עיריית חיפה הקדימה את השימוע שייערך היום להנהלת קבוצת בז"ן במשרד להגנת הסביבה והוציאה צו מינהלי להפסקת העבודה למפעל כרמל אולפינים של הקבוצה, שבו אירעו לפחות ארבע תקלות בחודשים האחרונים. אך בערעור שהגישה החברה, בית משפט השלום בעיר עיכב את הביצוע הצו עד היום בשעה 12:00 ודיון נוסף יתקיים מחר במעמד שני הצדדים



"לא נתיר התנהלות לא חוקית או חריגה, קלה כחמורה במתחם בז"ן", אמר ראש עיריית חיפה יונה יהב, שהוסיף "מבחינתנו, נחצו שוב קווים אדומים. כפי שהצהרתי בעבר, מפעלים אשר יפעלו בניגוד לכללים ויפרו את תקני איכות הסביבה יטופלו בכפוף לסמכויות שניתנו בידנו". לדברי יהב "עיריית חיפה תמשיך לפעול לצמצום משמעותי של מתקני התעשייה הכבדה. הגיעה העת שגם ממשלת ישראל תבין שהגיע הזמן לסיים את עידן הקנסות הכספיים ולעבור לפעולות מעשיות, אשר ייאלצו את המפעלים להתחיל להתייחס לסביבה".



מקבוצת בז"ן נמסר בתגובה: "חברת כאו"ל מקבוצת בז"ן קיבלה בהפתעה רבה את צו הסגירה המיידי שהוציא ראש עירייה חיפה כנגד החברה. הצו מבוסס על עובדות חלקיות ואף שגויות והקבוצה פונה לבית המשפט על מנת לבטלו. התנהגותו של ראש העיר הנה פופוליסטית, לא אחראית ופוגעת בתעשייה ובמשק הישראלי. הקבוצה פועלת בהתאם לתקנים המחמירים בעולם ותמשיך ותפעל כחברה אחראית ושומרת חוק".



ראש עיריית חיפה, יונה יהב. צילום: פיל סוסמן, פלאש 90
ראש עיריית חיפה, יונה יהב. צילום: פיל סוסמן, פלאש 90



"שנים של עמידה מהצד"


עו"ד ג׳מילה הרדל ואכים, מנהלת עמותת "אזרחים למען הסביבה", אמרה בתגובה כי "אם הצעד הזה הוא רציני ובכוונת העירייה למצות אותו עד הסוף, אז הוא מבשר התחלה של שינוי לטובה בטיפול הרשויות המקומיות במפעלים המזהמים, וזאת כתוצאה מהלחץ הציבורי". בארגון מגמה ירוקה חיפה אומרים: "אחרי שנים של עמידה מהצד ונתינת התחייבויות כמו צ'ק פתוח, אנחנו רואים סוף סוף את העירייה עושה מעשה אקטיבי למען התושבים במפרץ חיפה".



בתוך כך, אתמול פנו ארגוני הסביבה החיפאיים במכתב משותף ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, וביקשו ממנו להורות על דיון חוזר בהרחבת מתחם בז"ן. לטענתם, "בשל מידע קריטי שלא נלקח בחשבון – יש לבטל את החלטת הוועדה להרחיב את התעשיות המזהמות במפרץ חיפה". הארגונים טוענים כי "מסמכים שהוסתרו מחברי המועצה נוגעים ליושרה הסביבתית של המפעל המזהם בישראל, בז"ן. הם מצביעים על כשלים חמורים בניהול המתחם, שבעקבותיהם הוגשו כתבי אישום על גרימת מוות ברשלנות וזיהום לקרקע לקישון ולאוויר אבל לא הובאו אל שולחן הדיונים". למכתב צורפו חתימות של אלפי תושבים.



שימוע שני בחצי שנה


היום יגיע מנכ"ל קבוצת בז"ן לשימוע שני בתוך חצי שנה במשרד להגנת הסביבה, בעקבות הפרות חוזרות ונשנות של תנאי היתר פליטת המזהמים לאוויר. השימוע הראשון נערך שנה תמימה לאחר תקלה חמורה במפעל כרמל אולפינים מקבוצת בז"ן, שדווחה במלואה לרשויות רק חצי שנה לאחר מכן.


בסוף השבוע האחרון פורסם כי המשרד פתח בחקירה פלילית נגד הקבוצה, אבל מבדיקת "מעריב־השבוע" עולה כי מאז התקלה המשמעותית הראשונה בכרמל אולפינים - לפני יותר משנה וחצי - ועד היום, לא הטיל המשרד כל סנקציה פלילית על בתי הזיקוק או על מי מבכיריהם, שנגדם תלויים כמה כתבי אישום המתנהלים בעצלתיים בבתי המשפט.



כאמור, ההתנהלות התמוהה של המשרד להגנת הסביבה, גם תחת השר הנוכחי זאב אלקין, שהבטיח יד קשה נגד המפעלים המזהמים, עדיין לא הביאה להבשלת החקירה ולסנקציות של ממש נגד קבוצת בז"ן. זאת, אף שאותו מפעל, שלגביו יערך היום השימוע השני, הגיח לכותרות לפחות ארבע פעמים בחודשיים האחרונים בשל תקלות חוזרות בו.



הבטיח יד קשה, זאב אלקין. צילום: אבשלום ששוני
הבטיח יד קשה, זאב אלקין. צילום: אבשלום ששוני



טענות בז"ן ואיגוד ערים חיפה להגנת הסביבה, האחראי על ניטור האוויר באזור, שלפיהן לא היה מדובר בתקלות שהובילו לחריגות בזיהום האוויר, נדחו על הסף על ידי ארגוני הסביבה, שטוענים לקשר שתיקה מסוכן ומושחת בין בכירים בממשל לבין בכירי התעשיות.



"רואים את התקלות בחומרה רבה"


מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה לפניית "מעריב-השבוע": "המשרד רואה בחומרה רבה את התקלות החוזרות ונשנות במפעלי קבוצת בז"ן, ומתכוון לטפל בכך בכל האמצעים המצויים בידיו - חלק מהשלבים פומביים, וחלקם לא. במשטרה הירוקה הוקם צוות חקירה מיוחד לחקירת כל ההפרות של קבוצת בז"ן. מדובר בתיקים מורכבים, ומטבע הדברים המשרד אינו מעדכן את התקשורת אשר להתקדמות החקירה".



עוד נמסר כי "השימוע למנהלי כאו"ל מקבוצת בז"ן התקיים בחודש מארס, ולאחריו נבחן הנושא והוחלט לפתוח בחקירה פלילית. בניגוד לנטען, טווח הזמן כלל אינו ממושך לצורך חקירה מורכבת, כפי שנדרשת בתיקים הללו. המפעל טרם טען את טענותיו - שלב ראשוני ובסיסי בפעולות האכיפה. רק לאחר מכן יחליט המשרד על המשך דרך האכיפה".