הצעת חוק המואזין, הקובעת כי לא תורשה הגברה בצריח המסגד כדי לא להפריע לסביבה, שתעלה הערב (ראשון) להצבעה בוועדת השרים לענייני חקיקה, מעלה את חמתם של מוסלמים רבים בישראל. האימאמים בשטח, האחראים על קריאת המואזין, מתנגדים לאיסור על השמעת קריאת אמואזין, אולם חלקם מוכנים לפרשה כלשהי. עיאד עאמר, מנהל בית ספר מקיף כפר קאסם ואימאם בהתנדבות במסגד השוהדא בכפר, אמר כי "הקריאה לתפילת המאוזין היא חובה על פי האסלאם. הנביא ציווה למוסלמים לעלות לצריח ולקרוא לכל המתפללים להגיע לתפילה. זה שונה מכל הדתות. היות וזה ציווי, אין שום סיבה לשנות את זה".



עאמר מבהיר כי מדובר בסך הכל בעשר דקות כל יום. "קריאת התפילה היא בסך הכל שתי דקות, חמש פעמים ביום, אז זה לא משהו שבאמת מרעיש ומטריד את האנשים כמו שמירי רגב אומרת. השעות תלויות בשעת השחר. במשך היום אנחנו לא ממש שומעים את הקריאה, רק בשעת השחר. אז יש אפשרות לקרוא לראשי רשויות ואימאמים ולהסביר להם מה לעשות כדי למנוע את ההפרעה לשכנים, היהודים והמוסלמים כאחד, להחליש מעט את ההגברה. יכול להיות שהמשרד לאיכות הסביבה יכול לקבוע תקנות. מדובר רק בשעה הזאת במיוחד. אני דוגל בזה שתימנע הפרעה". 



עאמר גם חושב שמדובר בחוק פוליטי, ומזכיר כי "בעבר אנסטסיה מיכאלי מישראל ביתנו עשתה פרובוקציה בעניין, וזה היה חמור".



ג'אבר ג'אבר מג'לג'וליה, ראש מועצת הכפר לשעבר בשתי קדנציות והיום אימאם במסגד אל בוכרי בכפר, מתנגד נחרצות לחוק. "כמו כל המוסלמים במדינה, ובכלל. אין זכות ורשות למדינה לבטל מצווה של המוסלמים שהדת שלהם מצווה עליהם, לקרוא למוסלמים להתפלל חמש פעמים ביום", אמר. 



"המואזין לא התחיל מהיום. זה עוד לפני קום המדינה, 1400 שנה. מי שהתיישב סביבנו ידע שיש פה כפר ערבי ומוסלמי, וקריאה של המואזין, מצווה שנקראת אזאן, כך שאין סיבה לשנות את זה היום. מה התחדש שדווקא היום רוצים לבטל את הקריאה?".



אומרים מציעי החוק שבאירופה גם מונעים את המצווה, ובארץ הקריאה, שלפעמים מתרחשת ב-4:30 לפנות בוקר, מפריעה לשכנים בגלל הרעש. 
"בכנות, היהודים באו לארץ שלנו, לפלסטין. מכל ארצות העולם הגיעו לפה והם ידעו שיש את קריאות המואזין, האזאן. באירופה לא היה את האזאן, אבל המהגרים המוסלמים לאירופה ידעו שזה לא היה קיים והם קיבלו את זה. אבל אנחנו היינו פה לפני".



לדברי ג'אבר, "אם היו תלונות על רעש, הן אמורות היו להיות מהתחלה. זה חוק פוליטי ממדרגה ראשונה. כל ראשי הממשלה אמרו, וגם נתניהו אמר את זה, שתמיד יכבדו את הדת של האחר. החוק הזה לא רק שלא מכבד, הוא כבר שולל מאיתנו דבר דתי ממדרגה ראשונה. מי שלא נוח לא, יכול לעבור למקום שאין בו את האזאן. אם החוק יעבור אנחנו חייבים להתנגד". 


 


ח"כ חנין זועבי (הרשימה המשותפת), קראה לאלה שסובלים מהרעש לעבור לגור במקום אחר. "כאן זה לא אירופה. מי שמרגיש את עצמו באירופה וסבור שכאן אירופה, שישקול ללכת לשם"", אמרה חברת הכנסת, "הסובלים מקול המואזין הם דווקא אלה שבחרו להתיישב על יד המסגד וכמו שהם באו, הם מוזמנים ללכת משם, אם סבלם גדול כל כך".



לדבריה, "חוק המואזינים של ח"כ מוטי יוגב, שואף לשנות את המציאות ואת סדרי העולם, אך לא בסדר הנכון: לא כופים שינוי על נוף ועל טבע המולדת. עשייה כפויה לא מתרחשת מתוך הזדהות עם המקום, אלא דווקא מתוך שנאה לו. קול המואזין הוא חלק מנוף המולדת ומתרבותה, וכאשר ומי שבחר להתיישב על יד מסגד, אמור היה לדעת לאן הגיעה: מולדת עם מסגדים, שאת קולם יוגב רוצה להשתיק, ועם כנסיות שאותם רוצים לכסות בדגלי המדינה, עם שדות ומרעה מטעי זיתים, אותם מרעילים ומשמידים ועוקרים". 



"הסובלים מקול המואזין הם דווקא אלה שבחרו להתיישב על יד המסגד וכמו שהם באו, הם מוזמנים ללכת". זועבי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
"הסובלים מקול המואזין הם דווקא אלה שבחרו להתיישב על יד המסגד וכמו שהם באו, הם מוזמנים ללכת". זועבי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



עוד אמרה, חברת הכנסת, כי קיימים אנשים שכל כך אוהבים את המולדת, עד שרוצים בחורבנה, תוך התכחשות למאפייניה המקוריים. "קול המואזין מהווה חלק אינטגרלי מהתרבות הילידית והניסיון להשתיקו מהווה לא פחות מקולוניאליזם אלים, הבא להשמיד, להחליף או לאלף את כל מה שניתקל בדרכו. בפועל קיים פתרון פשוט: אם קול המואזין כל כך מפריע לאותם 'אוהבי המולדת' ששונאים את כל מאפייניה, שיעברו להתגורר במקום אחר, רחוק יותר, כי כאן המזרח, ותרבותה המפוארת של המקום הנה תרבות המזרח".



גם ח"כ עיסאוי פריג' ממרצ יצא נגד הצעת החוק וכינה אותה אנטישמית. "לא הרעש הוא שמעניין את מציעי החוק, אלא רצונם להוביל את הטרנד ה'אנטי מוסלמי', שהפך פופולרי בקואליציה. אם בבעיית רעש עסקינן, אזי יש חוק למניעת רעשים, אבל חברי הכנסת יוגב, בן ארי וחבריהם לא מעוניינים להיאבק ברעש, אלא במוסלמים, בדיוק כמו שהאנטישמים באירופה שמבקשים למנוע חבישת כיפות, או לאסור ברית מילה מעוניינים להיאבק ביהודים. אני קורא לראש הממשלה להסיר מסדר היום את הכתם הגזעני והאנטישמי הזה מבית המדרש של חברי הכנסת יוגב ובן ארי".