גורמים בישראל הבהירו היום כי אין בכוונתם לאפשר את הגעת הספינה "זיתונה" לחופי רצועת עזה. הספינה "זיתונה" עזבה באמצע השבוע שעבר את נמל מסינה בסיציליה והיא נמצאת כרגע בלב ים, דרומית ליוון, וצפויה להתקרב למים הטריטוריאליים בתוך שלושה ימים. בישראל הבהירו שלא יאפשרו "לשבור את המצור", וכמו קודמותיה היא צפויה להיעצר על ידי כוחות חיל הים ולהיגרר לנמל אשדוד. 



על סיפונה של הזיתונה נמצאות 14 נשים ביניהן כלת פרס נובל לשלום מצפון אירלנד מיירד מגוייר שכבר השתתפה במשטים קודמים וגורשה מישראל. עוד על הספינה פעילות ממדינות שונות ובהן מרמה דוידסון, ג'אנט אסקנילה, סמירה דואפיאה, לי-אן נאידו, אן רייט, הודה ראחמה, ד"ר פאוזיה חסאן, מינה הרבאלו, וסנדרה בארילארו. את הספינה משיטה מדליין חביב הנעזרת בשתי נשות צוות. יהודית אילני, יועצת התקשורת של ח"כ חנין זועבי, שהפליגה על גבי הזיתונה מנמל ברצלונה ירדה ממנה במסינה ושבה בסוף השבוע ארצה.



ההזמנה למשט. "לפרוץ את המצור"
ההזמנה למשט. "לפרוץ את המצור"



פעילות המשט מתכננות להוציא בימים הקרובים ספינה נוספת, שתקרא "אמל 2", במקום הספינה שהושבתה באופן מסתורי ונותרה לתיקונים בנמל ברצלונה. על סיפון "אמל 2" אמורות להפליג 8 נשים בלבד.


מאבק לא אלים


מארגנות המשט טוענות כי הוא נועד להביע סולידריות, להביא מסר של תקווה לעם הפלסטיני ולקרוא תיגר על "המצור הלא אנושי והבלתי חוקי שישראל מטילה על עזה במשך שנים".



כמו כן מבקשות משתתפות המשט למקד את תשומת הלב העולמית למקומה של האישה הפלסטינית במאבק הלאומי. המשט מוגדר כ"לא אלים" והמארגנות מקוות להימנע מעימותים עם כוחות צה"ל, אבל הודיעו כי הן נחושות להגיע לחופי הרצועה.



גורם מדיני בירושלים אמר ל"מעריב-השבוע" כי משרד החוץ פועל בכל הכלים לטיפול בנושא, ובכלל זה להקטין עד למינימום את הנזק התדמיתי והתקשורתי שמשט הנשים עלול לגרום.