לקראת הלווייתו של שמעון פרס: נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון נחת היום (חמישי) בישראל ולבקשתו הגיע ישירות לרחבת הכנסת לחלוק כבוד אחרון ולחלוף על פני ארונו של ידידו וחברו במהלך עשרות שנים, הנשיא התשיעי שמעון פרס, שהלך לעולמו אתמול לפנות בוקר. מנהיגים מכל העולם נוחתים בשעות אלו בנתב"ג, כשמטרת ביקורם היא השתתפות בהלווייתו הנשיא. ברשימת האורחים נמצאים נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שר החוץ של ארה"ב ג’ון קרי, מזכ"ל האו"ם באן קי מון ונשיא צרפת פרנסואה הולנד. כמו כן יגיעו הנסיך הבריטי צ'ארלס, בביקור נדיר מטעם משפחת המלוכה; ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי; נשיא גרמניה יואכים גאוק, המלכה ביאטריקס מהולנד; ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו; מושל אוסטרליה; ראש ממשלת מקסיקו אנריקה נייטו ועוד רבים אחרים.

ההיערכות לכל זאת החלה כבר לפני שבועיים עם אשפוזו של הנשיא לשעבר. הגורמים הרשמיים רעננו את הפקודה המכונה “חבצלת”, שלה אחראי ירדן ותיקאי, ראש מערך ההסברה הלאומי, ובמשטרה ניצב אלון לבבי, ראש אגף המבצעים.

המנהיגים מהעולם יועברו במסוקים או בשיירות מיוחדות מנמל התעופה בן גוריון להר הרצל. השב"כ יהיה אחראי לאבטחת המשלחות ויקבל תגבור של יחידות מיוחדות של המשטרה ושל צה"ל. בשיירה האווירית צפויים להגיע יותר מ־100 מטוסים. בנמל התעופה בן גוריון ייקלטו המשלחות, כאשר האמריקאים הודיעו אתמול לרשויות בישראל כי הם זקוקים לאישורי נחיתה לשישה מטוסי מטען.

כל האורחים הממלכתיים שיגיעו יחולקו לבתי מלון יוקרתיים בבירה, פרט לנשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון, שככל הנראה ילון בבית מלון בהרצליה. ראשי המדינות,ילונו במלון המלך דוד בירושלים. האמריקאים ישוכנו במלון מצודת דוד, ושרי החוץ שבאורחים ילונו במלון וולדורף אסטוריה. משרד החוץ מפעיל חדר מצב, כדי לרכז את המידע הנוגע להגעת אישים בכירים וטיפול בהם במהלך שהותם בארץ.

הנשיא המכהן ברק אובמה ינחת בשישי בבוקר וימריא באותו יום בחזרה לארה"ב, משיקולי אבטחה, לאחר שיישא דברים בהלוויה. הוא עתיד לנאום בהלוויה. מוקדם יותר היום הוציא אובמה הנחייה רשמית להוריד את דגלי ארצות הברית לחצי התורן במוסדות הציבוריים ובנציגויות האמריקניות בעולם, בעקבות מותו של נשיא המדינה התשיעי, שמעון פרס ז"ל. מדובר בפעם השישית בלבד בהיסטוריה של ארצות הברית שדגלי המדינה הורדו לחצי התורן עבור אישיות זרה. הדגלים ישובו לראש התורן מחר לאחר השקיעה. שגריר ארצות הברית בישראל, דן שפירו, אמר בריאיון לגל"צ כי "הורדת הדגלים היא צעד יוצא דופן, אבל הוא היה אדם יוצא דופן". 


“אורו של שמעון פרס כבה, אבל התקווה שהוא נתן לנו תבער לעד", ספד לו אובמה אתמול. "מעטים האנשים בעולם ששינו את מהלך ההיסטוריה, לא רק בתפקידם באירועים אנושיים, אלא בשל יכולתם להפיץ את חזונם המוסרי ולהכריח אותנו לדרוש יותר מעצמנו. ידידי שמעון היה אחד מהאנשים האלה".
יו”ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הביע צער על פטירתו של הנשיא לשעבר, באיגרת תנחומים שנשלחה למשפחתו של פרס ופורסמה בסוכנות הידיעות הפלסטינית וואפ”א. לדברי מחמוד עבאס, “פרס היה שותף ל’שלום האמיצים’ עם יאסר ערפאת ויצחק רבין, ועשה מאמצים כבירים להגיע להסכם שלום בר־קיימא, מאז החתימה על הסכם אוסלו ועד ליום האחרון בחייו”.

גם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין העביר איגרת תנחומים. בהודעה מטעמו שפורסמה בסוכנות ספוטניק נכתב כי הוא “מעריך את תרומתו האישית של פרס למאמצים להגיע לשלום במזרח התיכון, מאמצים שהקהילה הבינלאומית הכירה כשהעניקה לו את פרס הנובל לשלום”. בהודעה נוספת מטעמו אמר נשיא רוסיה: “שמחתי לדבר עם הדמות יוצאת הדופן הזאת פעמים רבות. כל פעם הערכתי את האומץ, הפטריוטיות, החוכמה ואת יכולתו להגיע לבסיס הנושאים הקשים ביותר”.

הילרי קלינטון, המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, ובעלה הנשיא לשעבר העבירו הצהרה לתקשורת, ובה נפרדו מהאדם שעמו חלקו שעות רבות במהלך השנים. השניים קראו לפרס “קול חשוב לשלום ושגשוג” והוסיפו: “עם לכתו איבדה ישראל מנהיג שקידש את ביטחונה, את שגשוגה ואת אפשרויותיה הבלתי מוגבלות, מלידתה ועד יומו האחרון. המזרח התיכון איבד קול חשוב לשלום ולעתיד שבו כל ילדי אברהם יבנו מחר טוב יותר. לעולם לא נשכח כמה מאושר הוא היה לפני 23 שנים, כשחתם על הסכמי אוסלו במדשאת הבית הלבן, שהחלו תקופה חדשה ואופטימית יותר ביחסי ישראל והפלסטינים. הוא היה גאון עם לב גדול שהשתמש במתנות שקיבל כדי לדמיין עתיד של השלמה, לא של קונפליקט”.

נשיא צרפת פרנסואה הולנד כינה את פרס “ידיד אמת של מדינתנו”, ואמר: “עם לכתו איבדה ישראל את אחד מאנשיה המהוללים ביותר, אחד מתומכי השלום הנלהבים ביותר של המדינה וידיד נאמן לצרפת. שמעון פרס שייך עכשיו להיסטוריה, כפי שהיה בן הלוויה שלה בחייו הארוכים. הוא השפיע עמוקות על החיים הפוליטיים של ישראל, מהקמתה של המדינה, שבה היה מעורב באופן עמוק, היה שר, ראש ממשלה ולבסוף נשיא. שמעון פרס סימל את ישראל עבור העולם”.

“הוא היה איש שלום”, המשיך הולנד, “הוא סבר שהקמת מדינה פלסטינית היא הערבות היחידה לביטחון עתיד ישראל. הוא הרשים את בני שיחו ביכולתו להציע יוזמות נועזות ורעיונות חדשים כדי להגיע לאידאל הזה. הוא האמין בשיתוף משאבים, טכנולוגיה, פתיחת ערוצי תקשורת להבאת אנשים שיהיו ביחד. אני מוסר ביום העצוב הזה את תנחומי למשפחתו ולעם בישראל”.

ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר, ששימש גם שליח למזרח התיכון מטעם הקוורטט, הגדיר את הנשיא המנוח כמקור השראה, מורה דרך וחבר. “אין מילים היכולות לתאר את הצער שאני חש. מדובר באדם שהיה ענק פוליטי, אחד המדינאים הגדולים בזמננו ובכל הזמנים, ומישהו שאהבתי עמוקות. הוא היה עבורי השראה, מורה דרך, וחבר"