האגודה למלחמה בסרטן פרסמה היום (שלישי) בשיתוף משרד הבריאות, נתונים מעודכנים וכן מחקרים חדשים בנושא מחלת הסרטן, לקראת פתיחת מבצע "הקש בדלת" שייערך ב-31 באוקטובר. אחד המחקרים עוסק בעישון סיגריות הגורם לכשלושה מכל ארבעה מקרים של סרטן הריאה, ועתה מתברר כי עישון נקשר גם לעוד כתריסר סוגי סרטן, ביניהם: סרטן הלוע, סרטן כיס השתן, סרטן חלל האף והפה, סרטן הגרון, סרטן הלבלב, סרטן הכליה וסרטן הוושט.



עוד עולה מדוח שר הבריאות לכנסת, כי בקרב בני 21 ומעלה ישנם 26% מכלל הגברים הישראלים ו-13.6% מהנשים הישראליות מעשנות. כמו כן, 44% מהגברים הערבים מעשנים או מעשנים כבדים".



פרופסור ליטל קינן בוקר, סגנית מנהלת המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות, התייחסה לממצאים החדשים ואמרה כי "טבק ומוצריו, בפרט סיגריות, נחשבים לגורם הסרטן בר המניעה החשוב ביותר. מחקר עדכני חדש המתייחס למדד תוספת הסיכון המיוחסת לעישון מוכיח, כי אילו הייתה החשיפה לעישון נמנעת כליל, ניתן היה לצמצם את התחלואה בסרטן הריאה ב-81% בקרב גברים וב-58% בקרב נשים". 



צילום: istockphoto



לדבריה, "המגמות בסוגי סרטן הנקשרים לעישון אשר נאספו בישראל בין השנים 2013-1990 מאופיינות בעלייה בהישנות סרטן בקרב גברים ערבים ובירידה בקרב נשים וגברים יהודיים ונשים ערביות. יחד עם זאת, נרשמה עלייה בחלק ממחלות הסרטן בקרב נשים ערביות וזו נזקפת ככל הנראה לעובדה שהן חשופות לעישון פסיבי של הגברים במשפחה".



מירי זיו, מנכ"לית האגודה למלחמה בסרטן, הדגישה כי חשוב להפסיק לעשן, אך לא רק כדי למנוע את סרטן הריאות אלא סוגי סרטן נוספים: "הנתונים מצביעים על קשר ישיר וחזק בין עישון כבד למחלות סרטן הניתנות למניעה ומוכיחים כי שווה להפסיק לעשן. ידענו כי עישון גורם לרוב מקרי סרטן הריאה, אותם ניתן למנוע, אולם הנתונים מצביעים גם על קשר ישיר לסוגי סרטן נוספים. מדובר בתחלואה של כ-40% אותה ניתן למנוע. יחד עם זאת, על אף צמצום שיעורי העישון, גברים ערבים רבים הם עדיין מעשנים כבדים והם אלו שחולים יותר במחלות סרטן הקשורות בעישון".



"אורח חיים בריא - 35% פחות גידולים ממאירים"


פרופ' אליעזר רובינזון, יו"ר האגודה למלחמה בסרטן, התייחס למחקר שבדק שמירה על אורח חיים בריא למניעת מחלת הסרטן: "מחקר ארוך ומקיף שנערך באוניברסיטת הרווארד שעקב במשך 30 שנה אחר נבדקים, הוכיח באופן חד משמעי כי ניתן להשפיע באופן מכריע על הפחתת התחלואה והתמותה ממחלות הסרטן השונות על ידי אימוץ אורח חיים בריא". לדבריו, "על פי המחקר, בקבוצה ששמרה על אורח חיים בריא התפתחו כ-35% פחות גידולים ממאירים והתמותה בקרב אלו שפיתחו סרטן בקבוצה זו הייתה ב-50% פחות מאשר בקבוצה השנייה. כלומר, כתוצאה מאורח החיים הבריא קטנה משמעותית התחלואה והתמותה". 



עוד אמר פרופסור רובינזון כי "בישראל מתגלים 30 אלף מקרים חדשים בשנה ונפטרים כעשרת אלפים חולים בשנה. אין היום אף תרופה שיכולה בשיעור כה גבוה להפחית את מספר החולים ואת מספר הנפטרים".



אנג'לינה ג'ולי הייתה יכולה להימנע מכריתת השד הבריא?


מחקר ישראלי על סרטן השד בדק האם קרינה מונעת לשד הנגדי תוריד סיכון לסרטן בעתיד בקרב נשאיות. ד"ר אלה עברון, אונקולוגית בכירה במרכז הרפואי "איכילוב", התייחסה למחקר וציינה כי אם תוכח השערת המחקר, בעתיד יוכלו להציע חלופה של קרינה מונעת במקום כריתה מניעתית, גם לנשים נשאיות שחלו בסרטן בשד אחד ויתכן גם לנשאיות שלא חלו כלל, כמו למשל אנג'לינה ג'ולי שעברה כריתה מונעת של השדיים והשחלות.



"הנשים באות במילא לטיפולי כימו לשד החולה", הסבירה ד"ר עברון, "אנחנו באותה הזדמנות מציעים להן לעבור קרינה גם לשד הבריא על מנת למנוע כריתה עתידית". 



הייתה יכולה להימנע מכריתת השד הבריא? אנג'לינה ג'ולי. צילום: Getty images