מדינה תחת אש: באזורים רבים בישראל האש עדיין ממשיכה לבעור, כשמאות מוקדים דווחו ככאלה שהאש דולקת בה. "מעריב אונליין" מלווה את האירועים לאורך כל היום והלילה, עם עדכונים שוטפים והסיפורים הגדולים והקטנים. 



03:45 צוותי כיבוי עם 60 לוחמי אש נאבקים בשריפת חורש גדולה סביב ובתוך הישוב בית מאיר. מספר בתים והישוב פונה מתושביו, לוחמי האש נאבקים בלהבות הענק ומרכזים מאמץ לבלום אותה, השריפה ללא שליטה.



השריפה בבית מאיר. צילום: כב"ה בית שמש




03:07 השריפה בבית מאיר: שוטרים זיהו חמישה חשודים ככל הנראה מנסים להצית את היער ע״י פצצת תאורה.



02:56 השריפה שפרצה בין כפר נחף לישוב הר חלוץ: האש כובתה, החשמל הוחזר לישוב והתושבים רשאים לחזור לבתיהם.



02:34 שתי ניידות נלכדו בתוך יישוב בית מאיר.



02:10 שריפה פרצה בבית מאיר, מושב סמוך לירושלים. החל פינוי התושבים. דובר כב"ה בית שמש, מומי אלימלך: צוותי כיבוי פועלים כעת בשריפה גדולה בישוב בית מאיר. כעת נשקפת סכנה גדולה לבתם ביישוב. כמו כן, צוותי כיבוי רבים בדרכם למקום האירוע.



01:44 שריפת חורש פרצה בישוב כעביה: אין נפגעים ולא נגרם נזק. כאמצעי זהירות שוטרי משטרת ישראל פינו 5 בתים שנמצאים בסמוך לאש.



01:15 השריפה בישוב הר חלוץ כובתה (אך עדיין אין שליטה באש), החשמל עדיין מנותק וכשש חצרות של בתים נפגעו.



00:30 השריפה בדולב בשלבי סיום, התושבים הורשו לחזור לבתיהם.



23:54 יורם לוי, דובר הרשות הארצית לכבאות והצלה: "יש נזק חמור בחלק מהבתים, פארקים, גינות. האש דילגה במקומות שמעולם לא חשבנו שיהיו בהם שריפות. בשכונת רוממה יש נזקים". לדבריו מחוץ לחיפה ישנו אירוע מתמשך בהרי ירושלים ובגליל המרכזי שם ישנה חזית אש רחבה. "אנחנו מתמודדים, גייסנו 350 לוחמי אש, אבל עדיין יש עוד הרבה עבודה".



23:50 67 בני אדם עדיין מאושפזים בבתי חולים בעקבות השריפות שפרצו ברחבי הארץ, אחת מהם נפגעה באורח בינוני והיתר נפגעו באורח קל. 



23:10 התחדשה השריפה בהרי ירושלים באזור נטף. האש החלה להתקדם בצורה מהירה לכיוון מערב ומסכנת כעת מבנים של מנהלת הרכבת. לוחמי האש פועלים בכוחות גדולים על מנת להדוף את השריפה במוקד זה.



23:00 שמונה צוותי כיבוי מתחנה אזורית גליל עליון מרכזי פועלים באירוע שריפה ביישוב הר חלוץ בשטח המועצה האזורית משגב. הלוחמים נערכים לפעול במספר גזרות, בשלב זה אין שליטה על האירוע, קו חזית האש מתפשט במהרה והלוחמים פועלים למנוע את הגעת אש לבתים. במסגרת נקיטת אמצעי זהירות,  שוטרי משטרת ישראל פינו את כל היישוב חלוץ.



21:46 שריפות נוספות פרצו בצפון הארץ: ביער מגידו, בין צבעון לסאסא ובין נחף לסג'ור. שריפה גדולה נוספת פרצה באזור כרמיאל ושלושה צוותי כיבוי הגיעו למקום. בצומת סומך פרצה אש שמתקרבת לבתים. כחצי שעה לאחר מכן החל פינוי של אוכלוסייה בנחף.



21:22 ישראל קיבלה את הצעת הרשות הפלסטינית לשלוח ארבע כבאיות. יחידת תיאום פעולות הממשלה בשטחים מטפלת כעת בחבירה לכוחות הכיבוי בארץ. בתוך כך שמונה בני אדם נעצרו בחשד למעורבות בהצתות בצפון הארץ.



20:39 אחד מהרגעים האנושיים של השריפה: לוחם האש שדיבר עם בנותיו וסיפר להן למה הוא לא בבית במשך שבוע, חולק חלק מהחוויות שלו. לכתבה המלאה



20:24 לוחמי האש הצליחו להשיג כרגע, רגיעה מסוימת בעוצמת השריפה סמוך לתחנת הדלק בשער הגיא. בשטח השריפה פועלים כעת 25 צוותי כיבוי ו-90 לוחמי אש, במספר גזרות בשטח השריפה כולל גזרה בפאתי נווה אילן בה פועלים לוחמי האש להגנה על הישוב ומניעת פגיעה בו. מדובר על השריפה שהחלה ביישוב נטף אמש.

שריפה זו היא המשכה של השריפה שפרצה אתמול בסביבות השעה 8 בבוקר סמוך לישוב נטף, השריפה כילתה עד כה למעלה מ-5000 דונם של יער וחורש, ונזק נגרם לבתים, רכוש וכן נגרמה פגיעה קשה לטבע לצומח ולחי.
 

20:18 גם חיות המחמד שנקלעו ביחד עם בעליהם לזירות האש הרבות הסבו את תשומת לבם של ארגוני בעלי החיים. בעמותת "תנו לחיות לחיות" אמרו כי "בדומה לבני אדם גם בעלי חיים יכולים לסבול מבעיות נשימה ונזקי נשימת עשן, וכן מכוויות או מפגיעת חפצים שנופלים. לכתבה המלאה.



20:10 דובר כבאות מחוז חוף אמר לפני זמן קצר: "נכון לשעה זו מורגשת רגיעה בכל הגזרות.יחד עם זאת, כפועל יוצא של הרוחות אנו מדווחים כל הזמן על מוקדים נוספים אשר מטופלים מידית בידי למעלה מ115 הצוותים אשר פרושים בשטח. הנחיותינו לציבור בעינן עומדות עקב החשש מהתחדשויות כדוגמת אלו שחווינו רק לאחרונה בשאר השריפות. ברשות הכבאות מגדירים מחדש את המושג "קצה גבול היכולת" ואנו נמשיך כך עד לסיום האירוע".



20:00 בחיפה מדובר על אזור עם אוכלוסיה מאוד צפופה, כשרוב האש אוחזת באזור הבתים בשכונות כמו רוממה, פוריה ורמת אלמוגי. הבתים נמצאים בתוך טבעת היער, והאש רצה מעץ לעץ ומבית לבית. כעת מסתמן כי מתחילה להיות רגיעה באזור רמת אלמוגי, אך מדובר על ידיעות ראשוניות בלבד



19:40  שלושה מטוסים עבדו לאורך כל היום, כשגם קפריסין שלחה מטוס אחד, שעובד כעת, מטוס אחד מטורקיה הגיע לישראל, כמו גם שני מטוסים קרואטיים. איטליה שלחה שני מטוסים, וגם רוסיה שלחה שניים, שצפויים לנחות עוד הלילה. גם צרפת ואוקראינה הציעו את עזרתן עם שני מטוסים כ"א. 



19:20 השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, אישר לנציבת שב"ס להפעיל את הפקודה ולפנות את כלא כרמל. הפינוי לא נערך מכיוון שיש סכנה מיידית אלא בשביל לנקוט משנה זהירות ולבצע מקדם בטיחות לפני הלילה. 270 אסירים יפונו מבית הסוהר בזמן הקרוב וייקלטו בבתי הסוהר חרמון, צלמון ואשל.



18:50 לוחמי האש וכוחות ההצלה נערכים ללילה השלישי שבו יצטרכו לתפעל את כיבוי השריפות ברחבי הארץ, כשהמוקד הגדול הוא כמובן באזור חיפה, שם פונו כ-80 אלף איש מבתיהם. מטוסי הכיבוי הפסיקו את עבודתם בעקבות החושך, כשהמוקד נמצא על שלוש שכונות עיקריות.



18:10 ראש הממשלה, בנימין נתניהו התייחס לגל השריפות ברחבי הארץ והבהיר: "כל דליקה שנגרמת כתוצאה מהצתה, היא טרור לכל דבר ועניין, אנחנו נתחשבן עם כל מי שהצית". לדבריו נעשתה ישיבת עדכון והתקבלו החלטות כדי לטפל בהמשך השריפות ברחבי הארץ. "מאמץ גדול מאוד של כל הכוחות שפועלים סביב השעון כדי לכבות את האש, כדי להציל חיים".



נתניהו הדגיש כי גל השריפות יכול להימשך עוד ימים רבים. "אני מבקש להישמע להוראות ולשמור על החיים שמעתי משר הפנים ומשר האוצר שמוכנים לממן שהייה בבתי מלון ובמתקנים. יש לנו תכנית הרבה יותר רצינית, אני לא חושב שהגענו לשם עדיין, כמו במצב של מתקפת טילים". לכתבה המלאה



נזקי השריפה בחיפה. צילום: אבשלום ששוני
נזקי השריפה בחיפה. צילום: אבשלום ששוני




17:47 בהתאם להערכת המצב, המשטרה הצבאית מתחילה כעת בפינוי כלא שש במורדות הכרמל באמצעות העברת הכלואים למתקני מעצר חלופיים ושחרור הכלואים בהתאם להחלטות נקודתיות. 



17:40 השר ארדן אמר היום בהערכת מצב: "אנחנו צריכים להיערך לסוג חדש של טרור. טרור המציתים, שגם הוא מונע מהסתה ברשתות החברתיות. נפתחה יחידה מיוחדת לתחקיר האירועים". בהערכת מצב בין נתניהו לארדן, הוחלט לפעול להבאת הסופר טנקר להתמודדות עם השריפות והם פועלים עם משרד החוץ בנושא.



17:20 בעקבות גל השריפות בצה"ל מעלים כוננות. מדובר צה"ל נמסר כי "בהתאם להערכת המצב הוחלט על עוצר יציאות למערך ההכשרות ולמערך הלוחם של צה"ל לצורך שמירה על כוננות לסיוע במאמצי כוחות הביטחון נגד גל השריפות ברחבי הארץ, זאת עד לקבלת הנחיות חדשות".



17:08 לאחר התייעצות שקיים השר לביטחון הפנים יחד עם המפכ"ל, רנ"צ רוני אלשיך, ונציבת שב"ס, רב גונדר עפרה קלינגר, הוחלט להפעיל את הפקודה לפנות את כלא דמון. הפינוי לא נערך מכיוון שיש סכנה מידית אלא בשביל לנקוט משנה זהירות ולבצע מקדם בטיחות לפני הלילה. האסירים יפונו לבתי הסוהר קישון, צלמון, גלבוע והשרון.



 שריפה בשכונת רוממה בחיפה. צילום: יונתן הללי
שריפה בשכונת רוממה בחיפה. צילום: יונתן הללי



16:40 הושגה שליטה על האש בשריפה שפרצה בצומת סביון. כוחות המשטרה ממשיכים לפעול בכוחות מעובים בשיתוף כיבוי אש בנחישות על מנת להתמודד עם גל השריפות הנוכחי.



במשטרה מבהירים כי כביש 461 מצומת בני עטרות מערבה לכיוון צומת סביון וכביש 4622 בין צומת סביון וקרית אונו עדיין חסום לתנועה.



16:25 אוניברסיטת חיפה הודיעה לחברי קהילת האוניברסיטה כי גם מחר לא יתקיימו לימודים והקמפוס יהיה סגור בשל השריפות בעיר. הלימודים בקמפוס הנמל שבעיר התחתית ממשיכים בשלב זה כסדרם.



15:42 שריפה פרצה בצומת סביון, סמוך לתחנת דלק שנמצאת במקום. במשטרה מדגישים כי כביש 461 נסגר לתנועה בין בני עטרות לצומת סביון לכיוון מערב.



כמו כן כביש 4622 נסגר לתנועה בין קרית אונו לסביון. בתוך כך התחדשה השריפה בהרי ירושלים כשהאש מתפשטת לכיוון כביש 1. באזור שער הגיא מתקרבת האש לתחנת הדלק במקום.



15:16 בעקבות אירוע שריפה סמוך ליישוב נירית מכיוון יער חורשים שוטרים מבצעים פינוי של רחוב מוריה.



14:53 שריפת קוצים פרצה בסמוך לתחנת הרכבת במודיעין בקרבת חניון כלי הרכב. בהנחיית כוחות הביטחון, נסגרה תחנת הרכבת פאתי מודיעין. ברכבת ישראל עדכנו כי תחנות מודיעין נסגרו והרכבות יתחילו ויסיימו את נסיעתן בתחנת נתב"ג. לאחר כחצי שעה תחנות מודיעין שבו לפעילות סדירה עם כיבוי האש.



אש סמוך לכביש 431. צילום: איחוד הצלה
אש סמוך לכביש 431. צילום: איחוד הצלה



14:43 בעקבות הכרזת מצב החירום על ידי חברת החשמל, בשל השריפה בחיפה מופסק החשמל בשכונות רמות ספיר. רמת חן, אלמוגי, בן גוריון, רוממה, אחוזה, בגין. מתבצעת כעת הערכה ולפי המצב בשטח נשקלת האפשרות לנתק גם את חיבור החשמל לשכונות רמת גולדה, נאות פרס ודניה.



14:40 שר החינוך נפתלי בנט סייר במוקדי השריפות בחיפה באמצעות יחד עם איחוד הצלה וקיבל סקירה בשטח על ההתפתחויות.



14:30 שריפת קוצים פרצה בהר ברכה מוואדי צור לכיוון הכרמים. שריפת חורש פרצה גם ביערות מנשה. בעקבות האש כביש 6953 ממשמר העמק לרמות מנשה נסגר לתנועה. כוחות משטרה, כבאות והצלה, מד"א ונציג מועצה אזורית מגידו הגיעו למקום ופועלים יחדיו במסגרת לכיבוי השריפה.



14:19 בשל שריפות באזור חיפה וסגירת שדה התעופה, טיסת ישראייר 430 מאילת לחיפה הוסטה לשדה דב. נוסעי טיסה 437 מחיפה לאילת יועברו באוטובוסים לשדה דב.




שכונות שלמות פונו בחיפה



ממשיך המאמץ האדיר של לוחמי האש, שמבקשים עזרה מכל מי שיכול להגיע עם מים ולהילחם בלהבות. דובר כבאות חיפה, אורי צ'יבוטרו, אמר "אנחנו במצב מלחמה, חשוב מאוד להקשיב לכל הכוחות. כרגע האש לא בשליטה, ואני מציע שכולם יקשיבו לכוחות ההצלה ולהוראות החירום".



המשטרה קראה לתושבי השכונות רמות ספיר, רמת חן, רמת אלמוגי, רמת בן גוריון, אחוזה, מרכז חורב, רוממה, רמת אשכול, בגין, רמת גולדה ונאות פרס. להתפנות מיידית מבתיהם. התושבים התבקשו להגיע למתנ"ס בת גלים ולאצטדיון קריית אליעזר הישן.



השריפה בחיפה, אזור האוניברסיטה. צילום: קובי רבינוביץ'
השריפה בחיפה, אזור האוניברסיטה. צילום: קובי רבינוביץ'



מטוסי כיבוי שהגיעו מיוון נכנסו לפעילות מהירה בחיפה. על פי המתווה שסוכם עם טייסת הכיבוי הישראלית, היוונים הם אלה ששופכים מים, והישראלים מעכבי בעירה.



האש גרמה לנזק למבנים ולרכוש. אזרחים מתבקשים שלא להגיע לאזור על מנת להימנע מסכנת חיים ולאפשר לכוחות הכיבוי והמשטרה לבצע עבודתם. התושבים ייקלטו באזור קרית אליעזר והדגלים.



ראש העירייה יונה יהב, אמר "השריפה באזור המוסכים נגרמה מרשלנות של אדם, שהשליך סיגריה וכתוצאה פרצה השריפה. האש טסה באוויר, לא נפגעו הרבה בתים, תודה לאל, אני מקווה שלא נוסיף לספור בתים שנשרפו. אנחנו חווים כוחות הצלה, ואני מקווה שעד הלילה נשתלט על הכל. היה לנו ניסיון של שבעה לילות באזור הכרמל, חשוב לא להיכנס לפאניקה".



חמישה בתי ספר - הבונים, פיכמן, איינשטיין, אחוזת ילדים ורוממה - פונו והתלמידים הועברו לבתי ספר אחרים. גם גן הילדים החרדי בעלז פונה. על פי הדיווחים האש אוחזת במספר בתים ולוחמי האש נאבקים בלהבות תחת רוחות עזות. המרכז הרפואי "מרכז חורב" ומרכז המכונים בגרנד קניון פונו בשל השריפה, אין נפגעים.



גם אוניברסיטת חיפה פונתה בעקבות האש. בין המפונים גם שרת המשפטים איילת שקד והיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שהגיעו לכנס של לשכת עורכי הדין שנערך במקום ובוטל בעקבות האש.



עשן סמוך לאצטדיון סמי עופר. צילום: ערן לוף
עשן סמוך לאצטדיון סמי עופר. צילום: ערן לוף



מעיריית חיפה נמסר כי מנהרות הכרמל ישמשו ציר פינוי החל מעתה ועד להודעה אחרת בעניין. על פי הנחיות המשטרה היציאה לנווה שאנן דרך מחלף רופין אסורה. המעבר מתאפשר בכל הנתיבים. באודיטוריום שבמרכז הכרמל נפתח מרכז קליטה נוסף לתושבים המפונים מבתיהם.



במערך הכבאות הכריזו על גיוס כללי של הכוחות במחוז וכוחות כיבוי אש רבים זורמים למקום. יורם לוי, דובר הרשות הארצית לכבאות, קרא לציבור לסייע במאמצי הכיבוי: "כל מי שיכול לסייע עם מים, מוזמן". לדבריו, היה ניסיון הצתה של תחנת הכיבוי בחיפה.



תושב חיפה סיפר לחדשות 2: "יש הרבה מאוד עשן. אני מנסה להגיע לבית שלי אבל הכל חסום. יש הרבה משטרה. התושבים חרדים לגורל הבתים שלהם. מנסה להגיע הביתה לפנות דברים חשובים. אין לי ביטוח. יש מחסום של המשטרה לא מצליח להגיע לבית. אני חושב שרוב האנשים מנסים להתרחק מהבתים".



שריפות במוקדים נוספים


גם ביישוב טלמון שבחבל בנימין מפנים תושבים לאחר שהאש במקום התחדשה וארבעה צוותי כיבוי פעלו לכיבויה, למרות הרוחות העזות שמושכות להבות לעבר שורת הבתים. המשפחות פונו מהבתים והילדים כונסו באולם באזור מרוחק ממוקד השרפה.



בראשון לציון פרצה שריפת קוצים בצומת גן הוורדים. שבעה צוותי כיבוי פעלו במקום כשהאש סיכנה מחסנים ותחנת דלק במקום.



שריפה בטלמון. צילום: דוברות טלמון
שריפה בטלמון. צילום: דוברות טלמון



החל מהבוקר האש הגיעה גם לאזור מודיעין וכביש 443. האש התקרבה למרכז המסחרי בעיר, ואילצה את התושבים בחלק מהרחובות להישאר בבתיהם. מספר רחובות נסגרו לתנועה והלימודים הופסקו במספר בתי ספר.



גם ביער אום אל פחם פרצה שריפה שגרמה לפינוי תושבים. שמונה צוותים בפיקודו של רשף אילן קודיש פועלים לכיבוי האש. למקום הוזנקו שישה מטוסי כיבוי.



השריפה בנווה אילן, שפרצה אתמול, נמשכה לתוך הלילה וגם הבוקר, כשעשרות צוותי כיבוי פועלים לכיבויה, שהתקרבה גם לכביש 1. מוקד שריפה גדול נוסף כעת סמוך לקיבוץ הראל. לוחמי האש פועלים במקום וצוותים נוספים זורמים למקום. מסוק משטרתי באוויר, שישה צוותי כיבוי פועלים במקום ושני מסוקי כיבוי בדרך. קטע הכביש בין ציר 443 לרחוב יאיר פרג סגור לתנועה, ובתי הספר אופק והיובל לא יפתחו הבוקר ללימודים.



השר לביטחון פנים גלעד ארדן, אמר הבוקר כי כמעט מחצית מהשריפות בימים האחרונים נגרמו כתוצאה מהצתות. השר הוסיף כי לפי התחזית המטאורולוגית שקיבל, השריפות אמורות להימשך עד יום שלישי בשבוע הבא.



בנוסף למאמצי הכיבוי המשמעותיים מהקרקע, מערך מטוסי הכיבוי שעבר לאחרונה לאחריות המשרד לביטחון פנים ומשטרת ישראל פועל כל העת מהאוויר ע"מ להיאבק במוקדי האש. החל מהבוקר התווספו ארבעה מטוסי כיבוי שהגיעו מיוון ומקפריסין למאמץ זה, ובהמשך צפויים להגיע מטוסי כיבוי ממדינות נוספות (קרואטיה, איטליה, רוסיה). ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שנענה לבקשתו לסייע בכיבוי השריפות וישלח שני מטוסי ענק.



מטוסי כיבוי מיוון. צילום: ללא קרדיט
מטוסי כיבוי מיוון. צילום: ללא קרדיט



גם טורקיה פנתה לישראל והציעה לשלוח מטוס כיבוי גדול. ישראל נענתה להצעה. רה"מ נתניהו אמר כי הוא מעריך את ההצעה והסיוע מצד ממשלת טורקיה. המדינות ששולחות מטוסים: יוון, איטליה, קרואטיה, רוסיה, קפריסין וטורקיה.



תת טפסר בכיר שמוליק פרידמן, ראש אגף מבצעים בשירותי הכבאות, אמר הבוקר בגלי צה"ל כי מזג האוויר בשריפות האלה קיצוני יותר מאשר בשריפה הגדולה בכרמל. "הלוחמים עובדים קשה מאוד. זה באמת אתגר לא פשוט בלשון המעטה. לוחמי האש מחרפים את נפשם במקומות רבים. קצינים ולוחמי אש התמוטטו מתשישות. היו למעלה מאלף לוחמי אש בשטח אתמול. ביקשנו סיוע אווירי מחמש מדינות. מטוסים אמורים להגיע".



למעלה מ-7,500 דונמים נשרפו



מהערכות קק"ל עולה כי עד כה נשרפו בגל השריפות של הימים האחרונים, למעלה מ-7,500 דונם יער וחורש טבעי, בעשרות אירועי שריפות יער. מתוכם 4500 דונם בשריפה הגדולה בהרי ירושלים.



בקק"ל הוכרז גיוס כללי של מערך הכיבוי ואליו הצטרפו עובדים נוספים לסיוע במאמץ הכללי להצלת היערות. ביער אשתאול, נשרפו כ-450 דונם יער, השריפה הגדולה בהרי ירושלים, שהחלה בסמוך לישוב נטף והתפשטה לשטחי יער נוספים ביניהם פארק קנדה, כילתה עד כה למעלה מ-4500 דונם יער. שריפה זו נחשבת לשריפת היער הגדולה ביותר בשנים האחרונות, מאז השריפה בכרמל.




השתתפו בהכנת הכתבה: נועם אמיר, יונתן הללי, עפר לבנת, אלון חכמון, יובל בגנו ודנה סומברג.