מפעל "כרמל אולפינים" של קבוצת בז"ן יישאר פתוח, כך החליטה היום (חמישי) השופטת ג'אדה בסול מבית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה. השופטת החליטה לדחות בעשרה ימים נוספים את קיום צו הסגירה המנהלי שהוציאה אתמול עיריית חיפה למפעל, זאת עד לקיום דיון ב-6.11 בנוכחות על הצדדים ובכלל זה המשרד להגנת הסביבה שלא נכח בדיון היום.



השופטת ציינה כי לצו סגירת המפעל משמעויות "דרמטיות" וכי היא מקווה שהשימוע שנערך במשרד להגנת הסביבה לראשי קבוצת בז"ן ייתר את הצו שהוציאה עיריית חיפה למפעל ויביא את הצדדים להסכמות.



ההחלטה התקבלה באותה השעה בה התרחש השימוע השני בתוך חצי שנה לראשי בז"ן במשרד להגנת הסביבה על הפרות חוזרות ונשנות של תנאי היתר פליטות המזהמים שלהם.



"שגרת תקלות בלתי נסבלת"


עיריית חיפה, שעל פי פרסום אמש בקול ישראל, נמצאת תחת לחץ של לא פחות מלשכת ראש הממשלה שגויסה לטובת בתי הזיקוק, השאירה בידי בית המשפט את ההחלטה אם לדחות את הצו. בעמותת אזרחים למען הסביבה טוענים: "עיריית חיפה אכזבה ולא עמדה על הבקשה שלה להשאיר את הצו בעינו עד לדיון בבקשה. מכאן ההתקפלות היא יותר מהירה והסיכויים שהצו יחודש אחרי הדיון ב-6.11 נמוכים, כי בינתיים המפעל ועורכי דינו יכינו עוד חומרים 'משכנעים'. רוב השופטים הם לא מומחים ולא מכירים את התחום וחייבים להתרשם ולהחליט רק על סמך מה שמוגש להם על ידי הצדדים. העירייה חייבת להגיש מידע מוצק על החריגות והסכנה לבריאות הציבור מהמפעל מול הטיעונים שלהם ואנחנו בספק אם היא ואיגוד ערים מפרץ חיפה להגנת הסביבה יעשו כן".



בתי הזיקוק בחיפה. צילום:IdoZi , ויקיפדיה
בתי הזיקוק בחיפה. צילום:IdoZi , ויקיפדיה



ליהי שחר, מארגנת קהילתית של ארגון מגמה ירוקה בחיפה ביקרה את ההחלטה להקפיא את צו הסגירה: "בית במשפט החליט להקפיא את צו הסגירה עד תוצאות השימוע של המשרד להגנת הסביבה בתואנה שדבר לא השתנה בשבועיים האחרונים ושלא יקרה דבר אם יחכו עוד שבועיים, אבל למעשה דבר לא השתנה בשנתיים האחרונות. המפעל עובד בשגרה של תקלות בלתי נסבלת הפוגעת בסופו של יום בבריאותו של הציבור בחיפה, ומפעל שלא מסוגל לעמוד בחוק צריך להיסגר. אומנם עורך הדין של המפעל ניסה לשכנע שהמפעל מעולם לא עבר על החוק אבל המציאות מראה תמונה שונה לחלוטין".



בארגוני הסביבה לא תולים תקוות מרובות גם בשימוע של המשרד להגנת הסביבה לראשי בז"ן. רק הבוקר חשפנו במעריב כי חקירה פלילית שמנהל המשרד נגד החברה על עבירות פליטת מזהמים מתנהלת בעצלתיים כבר חצי שנה תמימה ללא כל דיווח לציבור וללא תוצאות של סנקציות פליליות כלשהן על מי מראשי הקבוצה. הצעד שנקטה אתמול עיריית חיפה היה הדרמטי ביותר עד כה שנקטו מהרשויות נגד התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה על עבירות זיהום, וגם אותו כאמור הצליחה בז"ן הבוקר לעכב עד הודעה חדשה.