יושב ראש ארגון המורים, רן ארז הכריז הערב (חמישי) על החרפת המאבק של המורים והצהיר כי לא יתקיימו פעילויות וטיולים מחוץ לכותלי בית הספר החל מיום ראשון. לדבריו, הפתיחה של עיצומים נובעת בשל חוסר התייחסותו של שר החינוך נפתלי בנט לתקן את התקלות בתלושי השכר של המורים. בעמוד הפייסבוק של הארגון נכתב: "בשל חוסר ההתייחסות ואי הרצינות מצד משרד החינוך בנוגע לנושאים שהועלו בסכסוך העבודה, אנו מודיעים כי החל מיום ראשון הקרוב, ה-30.10.16, אין לבצע פעילויות מחוץ לכותלי בית הספר מכל סיבה שהיא למעט ימי שדה של של"ח. כל בית ספר אשר זקוק לשחרור מעיצומים אלו, מתבקש לפנות לוועדת החריגים של ארגון המורים בבקשת שחרור, בצירוף כל המסמכים המאששים את הצורך".



כמו כן, צורף המכתב שנשלח אל שר החינוך ובו הועלו הטענות המוטחות בבנט על אי פתרון הבעיה: "ציפיתי, לאור הודעותיך הפומביות, שתרים את הכפפה, ותחתום על אשר הנך מתחייב לו אל מול כל מיקרופון, אלא שביקשת 'שהות' לבדוק את הנושא (לגיטימי), ובתומה קיבלתי ממך מכתב נטול תוקף או פירוט, חסר תוכן או ממש, שבו הנך חוזר באורח פופוליסטי על הצהרות כלליות, שאין בהן ולו כדי לכבד את דרישות ארגון המורים וציבור המורים כולו".



יושב ראש ארגון המורים רן ארז. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
יושב ראש ארגון המורים רן ארז. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



שר החינוך נפתלי בנט. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
שר החינוך נפתלי בנט. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



"במכתבך הנך חוזר על טיוח הבעיה ועל יצירת מצגי שווא פופוליסטיים על מנת שהציבור יטעה לחשוב כאילו הנך פועל לפתרון הבעיה בהקמת "צוותים המוניים" שהם לא אופרטיביים ומטרתם להוציא קיטור ולהרוויח זמן עד שהמחאה תיפסק. בעוד למעשה הנך מסרב לפעול מיד כפי שהנך יודע היטב שיש לפעול ולחתום על התחייבות שלטונית שמעגנת את הצהרותיך התקשורתיות".



"בנט - המורים נושאים את האלונקה בלעדייך"


כמו כן, ביקר ארז את הקמת הוועדה שהקים נפתלי בנט לטיפול בסוגיה: "כידוע לך – הדרך אינה הקמת צוותים המוניים, נטולי שיניים, למראית עין בלבד, אלא דרך עיגון ההתחייבות במעשה (פעולה די פשוטה) ותיקון המצב, תוך תחימה מיידית בלו"ז סביר. כל זה הנך מסרב לעשות. זו האלונקה שארגון המורים נושא, ולצערי הרב, בלעדיך".



מחאת המורים מחוץ לביתו של בנט. צילום: אבשלום ששוני
מחאת המורים מחוץ לביתו של בנט. צילום: אבשלום ששוני



בסיום המכתב, ציין יושב ראש ארגון המורים כי החליט לנקוט בעיצומים: "צר לי שאינך רואה את הדברים באותה מידת חומרה כפי שרואה זאת ארגון המורים וכי האמת הפוכה מזו המוצהרת בפיך באופן פומבי. בשל סירובך האמור, אין מנוס מהפעלת סכסוך העבודה אשר הוכרז בנושא".



שר החינוך נפתלי בנט הקים ועדה לתשלומי השכר בהשתתפות מנכ"לית המשרד מיכל כהן, צוותי המקצוע של האוצר ומשרד החינוך, נציגי ארגוני המורים ונציגי עובדי הוראה לדון בבעיות שעולות תלושי השכר של המורים. השר בנט התייחס למספר נושאים שעלו בהתכנסות הראשונה, בין היתר, אי הבנה של תלושים, משכורות לא אחידות וחוסר זמינות מוקדי משרד החינוך אשר בעניינם אמר שיבצע בימים הקרובים טלפונים אנונימיים כדי לבדוק אותם.



יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, חנן יזדי אמר בתגובה: "מורה אשר מוטרד ממצבו הכלכלי לא יכול לתת מעצמו מאה אחוז בכיתה. לצערי הרב זה הפך להיות כבר ריטואל שנתי לפיו במקום לעזור למורים מתקיימת פגיעה בתלמידים ומאבק המורים מתבצע על גבנו. אנו פונים לכל הצדדים המעורבים לגלות הבנה ולחתור לפתרון מהיר. עיצומים אלה מיותרים ופוגעים הן במערכת החינוך, הן בתלמידים והן במאמצים להגיע לפתרונות. אנו נפעל לפתרון כל בעיה בדרך המהירה ביותר והיעילה ביותר".



כזכור, בית הדין לעבודה נתן צו מניעה רק לפני מספר חודשים, המורה על ארגון המורים שלא להשבית את הפעילויות החוץ בית ספריות ובכלל זה היציאה לטיולים וביצוע בחינות הבגרות המבוצעות מחוץ לכותלי בית הספר. מועצת התלמידים והנוער הארצית פותחת מוקד תלמידים לדיווח על ביטול טיולים ותקיים תקשורת ישירה עם משרד החינוך על מנת לחתור לפתרון מהיר.



בתוך כך, מטה מאבק עובדי ההוראה מסר כי: "בעקבות המשך מחדל השכר ואי תשלום שכר מלא בזמן למורים למתמטיקה המשתתפים ברפורמת 5 יחידות לימוד של בנט, אנו מודיעים על השבתת הרפורמה החל מהערב וללא הגבלת זמן. המורים למתמטיקה לא יגיעו יותר ללימודים. הערב אנחנו מכריזים על משוואה חדשה ומוכרת לכולם יתנו יקבלו – לא יתנו לא יקבלו עובדי ההוראה בישראל מפסיקים להתנדב בקרוב נכריז על רפורמות נוספות שאנו מתכננים להשבית במידה ולא ישולם שכר. מלא.בזמן הקבוע בהסכם של אותה רפורמה או באם התווספה עבודה משמעותית ללא תגמול".