בעלים רבים של כלבים וחתולים מאכילים אותם בשאריות המזון שלהם, שחלקן לא בריאות ואף רעילות לחיות המחמד. ד"ר רפי קישון, מנהל המרפאה הווטרינרית הרב-תחומית ברמת אביב, הסביר לענת דוידוב ב"רדיו ללא הפסקה 103fm" מה מותר ומה אסור לתת להם.




כלבים רגישים מאוד לשוקולד, שהוא מזון שעושה לנו כיף", הסביר ד"ר קישון. יש שם מולקולה שמעוררת, כמו בקופאין, לכן גם שוקולד וגם קפה נותנים לנו, בני האדם, איזה 'פוש' חיובי, אבל בסך הכל אלה רעלים צמחיים. אנחנו יודעים לפרק אותם ולהתמודד איתם, הכלב והחתול לא. לא להיכנס לפאניקה אם הכלב אכל בטעות כמה פירורי שוקולד, אבל יש עניין של כמות. כלב ששוקל 2 ק"ג, אם הוא אכל רבע חבילת שוקולד מריר עם רמה גבוהה של קקאו, זה מתחיל להיות מסוכן. השוקולד רעיל, מסוכן. זה גורם להרעלה עצבית, כי הכלב לא מסוגל לפרק אותו".

"גם שום ובצל לא בריאים לכלב", הוסיף, "אנחנו מסוגלים לפרק אותם, הוא לא. אם הוא אכל טיפונת לא נורא, אבל לא בכמויות ולא בצורתם הטריה ובמינון גדול, כי זה רעיל. גם ענבים וצימוקים לא בריאים לכלבים, בניגוד למשל השועל והכרם. ענבים וצימוקים מצופים בסוג של פטרייה שעוזרת תסיסה ולהכנסת היין. אנחנו יודעים לעכל ולהתמודד איתה והכלב והחתול לא. חלב הוא לא מאוד רעיל, אבל עלול לגרום לשלשולים, גם לכלבים וגם לחתולים. כולם חושבים שכמו בספרים, החתול חמוד וניתן לו חלב, אבל החלב מכיל לקטוז, דו-סוכר, והוא ניתן לעיכול בדרך כלל על ידי יונקים צעירים בלבד ואחר כרך מאבדים את היכולת הזאת. אז חלב יכול לגרום לשלשולים, אלא אם כן הוא ללא לקטוז".

דוידוב שאלה לגבי עצמות וד"ר קישון השיב: "העצם היא דבר חביב ובריא לכלב באופן טבעי. הם אוהבים לכרסם עצמות, זה נותן להם מינראליים חשובים. הן גם טובות להם פסיכולוגית. תענוג לראות כלב שמתענג על עצם גדולה. זה בשבילו עיסוק אינטלקטואלי. עצמות גדולות ועבות זה טוב, אבל עצמות קטנות, בעיקר העצמות החלולות של הרגליים של העוף, ובמיוחד אם הן מהתנור ומיובשות, בכל פיצוח הן מתפצחות לחדודים חדודים וזה מסוכן ועלול לפצוע לו את מערכת העיכול".

"החתול יותר רגיש מהכלב אבל הוא גם יודע יותר לשמור על עצמו", ציין קישון. "הוא אוכל יותר בשר וממעיט לאכול אוכל צמחי. אם יתנו לו ענבים רוב הסיכויים שהוא לא יאכל אותם. ויש כלבים ששואבים כל דבר שיזרקו להם, לכן הכלב הוא הבעיה. בתקופת החגים יש הרבה ארוחות והרבה שאריות וגם אם לא מאכילים בהן את הכלבים והחתולים, החתולים והכלבים מוצאים דרכם אל הפח ואוכלים משם, אז צריך לשים לב. אני בעד לתת לכלבים ולחתולים תוספי מזון מהמזון שלנו ולא רק את המזון התעשייתי המשומר והיבש, שהוא בדרך כלל הבסיס המומלץ. אני פיתחתי את המתכון לאומלט מהיר שאפשר לעשות מביצה, קוטג', לחם ושמן. אלה חומרים שטובים לכלב, חלבונים טריים, בריאים, קצת שומן, אין עם זה שום בעיה".

"גבי גזית" כל יום ב-10:00 ב"רדיו ללא הפסקה 103FM"

עריכת תוכן 103FM: אסף נבו