בכירי הרשות הפלסטינית מתכוונים להקים מפעל מלט עצום במעלה נחל חצצון בשטח 3,500 דונם. מדובר בשטח שהוגדר בהסכמי אוסלו "שמורה הסכמית" בשטח B, כלומר שמורת טבע שאין לבנות בה. לטענת גורמי איכות הסביבה, אבק המפעל יחנוק את תושבי הקיבוצים מצפה שלם ועין גדי - ותשטיפי המפעל יגרמו נזק בלתי הפיך לנחל ערוגות ויצבעו את ים המלח באפור. 

בשבועות האחרונים הבחינו הבדואים משבט רשיידה הרועים בשטח, בנציגים של בכירי הרשות הפלסטינית בנחל חצצון עליון. מבירור עלה כי בכוונתם להקים במקום מפעל מלט, בבעלות נשיא הרש"פ אבו מאזן ודאוד אזיר, בכיר נוסף ברשות. 
כדי להנמיך את רף ההתנגדות בשטח, שלחו גורמים ברשות לראש עיריית רשיידה מעין תסקיר איכות סביבה, המתאר את הנזק שייגרם לאזור כ"שולי ולא מסוכן". אולם מומחים מטעם ראש העירייה קבעו כי המפעל יגרום לאסון אקולוגי; עוד חזו המומחים זיהום אוויר חמור, שלדבריהם יגדיל במאות אחוזים את הסיכון ללקות באסתמה, בעיקר בקרב קשישים וילדים. הבדואים רואים בהקמת המפעל איום על עדריהם ועל שטחי המרעה שלהם, ואף על חייהם עצמם.

ביקור המומחים עורר את התנגדות ראש העיר רשיידה להקמת המפעל, ובתגובה פיטרה אותו הרשות הפלסטינית. הרשות מסרבת למנות לו מחליף. כמו כן, הרשות סגרה את בתי הספר של הכפר בצעד ענישה.
 
ים המלח. צילום: אריאל בשור
משיחה עם תושבי שבט רשיידה באזור עולה כי הם לא מסתפקים בפניות חוזרות ונשנות לרשויות בישראל, אלא פונים גם לנציגי השבט המתגוררים בירדן כדי שיעוררו את המלך עבדאללה לסייע להם.
ברביעי התכוונו מודדים מטעם בעלי המפעל להגיע לשטח מלווים בעשרות שוטרים פלסטינים חמושים. מנגד הגיעו למקום כאלף בדואים, ואלה גירשו אותם במקלות ובאבנים. "הם לא ירו בנו, כי הם ידעו שאם אחד מאיתנו מת – אף אחד מהם לא יחזור חי", סיפר ל"מעריב־סופהשבוע" אחד מראשי המשפחות שבמקום. "נשלם כל מחיר כדי למנוע את הקמת המפעל. אני מעדיף שיקימו פה התנחלות ולא פרויקט של הפלאחים העשירים של הרשות הפלסטינית".
מעבר לנזק הסביבתי שהמפעל עלול להסב, הוא עלול להיות גם סיכון ביטחוני. שבט רשיידה אינו עוסק בטרור - הוא משתף פעולה עם ישראל ואף מסייע ליחידות החילוץ לאתר מטיילים שטעו או התייבשו במדבר. "יסתובבו פה מאות פלסטינים מבית לחם ומסעיר", אומר אותו בן שבט. "זו סכנה לכל הישראלים שמטיילים במצוק ההעתקים".
מהיחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים נמסר כי המינהל האזרחי לא נתן כל אישור לבניית מפעל באזור נחל חצצון וכי המיקום שעליו מדובר נמצא בתחום שטחי B שבהם הסמכויות האזרחיות נתונות בידי הרשות הפלסטינית.