נתן זהבי פתח במאבק, בתוכניתו "זהבי עצבני" המשודרת ב-103FM, נגד סגירת בית האבות "סיני" בחיפה. מבירור שערך זהבי המקום עומד להיסגר כיוון שאינו עומד בתקנות החדשות של המשרד, זאת על אף שהוא מעניק תנאים טובים, טיפול טוב ויחס טוב לכ-100 קשישים השוהים בו כעצמאים ועוד 26 קשישים סיעודיים. "משמעות הסגירה היא שאותם קשישים יושלכו לרחוב", הדגיש. זהבי שוחח עם מנהל בית האבות, שמואל אגסי, והציג בפניו את טענות משרד הבריאות, לפיהן המשרד ניסה לאפשר לבית האבות להמשיך ולקלוט חולים על ידי הפחתת הדרישות לשדרוג המקום, כדי לאפשר תנאי אשפוז טובים יותר לחולים, אך בית האבות דחה את ההצעה.



אגסי דחה את טענות משרד הבריאות וטען שכבר עשרה חודשים אוסרים עליו לקלוט קשישים חדשים למוסד: "התחילו 'לייבש' אותנו כבר לפני עשרה חודשים", אמר, "ראש הפרויקטים של משרד הבריאות ביקש 'קוסמטיקה' במחלקה. לא ניתן להרחיב את הפרוזדור, כי אז מגיעים לקירות החיצוניים של הבית. תזרוק כספי ציבור, תעשה 'קוסמטיקה', תחליף את המיטות, את הארונות, את המזרונים, את השידות. באתי אליו בהצעה, בוא נעשה ריצוף חדש במחלקה. האחראי על הפרויקטים שאל אם אני עושה ממנו צחוק. הוא יודע שאנחנו במשא ומתן עם עיריית חיפה, שקיצצו את כל מה שקודם הם אישרו".








זהבי הקריא את תגובת משרד הבריאות: "מטרת ההחלטה לשים סוף לתנאים שאינם סבירים, בהם מאושפזים ארבעה חולים ומעלה באותו חדר, כאשר שירותים ומקלחת נמצאים בסוף הפרוזדור". אגסי הגיב: "שקר וכזב. אין לנו אף יחידת מגורים במחלקה הסיעודית שגרים בה יותר משני דיירים. אין דבר כזה שירותים בקצה המסדרון. היה לפני 25 שנה. מישהו כאן לא חי את המציאות. לכל שני חדרים במחלקה הסיעודית יש שירותים ומקלחת נקיים, מבריקים ומסודרים".




קשישים, אילוסטרציה. צילום: אינגיאימג
קשישים, אילוסטרציה. צילום: אינגיאימג



"הדבר הכי מחריד שקרה לי"



רבקה קלינגהופר, קשישה בת 86 השוהה בבית האבות, אמרה לזהבי: "ההודעה שאני צריכה לעזוב את המקום זה הדבר הכי מחריד שקרה לי. היות ובגיל הזה לעקור אותי מהמקום שהתרגלתי אליו, מהמקום שאני חיה בו ומצפה לסיים את חיי בשלווה קצת, בלי זעזועים גדולים שכבר מספיק עברתי בחיים שלי פה במדינה. רוצים לעקור אותי ממקומי, שזה דבר פאטאלי בשבילי. המקום מקסים פה. הניקיון הוא יוצא מהכלל, יש לי כביסה, יש לי אוכל טוב, יש לי שירות של עובדים שמתייחסים אלינו כאילו אנחנו ההורים שלהם".



"טוב לנו פה ואנחנו לא רוצים לעזוב", המשיכה קלינגהופר. "יש פה אנשים ניצולי שואה, שהגיעו לארץ למצוא שקט לנפשם אחרי מה שעברו. ועכשיו בגיל 90 וגם 100 אומרים להם תמצאו לכם מקום? זו הרי האכזריות שאין כדוגמתה, זה מזעזע. אני לא יכולה לחשוב בכלל לרגע איך אני אאסוף את עצמי למקום אחר. איך אני יכולה לזוז מפה? אני לא יודעת מה להגיד. אני ממש מבקשת, תעזרו לנו להישאר פה. טוב לנו פה. תנו לנו בשקט לסיים את החיים שלנו".




"לא להניח להם יום ולילה"



נתן זהבי אמר: "לעצור את הכניסה של דיירים חדשים, כתחלופה טבעית במוסדות שבהם נמצאים אנשים בגילאי 85 עד 100, זה לחנוק את המוסד. אם צריך לעשות איזה שינויים בבית האבות, שמשרד הבריאות יתקצב אותם. אני פונה לציבור. אם משרד הבריאות לא יודיעו חד-משמעית שהם לא סוגרים, אעביר למאזינים מחר או מחרתיים את רשימת הטלפונים בביתם והפלאפונים האישיים של ראשי משרד הבריאות, ואבקש מכם לא להניח להם יום ולילה לישון. וזו לא הטרדה. הם נבחרי ציבור והם צריכים לענות לציבור. בכדי שזה לא יהיה עבירה פלילית, הדבר היחידי שאבקש, זה לומר להם דבר אחד, גם בפקסים וגם באי-מיילים: 'אל תסגרו את בית אבות 'סיני' בחיפה'".



"האנשים שחיים בבית האבות הזה, שבנו את המדינה, הם לא ישנים", הוסיף זהבי, "ואין שום סיבה ששר הבריאות ומנכ"ל משרדו, ישנו בלילה. אם הקשישים לא ישנים, שהם לא ישנו, יומם ולילה. טלפונים, אי-מיילים, וואטסאפ, כל הדברים האלה, לא להניח להם. זה לא תנאי בסגנון עולם תחתון, חס וחלילה. אני מזהיר את שר הבריאות ואני נשבע בשמם של הוריי, אם אתם תסגרו מוסדות כאלה ולא תטפחו אותם ותדאגו להם ותעזרו להם ותקציבו להם, דמם של האנשים שנמצאים במוסד הזה, ובאחרים, על ראשכם. כי אנשים זקנים בגיל הזה, שעברו הרבה צרות, אם הם מפחדים שיוציאו אותם בגיל הזה מהמקום שהם רגילים אליו, זה יכול להרוג אותם. דמם יהיה בראשכם".