בהם נערים יהודים וערבים, חניכי תנועות הנוער, נציגי יישובים ועיירות פיתוח, תלמידים מבתי ספר בכל הארץ ואמנים ישראלים.



בתוך כך, נערך מבצע אבטחה חסר תקדים לקראת הלווייתו של פרס מחר בשעה 12:00 בחלקת גדולי האומה שבהר הרצל. המבצע משותף למשרד החוץ, רשות שדות התעופה, צה”ל, השב"כ והמשטרה. בנתב”ג ההיערכות תהיה מורכבת במיוחד, שכן היום ומחר הם ימים מהעמוסים ביותר בשדה הלאומי, בשל נסיעתם של עשרות אלפי חסידי ברסלב ומאמינים לעיר אומן, לרגל ראש השנה.



7,000 שוטרים יאבטחו את המבצע המורכב, "כעת מחר" שמו, מהיום ועד מחר אחר הצהריים בתום ההלוויה. הארון הועבר ב־8:00 בבוקר מבסיס צה”ל שבצריפין בשיירה איטית על גבי רכב הלוויות, והוא לווה בחוליה של משמר הכנסת. ברחבת המשכן הוא הוצב על בימה שחורה שהוקמה עוד אתמול, ומשעה 9:00 ועד 21:00 יוכל הציבור הרחב לחלוף על פניו. כביש 1 מתל אביב לירושלים ייחסם לתנועה בשעות הבוקר בשל שינוע הארון. ביום שישי לפנות בוקר ייחסמו לתנועה הכבישים המובילים אל הכנסת וממנה, עד לשעה 14:00.



מחר ייצא הארון מהכנסת להר הרצל. ב־09:30 ייערך טקס הפרידה ויינשאו ההספדים. ב־11:00 תחל הצעידה לחלקת גדולי האומה, ושם יתקיים בשעה 12:00 טקס קבורה ממלכתי, שצפוי להסתיים עד 13:00. טקס הקבורה עצמו יהיה מצומצם, אבל הציבור יוכל לצפות בו על מסכי ענק שיוצבו בהר הרצל.