סדרת תקלות בבתי הזיקוק בחיפה: שבוע לפני השימוע במשרד להגנת הסביבה, השני בתוך שנה, אליו זומן מנכ"ל חברת בז"ן, שוב התרחשה היום (חמישי) תקלה באחד ממתקני הייצור של מפעל "כרמל אולפינים" במתחם בז"ן. התקלה אילצה שוב את הפעלת 'לפיד' הבערה, מתקן הבטיחות לשריפת עודפי גזים רעילים בעת תקלה - להבת אש שנראית למרחקים.



מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "נציגי המשרד הגיעו באופן מיידי למפעל, מפקחים על פעולותיו, ובודקים כי יצומצם השימוש בחומרי הגלם. המשרד רואה בחומרה את ריבוי התקלות לאחרונה בקבוצת בז"ן. בשל אירועים של פליטת עשן שחור מהארובות, אי העברת מידע מלא מצד המפעל ואי עמידה בנוהל דיגום בארובה, זומנו מנהליו לשימוע במשרד ביום ה' הבא".



"איגוד ערים מפרץ חיפה להגנת הסביבה" מסר כי הוא פועל בכל הכלים על מנת לנטר את הפליטות ויעדכן את הגורמים הרלוונטיים במידת הצורך.



להבה בבתי הזיקוק, בפעם הקודמת החודש. צילום: עופר כרפס
להבה בבתי הזיקוק, בפעם הקודמת החודש. צילום: עופר כרפס



"עידן הקנסות והנזיפות חייב להגיע לקיצו, חייבים הליכי אכיפה פלילים"


ארגוני הסביבה בחיפה לא מסתפקים בהליך השימוע ומעמותת "אזרחים למען הסביבה" נמסר בתגובה לתקלות: "צריך להבין ששימוע הוא חלק מהליך מנהלי, שגם לפי נהלי המשרד להגנת הסביבה מוגדר כהליך שמטרתו 'הסדרה של המפגע'. הליכים כאלה הם ממושכים ויש להם קצב משלהם, יש להם יתרונות מסוימים אבל אין בהם ענישה אמיתית ולכן הם גם לא מרתיעים.



הליכים מנהליים כאלה ננקטו נגד בז"ן מספר פעמים בשנים האחרונות והתקלות רק מתגברות. במקביל, לא היתה העמדה לדין של אף נושא משרה או בעלי מניות, זאת למרות דירוגה של קבוצת בז"ן בכל שנה כשיאנית של ההפרות הסביבתיות ובמדדי אי הציות. בניגוד לטענת המדינה, אנחנו חושבים שאכיפה פלילית הוא יותר הרתעתית ויעילה ובמקרה של מפרץ חיפה שבו אין חולק על הנזק שעבירות אלה גורמות לבריאות הציבור - המדינה לא רק מוסמכת אלא היא ממש חייבת לנקוט בהליכי אכיפה פליליים".



בתוך כך, ראש עירית חיפה יונה יהב קרא למשרד להגנת הסביבה לפעול מידית לסגירת מפעל "כרמל אולפינים", לפחות עד לבירור הגורמים לתקלות הזיהום החוזרות ונשנות. יהב טוען: "הממשלה והמשרד צריכים להבין שעידן הקנסות והנזיפות חייב להגיע לקיצו וכי יש להבטיח את הגנת הציבור ביד קשה". עירית חיפה החלה בשבוע שעבר בהליך שימוע משל עצמה להנהלת הקבוצה בטרם הוצאת צו לסגירה מנהלית נגד מפעל כרמל אך החליטה להשהות את התהליך עד הבירור של המשרד להגנת הסביבה.



מחברת בתי הזיקוק נמסר: "הנהלת המפעל ועובדיו נוקטים בכל האמצעים כדי לחזור לפעילות שגרתית בהקדם האפשרי. הפעילות מבוצעת בתיאום מלא עם הרשויות".