סערת ברקו-אבקסיס: יו"ר נעמת גליה וולך פנתה היום (חמישי) ליו"ר הכנסת ח"כ יולי אדשלטיין, בקריאה לערוך לחברי ולחברות הכנסת שיחת רענון בכל הקשור לשיח מגדרי ופוגעני, זאת בעקבות קרב הציוצים ברשת בין חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס לבין ח"כ ד"ר ענת ברקו (ליכוד). במכתבה ליו"ר הכנסת כתבה וולך כי "השבוע, נפל דבר בישראל. השיח המגדרי, המשמיץ ומעליב נשים, עלה מדרגה כאשר חברת כנסת עשתה שימוש במונחים שוביניסטיים מיזוגיניים כנגד חברת כנסת אחרת".



"כוונתי, כמובן, לשיח המתוקשר בין ברקו לאבקסיס. במהלך דין ודברים בניהן אמרה חברת הכנסת ד"ר ברקו את הדברים הבאים - 'אורלי, מוטב שתתרכזי בדרכים אלגנטיות יותר להישאר רלוונטית. לדגמן בשער של לאשה, זו בהחלט אחת מהן' (ציטוט מתוך הטוויטר של ח"כ ברקו). או במילים אחרות, 'תהיי יפה ותשתקי'", המשיכה יו"ר נעמת.



אורלי לוי אבקסיס. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



"מחזירה את הנשים שנים אחורה"


בהמשך מכתבה הסבירה וולך את החומרה שבדברים שנאמרו, כשציינה: "כמי שעומדת בראש ארגון הנשים הגדול בישראל העוסק לילות כימים בשמירה על נשים ובהגנה על כבודן ומעמדן, אני רואה בחומרה רבה שימוש בשיח מסוג זה בבית הנבחרים הישראלי ועוד מכיוונה של אשה משכילה כד"ר ברק"ו". לדבריה, "שיח מסוג זה מחזיר אותנו שנים לאחור במאבק נגד אפליית נשים ופגיעה בהן בשל היותן נשים. העובדה שמילים כאלו מגיעות מכיוונה של אישה מעידה על עומק המשבר שהוא חינוכי מיסודו. כלומר, ח"כ ברקו הפנימה שיח גברי מעליב ושוביניסטי שהפך חלק מעולם המושגים הבסיסי שלה. ח"כ ברקו הייתה יכולה להגיב עניינית על כל טענה שהושמעה נגדה, אך היא בחרה להזכיר את עברה של ח"כ לוי אבקסיס בעולם הדוגמנות, וכל זאת כדי לעלוב בה".



"אנו בנעמת קוראות לך לא לעבור לסדר היום על אמירות מסוג זה. דווקא ביום שאחרי היבחרו של נשיא אמריקאי שחטא באמירות קשות כנגד נשים במהלך הקמפיין שלו, ראוי שכאן בישראל, יוצב גבול ברור אל מול שיח מעליב כנגד נשים", סיימה וולך במכתבה.







ברקו לא מתנצלת: "נמאס מהפמיניזם הסלקטיבי"


חילופי הדברים בין השתיים החלו אמש, כשח"כ ברקו אמרה לאחר סיור שערכה בצפון "לצערי הרב אני מבקרת בבתי חולים בצפון". על כך הגיבה אבקסיס בחשבון הטוויטר שלה: "מצטערת על מה? על שצריכה לכתת רגליך? או על מה שאת רואה שם? אם כך, פני לחברים בקואליציה ודרשי תקצוב". ברקו הגיבה לציוץ של אבקסיס, שבעברה עבדה כדוגמנית, וכתבה: "אורלי, מוטב שתתרכזי בדרכים אלגנטיות יותר להישאר רלוונטית. לדגמן בשער של 'לאישה', זו בהחלט אחת מהן".



הבוקר התייחסה לנושא ח"כ ברקו ובראיון בגל"צ ניסתה להסביר את האמרה המקוממת: "הפמיניזם הסלקטיבי הזה נמאס עליי, כל השיח הזה מגעיל. זה התחיל מהציוץ של אורלי קודם לכן - היה דיון על הפריפריה, אני ישבתי שם והקשבתי בקשב רב. אז עולה ח"כ אבקסיס ומספרת שאת הצפון ראש הממשלה רואה רק ממסוק ומתחילה לתקוף אותי כשאני אומרת לה 'נו באמת'".



ברקו לא התנצלה על שאמרה והוסיפה: "שיהיה ברור שהצרחות מעל הדוכן היו שלה, היא ניסתה לגנוב פוקוס כדי לקרוץ לשמאל כי היא מחפשת לעצמה בית פוליטי. כשאמרתי שאני מבקרת בבתי חולים בצפון היא מציגה את זה כאילו הואלתי בטובי לעשות זאת - שהיא לא תספר לי סיפורים על הפריפריה. אין לי שום דבר נגד אורלי. היא גם יפה גם אופה וגם פרלמנטרית ואין לי שום בעיה עם זה. אבל לעשות סיבוב על הגב שלי - לא על חשבוני".