צירוף מקרים? בדיוק בשעות בהן מתרחשת היום (חמישי) התקלה במתחם בתי הזיקוק בחיפה שגורמת לפליטת גזים רעילים, הודיע "איגוד ערים חיפה להגנת הסביבה", האחראי על מערכות ניטור זיהום האוויר באזור הנפיץ, שישנה תקלה גם בתחנת הניטור. "קיימת תקלה בין תחנות הניטור ובין מרכז הבקרה. הנתונים כרגע לא מעודכנים באתר האינטרנט של האיגוד", נמסר.



עם זאת, באיגוד טוענים כי אין קשר בין הדברים: "הנתונים נשמרים במאגרי הנתונים שבתחנות ויועברו לעדכון אוטומטי בצורה מיידית וללא התערבות יד אדם עם סיום התקלה. אין קשר בין התקלה לבין האירוע ב'כרמל אולפינים' שבמתחם בז"ן". 



הלהבה מבתי הזיקוק, בפעם הקודמת החודש. צילום: עופר כרפס
הלהבה מבתי הזיקוק, בפעם הקודמת החודש. צילום: עופר כרפס



"מערך ניטור משותק שלא מבצע את תפקידו כשומר הסף"


דוברת ארגון "מגמה ירוקה" בחיפה, ד"ר רויטל גולדשמיד, אמרה בתגובה: "שוב אנחנו עדים למחדל משולב בו המפעלים חושפים ציבור שלם לחומרים מסרטנים, ובמקביל אנחנו נוכחים כי מערך הניטור באותן השעות לא מפיק נתונים ולא ניתן לגלות מה נפלט וממה הציבור צריך להיזהר". עוד היא הוסיפה: "בתקלה הקודמת ב-7.10 מערך הניטור לא גילה את פליטת האתילן כי מערך הניטור לא מנטר בכלל חלק מהחומרים המסוכנים הנפלטים מהתעשיות ובפעם הזו אנחנו מוצאים בדיוק בזמן תקלה מערך ניטור משותק שלא מבצע את תפקידו כשומר סף".




ב"מגמה ירוקה" הוסיפו: "הציבור בחיפה מרגיש מופקר. אנו מצפים מהמשרד להגנת הסביבה לפתוח את היתר הפליטה של "כרמל אולפינים" ולהחמיר בו את הרגולציה. אנו מצפים גם מוועדות התכנון לחזור בהן מהחלטתן להרחיב את התעשיות המזהמות בחיפה, במיוחד נוכח מדיניות פעילותן הכולל הפקרותו של הציבור לחומרים מסרטנים ברמה יומיומית".



בין אלו שהגיבו לתקלות המשולבות הייתה הפעילה החברתית אורלי בר-לב שצייצה בטוויטר: "תראו מקריות מדהימה: בדיוק היום כשיש תקלה בבז"ן עם לפיד שבוער כל הזמן, תחנת הניטור באיזור המפעלים הפסיקה לשדר נתונים". "פלא, אה?", חתמה את הציוץ בעקיצה והשאירה את העוקבים לפתח את דמיונם ולהחליט לבד למי מהגופים להאמין.