יותר מ-90 משלחות מ-70 מדינות שונות יגיעו להלווייתו של הנשיא התשיעי וראש הממשלה לשעבר שמעון פרס. כך פורסם הערב (חמישי) על ידי מרכז פרס לשלום. חלק מהרכבת האווירית החריגה כבר הגיע לישראל, ומטוסים רבים עושים את דרכם כעת למדינה, מה שמוביל למבצע חסר-תקדים בנמל התעופה בן-גוריון. 
בין המשלחות הבולטות שאישרו את הגעתן לטקס שייערך מחר בהר הרצל: ארצות הברית בראשות הנשיא ברק אובמה ובהשתתפות הנשיא לשעבר ביל קלינטון ומזכיר המדינה ג'ון קרי, האיחוד האירופי בראשות נשיא המועצה האירופית דונאלד טוסק, הממלכה המאוחדת בראשות הנסיך צ'ארלס, צרפת בראשות פרנסואה הולנד, קנדה בראשות ראש הממשלה ג'סטין טרודו, מקסיקו בראשות נשיא המדינה אנריקה פניה נייטו, הולנד בראשות ראש הממשלה מארק רוטה, איטליה בראשות ראש הממשלה מתאו רנצי, ספרד בראשות המלך פליפה השישי וסין בראשות שר המדע והטכנולוגיה וואן גאנג, עם עשרה נציגים נוספים. 

ביל קלינטון מהמשלחת האמריקאית פוקד את ארונו של פרס היום. צילום: מרק ישראל סלם

מוקדם יותר היום הודיעה לשכתה של יו״ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, כי יבקש להגיע ללוויה. ראש הממשלה בנימין נתניהו אישר את בקשתו לנכוח בטקס. ארבעה בכירים נוספים מהרשות, סאיב עריקאת, מאג׳ד פראג, חסיין א-שייח ומחמד אל מדני, אמורים להצטרף גם הם לאירוע.

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ומלך ירדן עבדאללה השני לא יגיעו לטקס. ממצריים יישלח שר החוץ, סאמח שוכרי, שכבר ביקר בישראל מוקדם יותר הקיץ. מטעם ירדן יגיע סגן ראש הממשלה ג׳וואד ענאני. עבדאללה שיגר אחר הצהריים אגרת תנחומים לנשיא המכהן ראובן ריבלין. "כיום, התרומות של אדון פרס לקידום שלום וביטחון באזור רלוונטיות מתמיד. הכרחי שקולות ההיגיון ומקדמי השלום ימשיכו להוביל את הדרך", נכתב באיגרת. "מי ייתן ואלוהים יברך את נשמתו וייתן למשפחתו ולעם ישראל סבלנות ועוז רוח". בישראל נשמעה ביקורת על חוסר ההיענות של מנהיגים בעולם הערבי לחלוק לפרס, הידוע כשגריר שלום שפיתח קשרים ענפים עם העולם הערבי, כבוד אחרון עם מותו. 


מטוסי המשלחות, הערב. צילום: קוקו- רשות שדות התעופה




 

דריכות בנתב"ג

 


נמל התעופה בן גוריון נערך לרכבת האווירית. דובר רשות שדות התעופה, עופר לפלר, דיווח לניסים משעל ודרור רפאל ב"רדיו ללא הפסקה 103FM": "בתוך נמל התעופה בן גוריון יש שני שדות תעופה. בשדה אחד עוברים ביממה הנוכחית 95 אלף נוסעים, שיוצאים לחופשת ראש השנה. מספרי שיא. בתוך היומיים הקרובים, 40 אלף מאמינים שיוצאים לאומן. צד אחד של נמל התעופה מוקדש כדי לטפל רק בנוסעים שיוצאים מהארץ לראש השנה".

 "בצד השני של הנמל הכשרנו עוד מקומות לחניית המטוסים שינחתו (עם הבאים להלוויה)", הוסיף, "הבעיה היא לא רק בנחיתה אלא גם איפה מחנים את המטוסים אחרי רדת האישיות הבכירה. כרגע צפויים לנחות 61 מטוסים אבל המספר כל הזמן משתנה. המטוס הראשון שנחת הביא את ביל קלינטון וחיים סבן. עם אובמה, למשל, מגיע יותר ממטוס אחד. לא ידוע לי על נחיתה של מטוסים מירדן ומצרים. יצרנו מצב שכמו במשחק לגו אנחנו משבצים את המטוסים לחנייה לא בתקן הבינלאומי שלהם, כמובן בבטיחות גבוהה מאוד, אבל החשיבות היא לאפשר למעלה מ-750 טיסות במרחב האווירי של ישראל". 


"כל השעות הן עמוסות, אין דקות שהן לא עמוסות", הדגיש לפלר. "לזכותה של המשטרה יאמר שהיא הבינה את החשיבות, ומעבר להלוויה של שמעון פרס, אנחנו מאפשרים לאזרחי ישראל, שהזמינו כרטיסי טיסה ואמורים לטוס עכשיו לחו"ל, להמריא כמתוכנן. הצירים לנמל התעופה בן-גוריון פתוחים. הם מסייעים לנו מאוד להביא את קהל הנוסעים לנמל התעופה. כאשר יעבור נשיא ארצות הברית התנועה תופסק לכמה דקות, לכן צריך להתעדכן. אל תתביישו לבוא יותר מוקדם לשדה התעופה. הדיוטי פרי עומד לרשותכם. העמדנו יותר אנשים כדי לתת שירות מהיר יותר כדי שביציאה לחופשה הנוסעים לא יעברו חוויה של היתקעות בתורים ארוכים".

 

אתגר לשב"כ

 



שיירת הבכירים הביאה למבצע אבטחה מורכב בשירות הביטחון הכללי. מהשב"כ נמסר כי מספר יחידות מלוות את המבצע ומספקות מעטפת מודיעינית וטכנולוגית הכוללת שימוש ביכולות ואמצעים טכנולוגים מתקדמים. מדובר במבצע חסר תקדים במסגרתו אחראי הארגון על אבטחתם של למעלה מ-60 אישים מאובטחים מהארץ ומהעולם, בהם 20 נשיאים, 15 שרי חוץ, 5 ראשי מדינות ואח"מים נוספים ממדינות שונות אשר מגיעים לייצג את מדינתם בטקס ההלוויה.

שמעון פרס. מנהיגי העולם מגיעים לחלוק כבוד אחרון. צילום: פלאש 90
 
 במסגרת המבצע, בשיתוף עם משטרת ישראל, יקחו חלק מאות אנשי אבטחה מאגף האבטחה והיחידה לאבטחת אישים במספר מעגלים, גלויים וסמויים. בתוך כך, היחידה לאבטחת אישים בשב"כ ביצעה תיאום מול היחידות המקבילות לה בעולם על מנת לקבוע את סידורי האבטחה הנדרשים מול האישים השונים.