רשות הטבע והגנים השלימה לאחרונה פרויקט ייחודי הכולל הקמה של בית גידול חדש להצלת זן נדיר של דגים הנמצא בסכנת הכחדה, בינון דור, בשמורת הטבע תל סהרון. בית הגידול המלאכותי ישמש כאתר נוסף לשמירה על הדג, נוסף לאלו הטבעיים. הבינון נמצא במעיינות עמק בית שאן בשנות ה-60, על ידי ד"ר מנחם גורן (מומחה לדגים מאוניברסיטת תל אביב) וזוהה כמין חדש למדע. אז גם הבינו החוקרים כי דג זה, שאורכו כ-50 מ"מ‏ ושוכן על קרקעית הנחל הינו אנדמי (ייחודי) לישראל ולאזור מעיינות עמק בית שאן.

הנחל המלאכותי שהוקם בשמורה תוכנן ועוצב על מנת לספק לדג את התנאים המיטביים שנדרשים לגדילה ולרבייה והוא כולל ערוץ זרימה מרופד תשתית אבן ואזורים בריכתיים עבור הדגיגים הצעירים. במסגרת התכנית של רשות הטבע והגנים לשימור הדג הנדיר, הוקם כבר בשנת 2011 גרעין רבייה, שמטרתו לייצר דגיגים שאותם ניתן יהיה להשיב לטבע. גרעין הרבייה בניהול של ד"ר ירון קרוטמן הצליח לעמוד באתגר ותרם ידע רב על הביולוגיה של הדג ועל התנאים הנדרשים להחזקתו. מאז 2013 מופקים מדי שנה אלפי דגיגים, שחלק נכבד מהם מושבים לטבע. 

 דגי הבינון רגע לפני שחרורם לנחל המלאכותי. צילום: רשות הטבע והגנים
דגי הבינון רגע לפני שחרורם לנחל המלאכותי. צילום: רשות הטבע והגנים

 

במסגרת השקת בית הגידול החדש בתל סהרון והשבת הדגים לטבע, ערכה רשות הטבע והגנים טקס חגיגי במעמד מנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין. שותפים לפרויקט המשרד להגנת הסביבה, אגודת המים אפיקי מים ורשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי ואחרים. בטקס העניקה רשות הטבע והגנים אות הוקרה לפרופסור מנחם גורן, שמצא והגדיר את הבינון, ומאז מלווה את רשות הטבע והגנים בהצלתו