הסגן הבכיר ליועץ המשפטי למערכת הביטחון, עו"ד ידידיה (דידי) אורון, בתפקידו כ'רשות המאשרת' במשרד הביטחון, החליט להכיר היום (חמישי) באברהם בן-ציון ז"ל, שנרצח בצומת אלון שבשומרון בחודש דצמבר 2014 כנפגע פעולת איבה על רקע לאומני. משרד הביטחון הודיע לבני המשפחה ולמוסד לביטוח לאומי שמעתה יחל לטפל בבני המשפחה כמוכרים על פי חוק נפגעי פעולות איבה.



בני המשפחה ניהלו מאבק על ההכרה כבר מהיום הראשון מאחר וטענו כי אביהם נרצח ולא נשדד כפי שסברו חוקרי האירוע. בן-ציון אברהם ז"ל נרצח על ידי שלושה פלסטינים, אשר שדדו ממנו את רכבו ובמהלך השוד דרסו אותו למוות במכוניתם. במסיבת עיתונאים שניהלה המשפחה בזמנו אמרה בתו של הנרצח, רויטל כי "לפני כשלושה שבועות התהפך עלינו עולמינו. כל פעם שאני מתעוררת אני לא מאמינה שהסיוט הזה, זה הסרט שבו אני חיה. אבא שנתן לנו עוגן, לאמא והאחיות, אבא היה אדם מחבק, עוזר חייכן נמרץ התחנך בתנועת נוער, מ"פ בגולני, איש אדמה שהעסיק פלסטינים 40 שנה, האמין בדו קיום. אני לא מבינה איך זה קרה דווקא לו ולנו".



ממשרד הביטחון נמסר כי "החלטת הרשות המאשרת נסמכה על שני נדבכים עיקריים: חוות דעתו של מנהל המכון לרפואה משפטית, ד"ר חן קוגל, המצביעה על סבירות גבוהה לכך שבן-ציון ז"ל נפגע פגיעה ישירה מקדמת הרכב - שיש בה כדי להעיד על 'מטרה עיקרית של פגיעה באדם'. אליה צורפו הדברים שאמר בחקירתו בשב"כ אחד הנאשמים ברצח, מוחמד באסם טאהר בני גאמע- המצביעים על שנאה עמוקה כלפי העם היהודי, על רקע הסכסוך הישראלי-ערבי".



בין היתר כתב עו"ד אורון ידידיה בהחלטתו כי "אמירותיו המפורשות של הנאשם מרחיקות אותו, בעיני, מהטענה של דריסה בשגגה ומצביעות על מעשה מכוון הנובע ממניע לאומני. אינני מתעלם מהכחשות הנאשמים בחקירותיהם המאוחרות יותר לגבי מניע לאומני, אולם סבור אני כי מהדברים הנחרצים שנאמרו בפני חוקר השב"כ, עולה תמונת אירוע איבה. גם חוות דעתו של ד"ר קוגל מחזקת את הגרסה הראשונה ושוללת את ההכחשות המאוחרות" סיכם.