מקרה נדיר: פעוטה כבת 11 חודשים מקיסריה הובהלה השבוע לחדר מיון ילדים במרכז הרפואי "הלל יפה" בחדרה, לאחר שהוריה זיהו כי נעקצה על ידי עכביש שחור. למרבה המזל, ההורים פעלו במהירות לאחר שחשדו כי מדובר בעכביש מסוג "אלמנה שחורה" ולקחו אותה מיד לקבלת טיפול לבית החולים כשהילדה מתפתלת מכאב. הפעוטה עדיין מאושפזת בבית החולים והיא תשוחרר לביתה בימים הקרובים.

המקרה התרחש כשהפעוטה ישבה בסלון ואכלה יחד עם כל המשפחה ארוחת ערב. לפתע, הבחינה אמה שיש בידה משהו שחור שהיא עומדת להכניס לפיה. אחיה הגדול מיד הלך לבדוק במה מדובר וכשניסה להוציא את מה שהילדה הכניסה לפיה, קפץ עכביש שחור, "בגודל של מטבע קטן", לדברי ההורים. עוד הוסיפו בני משפחתה כי מרגע העקיצה ועד ההחלטה לפנות למיון עברו רק מספר דקות בלבד. הילדה החלה להתפתל מכאבים ו"נראתה בהלם". אביה, עשה את הדבר החשוב ביותר ולכד את העכביש בקופסה. הוא אף הספיק לבדוק באינטרנט באיזה עכביש מדובר וכשהבין כי יכול להיות שמדובר ב"אלמנה שחורה", ההורים נכנסו לרכב והגיעו לחדר המיון. 


האלמנה השחורה שהובאה ע"י ההורים לביה"ח

הזעה, פריחה ורעד בכל הגוף

ד"ר עדי קליין, מנהלת מחלקת הילדים בבית החולים, סיפרה כי "הם הגיעו לחדר המיון עם העכביש וטוב שכך. במיון זיהינו שכל הנראה מדובר בעכביש מסוג אלמנה שחורה ומיד התחלנו טיפול תומך, הכולל מתן נוזלים לשמירה על לחץ דם תקין ומשככי כאבים. הפעוטה פיתחה תגובה קשה במהירות וסבלה מתסמינים של  נפיחות בכף היד, אי שקט ניכר, כאבים, רעד בכל הגוף מלווה בהזעה והתכווצויות שרירים. בהמשך, התפתחה פריחה עורית בגפיים שלה והיא סבלה מכאבים בלתי פוסקים הנובעים מכיווץ שרירים".

בשל הזיהוי המהיר של העכביש, גם הטיפול היה מהיר ומנע את התדרדרות מצבה של הפעוטה. "הטיפול שניתן לה היה פינוי הרעלן באמצעות נוזלים ומתן תרופות הרגעה המקלות על ההתכווצויות והכאב העז. ללא ספק, ההגעה המהירה למיון יחד עם העכביש והטיפול המהיר היו חיוניים, משום מדובר בעכביש ארסי שעקיצתו עלולה לגרום לפגיעה רב מערכתית בגוף ואף למוות", הסבירה ד"ר קליין.

 
זיהוי מהיר איפשר טיפול מהיר, ד"ר עדי קליין מביה"ח הלל יפה שטיפלה בפעוטה


"ערנות ההורים הצילה את חייה"

"כבר בחדר מיון נראה כי התפתחו אצל הילדה גם תופעות גופניות של אי שקט, רעד והזעות אשר תמכו באבחנה כי לא מדובר בעכביש חסר משמעות", ציינה קליין. למרות שקיים סרום לטיפול בעקיצה מסוג זה, העדיפו בבית החולים, תוך התייעצות עם המרכז הטוקסולוגי הארצי לתת טיפול תומך הכולל נוזלים לפינוי הרעלן ושמירה על לחץ דם תקין, תרופות הרגעה ומשככי כאבים. הם עשו זאת כי לסרום יש תופעות שעשויות לחולל תגובה אלרגית חריפה, עד סיכון לחיים. הטיפול היטיב את מצב הפעוטה והיא מתאוששת במחלקת הילדים של "הלל יפה" ותשוחרר בימים הקרובים.
נוכחותו של עכביש "אלמנה שחורה" בישראל ובתוך בתים הוא נדיר ביותר, אך ד"ר קליין ממליצה להורים לשים לב לכל חרק מוזר ובוודאי להתפתחות חריגה של עקיצה כזו או אחרת וכן לתופעות כגון שינוי במצב הכללי של הילד לאחר עקיצה, רעידות, התנפחות משמעותית של המקום שנעקץ וכו'. "ללא ספק הערנות של ההורים, כמו גם העובדה שהגיעו עם העכביש והטיפול המהיר שניתן לילדה הצילו את חייה", אמרה ד"ר קליין.