מאות שוטרים שמילאו את תפקידם באופן הרציני והמסור ביותר, מצאו במהלך השנה וחצי האחרונות את עצמם במצב מביך: רישיונות הנהיגה המשטרתיים שלהם נשללו בגלל מה שמכונה במרירות על ידי לובשי המדים הכחולים, "המכה". מדובר ברכיב שהותקן בניידות ושתפקידו לתעד ולדווח למחשב המשטרתי על כל תנועה חריגה של הניידת. הוא בנוי מחיישנים המזהים בלימה חריגה, פניות חדות ונסיעה במהירות גבוהה מהמותר. התופעה מרתיחה גם מפקדי תחנות משטרה שתפקודם נמדד ומוערך גם לפי כמות חריגות הנהיגה של פקודיהם.



בחודשים האחרונים, כך מתברר, התרבו מקרי שלילת רישיונות נהיגה של שוטרים וקצינים, גם אם טענו כי החריגות תועדו בעת נהיגה מבצעית ולאחר שקיבלו אישור לכך מקצין תורן או מאחראי משמרת.



"הבעיה הגדולה מתחילה בכך שבמטה הארצי לא מבצעים הצלבה בין התיעודים הנרשמים במחשב אל מול דוחות פעולה ורישומי משימות מבצעיות, ודוחות תיעוד מועברים לתחנות ומהן זה מועבר אוטומטית לשלילת הרישיון המשטרתי", אומר שוטר בכיר. "ישנם שוטרים וקצינים שסיימו לרצות שלילה של חודש, חזרו לנהוג בניידת ורישיון הנהיגה שלהם נשלל שוב בגלל מה שהמכשיר תיעד כחריגה. זה אבסורד, כי אתה מוריד שוטרים נוהגים ממשמרת ופוגע בזמן התגובה לאירועים וכמובן מוריד לרצפה את המוטיבציה לאנשי חוק שבאים להשקיע ולא כדי להעביר את הזמן".



"אף אחד לא מצפה משוטר שהוזעק לאירוע לנסוע בנהיגה רגילה"


שוטר ותיק במחוז מרכז אומר: "זה בסדר שמבצעים מעקב אחרי התנהגות של שוטרים בניידות אבל הגענו למצב קיצוני. למה לא מצליבים את נתוני הקופסה הירוקה עם פרטי המשימות המבצעיות? הרי אף אחד לא מצפה משוטר או קצין משטרה שהוזעק לאירוע של אלימות במשפחה ונמצא בראש סדר העדיפויות לטיפול, שיגיע לזירה בנהיגה רגילה ולא יפעיל סירנות ויעשה כל שביכולתו להגיע במהירות תוך שמירה לא לסכן חיי אדם בדרך. אף אחד לא מצפה שאנהל מרדף אחרי גנב רכב ואכרוז לו שייסע לפי הכללים כי השוטר שאחריו מוגבל בתנועה. פשוט קיצצו לנו את הידיים והרגליים. איפה נשמע שקצין תורן או ראש משמרת לא יכולים להגיע לניהול אירוע גדול בגלל שהם בשלילת רישיון? הרי אף אחד לא יצמיד נהג לראש משמרת. המשמעות היא פחות שוטרים וניידות בשטח. זה גורם לתסיסה אבל נראה שלקצינים הבכירים לא אכפת".



לבעיה יש משמעות בשטח. "במשמרת לילה אנחנו נוסעים במהירות אטית ואפילו בלי אורות כדי לאתר תנועה חשודה, פורצים וגנבי רכב, וזמינים לקריאות לפעילות מבצעית. ברור שברגע שאנחנו עוברים למבצעית יש חריגות בתנועה של הניידת. על זה אנחנו צריכים להישפט? איך נשפר את זמן התגובה שלנו? הרי אם ננהג לפי הכללים, נחמיץ אירועים רבים שבחלקם ניתן להציל חיים. אסור לנו אפילו לנהל מרדף אחרי חשודים. כך יוצא שאזרחים מתלוננים על שוטרים ולועגים להם בגלל תגובה אטית לאירועים. אנחנו בעצם סופגים מהלומות מכל הצדדים".



ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "בניגוד לדברים האמורים, הרי שציון הקופסה הירוקה מושפע ממגוון רחב של גורמים ומשקלל שעות נהיגה רבות ברמת ניתוח גבוהה ביחס לחריגות מכל סוג במהלך נהיגה. עובדתית הרי שאחוז הנסיעה המוגדרת מבצעית נמוך בהרבה ביחס לנסיעה שגרתית, והדבר נכון לכל שוטר בכל תפקיד. גם בנהיגה מבצעית חובת הזהירות חלה על כל שוטר. מטרתה של הקופסה הירוקה אשר מותקנת כיום בכל רכבי המשטרה הנה בראש ובראשונה העלאת רמת הבטיחות ומדובר בכלי מציל חיים".