לראשונה מזה 21 שנים לא תתקיים העצרת המרכזית בתל אביב לזכר ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל. ההחלטה על ביטול העצרת בכיכר רבין, שתוכננה להתקיים במוצאי שבת הקרובה, התקבלה היום (ראשון) בשל היעדר מימון לכיסוי עלויות ההפקה והאבטחה. זו השנה הראשונה בה כיכר רבין תישאר מיותמת מהעצרת לציון רצח ראש הממשלה, שאירע בפאתי אותה כיכר לפני 21 שנים. בשנה שעברה התקיימה בכיכר עצרת זיכרון בהשתתפות עשרות אלפים ובמעמד בכירים, בהם נשיא המדינה, ראובן ריבלין, הנשיא התשיעי שמעון פרס ז"ל ונשיא ארצות הברית לשעבר, ביל קלינטון.



למרות הניסיונות של אנשים פרטיים להביא לקיומה של העצרת ובכך להמשיך במוצאי שבת את המסורת השנתית, התברר כי לא קיים אף גוף הנוטל על עצמו השנה את ארגונה ומימונה. בימים האחרונים נעשו פניות לאישי ציבור ואמנים, שהביעו נכונות לשאת דברים ולהופיע בעצרת בהתנדבות ואף הושגו האישורים הנדרשים מהמשטרה ומעיריית תל אביב. אך כל זה כאמור, לא הספיק להביא לקיומה.



עצרת השלום, שבסופה נרצח רבין. צילום: נעם וינד
עצרת השלום, שבסופה נרצח רבין. צילום: נעם וינד



"זה בלתי נתפס שלא תתקיים העצרת"


"לקראת יום כיפור גיליתי שהשנה כנראה לא תהיה עצרת לציון רצח רבין, בשל היעדר גוף שמוכן ליטול על עצמו את האחריות לקיומה", ציין תא"ל במיל' אסף אגמון. "לקחתי על עצמי לנסות לקיים את העצרת, כולל לגייס את התקציב הדרוש לקיומה. לצערנו, אנו נאלצים לבטל את העצרת המרכזית, לאחר שלא נמצאו מספיק תורמים, אשר יממנו את כיסוי העלויות לקיומה. זה כתם בהיסטוריה של מדינת ישראל", הוסיף.



"כמי שמלווה את העצרות השנתיות לזכר רבין ב-20 השנים האחרונות, זה בלתי נתפס עבורי שהשנה לא תתקיים העצרת המסורתית בכיכר רבין", ציינה חמי סל, "דווקא עכשיו, לאור קולות השיסוי והפילוג שעולים בחברה הישראלית, היה ראוי שכולנו נגיע ונמלא את הכיכר. אנחנו רוצים להודות מעומק ליבנו לכל אותם תורמים שהתגייסו לעזור: למשטרת תל אביב, לעיריית תל אביב ולשאר שירותי האבטחה ולכל מי שהתנדב לדבר בעצרת ולתרום לה".



עם זאת, ייתכן והירתמות של הרגע האחרון של גוף שייקח על עצמו את קיום העצרת יביא לשינוי ההחלטה. אלא שלצורך ארגון עצרת המונים, הכוללת גם הסעות והגעת אלפי חניכי ומדריכי תנועות נוער, יש בדרך כלל צורך בהיערכות של שבועות ולא ימים בודדים.



הרצוג: "מפלגת העבודה תיקח על עצמה ארגון עצרת חלופית"


ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה ח"כ יצחק הרצוג הגיב להודעה על ביטולה של העצרת ואמר: "בעקבות ההודעה על ביטול העצרת, אנו, מפלגת העבודה ניקח על עצמנו קיום של עצרת חלופית. יובהר שתמיד הייתה העצרת באחריות גורמים פרטיים וחיצוניים אבל לאור העובדה שמדובר בהירצחו של מנהיגנו, ראש מפלגת העבודה יצחק רבין ז"ל, אנו מתעקשים לקיים עצרת חלופית. כל זאת בהתחשב באילוצי הלו"ז והתנאים הנדרשים לקיומה של עצרת שכזו".