פרשת הרחפן לא דועכת. אולי אפילו להיפך. המכון וולקני הוציא היום (שלישי) הודעה רשמית בזו הלשון: "אנחנו לא עומדים מעל החוק, אנחנו עובדים על פי כל כללי המינהל התקין, אם נקבל הוראה חוקית להעביר את מערכת השליטה והבקרה של הרחפן לשגרירות הרוסית נפעל על פיה, כי לא תהיה לנו ברירה". 
העניין הוא, שאנשי המכון יודעים שהסיכוי שיקבלו הוראה "חוקית על פי כל הנהלים" אינו קיים.

כעת כבר ברור שהעברת הרחפן לרוסים על ידי שר החקלאות ומנכ"ל משרדו היו ללא סמכות, בניגוד לכללים, למינהל התקין ולחוק. הרחפן הזה הוא כלי טיס מאושר, עם מספר זנב, עם רישיון של רשות התעופה האזרחית. אם הוא חודר לשמיים האוויריים של ישראל, הוא מזוהה מיד. העברתו לידי מדינה אחרת דורשת אישור של משרד הביטחון, החשב הכללי במשרד האוצר, משרד התחבורה והיועץ המשפטי לממשלה. 
על פי ההגדרות היבשות, הרחפן הזה, עם הטכנולוגיה הרגישה שעליו, הוא בעצם "יצוא בטחוני". רשימת העבירות שעברו שר החקלאות ומנכ"ל משרדו ארוכה יותר ממספר ההתחלקויות התקשורתיות של ח"כ איוב קרא.

שר החקלאות אורי אריאל. צילום: יצחק הררי, פלאש 90

אבל זה לא הסוף. כפי שנחשף כאן אתמול, כדי לסייע בטרפוד המהלך הבעייתי הזה, עובדי המכון לא העבירו לרוסים את השלט-רחוק של הרחפן. למחרת התקשר סרגיי משגרירות רוסיה ודרש את המגיע לו, כלומר השלט-רחוק. אבל לא מדובר בשלט-רחוק, או ג'ויסטיק. לגמרי לא. מדובר במערכת שליטה ובקרה מתוחכמת, שעולה 100 אלף שקלים. המערכת הזו מפעילה את שני המסוקים של מכון וולקני במקביל. אם מוסרים אותה לרוסים, משביתים גם את המסוק השני, ונשארים ללא מחקר מדעי במכון וולקני. נקודה. את המסוקים הללו ומערכת השליטה שלהם לקח שנתיים להזמין ולקבל. האם כבוד השר אורי אריאל התכוון להפסיק את המחקר המדעי במכון המחקר המוביל של מדינת ישראל לשנתיים, רק כדי לסחוט חיוך מראש ממשלת רוסיה?
"העברת מערכת השליטה והבקרה", אמר לי היום גורם במכון וולקני, "פירושה השבתת המחקר החקלאי שלנו. אם נקבל הוראה חוקית לבצע את זה, נבצע. אבל אם נמסור את המערכת עכשיו, בלי הוראה חוקית, אנחנו בעצם מצטרפים לשר אריאל בעבירה על החוק וכללי המינהל התקין. עד עכשיו, לא התקבלה הוראה חוקית כזו".

"רה"מ הרוסי כלל לא ביקש את הרחפן"

הזעם במכון וולקני על שר החקלאות ומנכ"ל משרדו עצומים. חובה לציין כאן כי בין הצדדים קיים סכסוך מתמשך לאור כוונתו של אריאל להעביר את המכון לצפון, אבל פרשת הרחפן היא סיפור אחר לגמרי, וגם הזוי. "רה"מ הרוסי בכלל לא ביקש את הרחפן", משחזר בכיר במכון, "אריאל פשוט נידב אותו, פשוט התעקש להעניק אותו במתנה. זה אבסורד. ואז הוא שאל את המנכ"ל אם זה אפשרי, והמנכ"ל לא בדק עם אף אחד ושלף גם הוא. גם בשלב הזה עוד האמנו שיהיה בסדר, אבל למחרת הגיעו שני גברתנים רוסים ודרשו את הרחפן שלהם. איזה ברירה נשארה לנו"?.
שאלתי מישהו במכון וולקני בכמה אפשר לאמוד את הנזק הכלכלי סביב העברת הרחפן. אז ככה: בין 200 ל-300 אלף שקלים מחירו של הרחפן עצמו, עוד מאה אלף מערכת השליטה. השבתת המחקר לתקופה לא קצרה תעלה אף היא. ומה עם הכשרת הטכנאים שמפעילים את מערכת השליטה וההפעלה וכו'? גם זה עולה לא מעט, אבל למרבה המזל השר אריאל לא העניק גם את הטכנאים במתנה לפוטין.
ויש, כמובן, המשך: מכון וולקני מתמודד על מכרזי מחקרים ופיתוחים שונים בתחום החקלאות בארץ ובעולם. הוא הגיש לא מעט הצעות למימון מחקרים כאלה לגופים שונים. כעת, אם יאבד את מערכת ההפעלה והשליטה ויתברר שאיבד את יכולת המחקר המתוחכמת שלו, כל זה הולך לפח הזבל. במכון וולקני לא מתכוונים לתת לזה לקרות. מצד שני, נושאת מטוסים רוסית התייצבה זה עתה לא רחוק מהחוף הצפוני שלנו. שם יש לא מעט רחפנים, מסוכנים קצת יותר מזה של וולקני.