מטוס הסופרטנקר, מטוס הכיבוי הגדול בעולם, שנחת אתמול מארצות הברית לבקשת ממשלת ישראל, פועל היום (שבת) לראשונה בשמי המדינה על מנת לסייע בכיבוי גל השריפות שפוקד את המדינה. המטוס ביצע גיחות באזורים שונים בהרי ירושלים והשפלה, בהתאם להערכת המצב. במערך הכבאות מתחו ביקורת על הפעלתו וטענו כי אין בה צורך. גורם בכיר במערך כיבוי האש מסר למעריב אונליין: "אין שום צורך כרגע בהפעלת הסופרטנקר, אין לנו שום שריפה שדורשת סיוע כזה, אנחנו בעיקרון לא צריכים את ההפעלה שלו. כרגע הוא מבצע גיחות ממקום למקום ועושה התזות קלות. כרגע הוא חג מעל הים יותר מאשר מסייע בשטח".

סופרטנקר בישראל
הסופרטנקר מעל נטף, שם התחוללה אתמול שריפה קשה. צילום: טלי טננבוים, רשות הטבע והגנים


הסופרטנקר נחת אמש בנתב"ג מארצות הברית לאחר טיסה ממושכת, על מנת לסייע בהתמודדות עם גל השריפות החריג ברחבי הארץ. המטוס המרשים, המסוגל לשאת כ-70 אלף טונות של מים וחומרים מעכבי בעירה, עורר התרגשות רבה בנתב"ג. לאחר קבלת תדרוך, ימלאו את המטוס במידת הצורך בחומרים הרלוונטיים והצפי הוא שכבר בשעות הבוקר הג'מבו הענק יהיה זמין לכל משימה. הגעת המטוס מהווה תגבור משמעותי לצי מטוסי הכיבוי שהגיעו כבר ממדינות אחרות. המטוס הענק מופעל בדרך כלל לשריפות ענקיות בשטחים פתוחים והוא גם מסוגל לטוס בגובה נמוך.



הסופרטנקר בדרך להמראה הבוקר. צילום: רשות שדות התעופה


צוות המטוס לאחר הנחיתה, על רקע הסופרטנקר. צילום: משה כהן


 "באנו לכאן כדי לסייע לכם", אמרו אנשי הצוות האזרחי שמתפעל את המטוס בעת סיור בבטנו הענקית. אנשי הצוות עברו טיסה ארוכה של 14 שעות מנבאדה שבמערב ארצות הברית, וכעת הם יעבירו אותו לידי כוחות ישראלים שיכינו את החומרים נוגדי הבערה בתוכו. "אנחנו הולכים לנוח ונהיה מוכנים לעזור בכל משימה שנצטרך בבוקר", אמרו אנשי הצוות התשושים.
 
ראש הממשלה הודיע על הבאת המטוס הענק אתמול, לאחר שמשרד החוץ התקשר בחוזה עם החברה "גלובל סופר טנקר". ההחלטה להביאו נבעה מכך שבאסון הכרמל המטוס הובא לישראל באיחור ולא הספיקו לעשות בו שימוש.
הסופרטנקר ממריא