יוסי בן נעים מחכה. לפני כעשרה חודשים הוא הוזמן לפגישה במדריד במשרדי הנוטריון שמטפל בהגשת בקשות לדרכונים ספרדיים. הנוטריון עבר על המסמכים של בן נעים, אישר כי הם עונים על הדרישות והעביר אותם למשרד המשפטים הספרדי. לרגע קט אחד בן נעים זכה לתהילת עולם כשעיתונאים מכל רחבי העולם ביקשו לדבר עם עורך הדין החיפאי שיהיה הישראלי הראשון שיקבל דרכון ספרדי. מאז בן נעים עדיין מחכה לאישור הרשמי המעיד כי הוא זכאי לאזרחות ספרדית ולדרכון ספרדי. ההמתנה תהיה ארוכה. לפי החוק הספרדי הדרכון יינתן כשנה ורבע מיום אישור הזכאות.



בן נעים בטוח שהציפייה משתלמת. "יש לי רגש ושורשים בספרד, יש לי משפחה בספרד, אני דובר ספרדית ואם הספרדים מושיטים לנו יד לא צריך להשאיר אותה באוויר. מבחינתי, זה סוג של פיוס בין העמים, היהודי והספרדי, למרות שהוא מגיע כמה מאות שנים אחרי גירוש ספרד".



לפני קצת יותר משנה, בתחילת אוקטובר 2015, אישרה הממשלה הספרדית את הנוסח הסופי של החוק המאפשר לצאצאים של מגורשי ספרד לקבל דרכון ספרדי. ההתלהבות בישראל הייתה עצומה. היו מי שדיברו על מיליוני צאצאי האנוסים והיהודים הספרדים שיזכו לקבל את האזרחות ואת הדרכון של המדינה שגירשה אותם, אחרים היו צנועים יותר וציפו לנהירה של ארבעה מיליון צאצאים של מגורשי ספרד בכל רחבי העולם, מהם שלושה מיליון ישראלים, בעיקר יוצאי לוב, מרוקו, בולגריה, יוון וטורקיה. אחרי הכל זו אחת ההזדמנויות המעטות של יהודי ספרדי לקבל דרכון אירופי בניגוד לאשכנזים שמשופעים, כידוע, באין ספור הזדמנויות. אגב, ל–700 אלף ישראלים יש דרכונים זרים, רובם אירופים במוצאם.



רבים ניסו לקפוץ על עגלת הזהב הספרדית. עורכי דין ישראלים הקימו אתרי אינטרנט מיוחדים בציפייה לעשרות אלפי לקוחות. מומחים בתחום, גינאולוגים וחוקרים, דיברו בעיניים נוצצות על רווחי עתק של מיליוני שקלים. חוקרי יהדות ספרד, אגודות של יוצאי מדינות שקהילותיהן היהודיות היו ממגורשי ספרד התכוננו להמוני מתעניינים. בינתיים, ממשלת ספרד ניסתה להנמיך ציפיות, בכירים במדריד ציפו בסך הכל למאה אלף יהודים מכל רחבי העולם, למעלה ממחציתם ישראלים.



דרושה זיקה


אז שנה עברה מאז שאושר החוק ולא נותר הרבה מהציפיות הגבוהות. נראה שהחלום הספרדי, המשותף למספר רב של ישראלים, לא התגשם ליותר מדי אנשים. על פי נתוני מכון סרוונטס, שבו נבחנים המבקשים דרכון בשפה הספרדית ובתרבותה, בשנה האחרונה 430 ישראלים עברו את הבחינות, בין 500 ל–600 נוספים לומדים לקראתן.



על פי כרמן אלברז, מנהלת המכון בתל אביב, בחודשים האחרונים ההתלהבות גברה מעט. מחודש ספטמבר האחרון נרשמו 300 ישראלים לתוכניות הלימוד של המכון, המכשירות את מבקשי הדרכון לקראת הבחינות. קרולינה אייסן מהפדרציה היהודית בספרד אומרת שאין באפשרותה לבדוק כמה יהודים קיבלו דרכון על פי החוק החדש, "החוק מדבר על הענקת דרכון לכל מי שיכול להוכיח קשר לספרד, ואינו מבדיל למעשה בין יהודים למי שאינם יהודים".



המבקשים זוכים להתעניינות רבה בעולם. הנה, לדוגמה, דורין אלחדיף מסיאטל ששבה בחודש פברואר לביתה בארצות הברית אחרי שנסעה עם המסמכים המתאימים לספרד ובכך הייתה לאמריקאית הראשונה שצלחה את מסלול המכשולים בדרך לדרכון ספרדי. אלחדיף, מתווכת נדל"ן בת 65, עוררה תשומת לב בינלאומית. כמו בן נעים, גם היא טרחה רבות כדי להגיע לדרכון המיוחל, כולל מגורים של חודשיים בספרד כדי להוכיח זיקה למדינה. לסוכנות הידיעות איי־פי היא סיפרה על המורשת הספרדית שלה. "חשבתי על סבתי שהגיעה לארצות הברית מאיסטנבול בתחילת המאה ה־20", אמרה. "חשוב להצליח להשיג משהו שנלקח ממך", היא הוסיפה.



על פי הערכות שונות, בתוך כמה שבועות כמה עשרות ישראלים יקבלו דרכון ספרדי. "בחודש ספטמבר משרד המשפטים הספרדי התחיל להעניק אזרחות למי שסיימו את הליך הבקשה ובקרוב הקונסוליות יתחילו לחלק את הדרכונים", מספרת אייסן אך מקפידה שלא לנקוב במספרים. בכל מקרה זו תהיה טיפה בים לעומת האלפים הרבים שהתקשרו בשבועות הראשונים אחרי אשרור החוק לאגודות ולפדרציות השונות והביעו התעניינות בדרכון הספרדי.



"הרבה מתלבטים", אומר מאיר כחלון מהתאחדות עולי לוב, "מצד אחד רוצים את זה, מצד אחד חוששים שמי שיקבל דרכון ספרדי יעזוב את הארץ. מוכח שדרכון זר מוציא אנשים מהארץ. בעיקר צעירים מתעניינים בדרכון הספרדי אבל די מהר הם מגלים שההורים שלהם לא מתלהבים. עד שהם הגיעו לארץ, יצרו כאן קהילה עם קשר חם למשפחה, בשביל מה הם צריכים עכשיו דרכון זר. תיארתי לעצמי שזה מה שיקרה. אני לא חשבתי שאלפים יבקשו דרכון זר. חשבתי שמאות יתעניינו בזה, אלינו היו רק כמה עשרות פניות".



סם בן שטרית, יו"ר הפדרציה העולמית של יהודי מרוקו, אומר שהוא לא מוכן לבקש דרכון זר. "אני גאה בדרכון הישראלי שלי. אני יכול לקבל דרכון מרוקאי בכל עת ובכל אופן לא ביקשתי מהמרוקאים דרכון. כשאני נוסע למרוקו אני עושה את זה עם הדרכון הישראלי שלי. אם ישאלו אותי, לא אמליץ לבקש דרכון ספרדי. בשביל מה להתכבד בדרכון זר כשהמדינה שמוציאה אותו העבירה על דתם עשרות אלפי יהודים? אלינו פנו רק בודדים והתעניינו בדרכון. משמח אותי שאנשים לא מיהרו לבקש דרכון ספרדי".



בניגוד לאשכנזים שאולי מתעניינים יותר בדרכונים הזרים.
"כנראה שאצלנו זו באמת האהבה לארץ שמונעת מאיתנו להתרוצץ ולחפש דרכונים זרים. אנחנו, יוצאי מרוקו, לא נרדפנו עד צוואר, הגענו לארץ מתוך ציונות טהורה ולא בגלל חוסר ברירה. פשוט קמנו ועלינו לארץ, הקמנו כאן 11 יישובים חקלאיים, אנחנו מושרשים בארץ ואין לנו שום רצון לקבל דרכון זר".



הוצאות גבוהות


עורך דין קאמן מינקוב, מזכיר איגוד יוצאי בולגריה, מסביר שהבולגרים מעדיפים לבקש אזרחות בולגרית. "ההליך לקבלת אזרחות בולגרית הרבה יותר קל", הוא אומר. "ישראלים ילידי בולגריה רק צריכים להגיש בקשה לאזרחות בולגרית ומיד הם מקבלים אזרחות ודרכון. הדור השני והשלישי של יוצאי בולגריה מגישים את התיק של הוריהם ומקבלים בדרך כלל דרכון אחרי המתנה של כשנתיים וראיון בשגרירות שיכול להתנהל גם באנגלית. הדרישות לאזרחות ספרדית הרבה יותר גבוהות. יש קושי להוכיח קשר עם ספרד, יש גם בעיה עם השפה, הדור השני והשלישי של יוצאי בולגריה כבר לא מדברים לדינו וכדי להוציא דרכון ספרדי הם צריכים ללמוד ספרדית".



יוסי בן הראש, נשיא האיגוד הספרדי העולמי, סבור בכלל שהחוק החדש, כפי שעבר באוקטובר 2015, דווקא הרחיק פונים פוטנציאליים. "החוק נחקק בכוונה טובה. המבוא לחוק מדבר על רצון לתת ליהודים את מה שנגזל מהם, אבל אחר כך היה תהליך של רגליים קרות. בחוק המקורי לא נדרשו לימוד השפה הספרדית ותרבות ספרד, גם לא צריך היה לנסוע לספרד כדי להיפגש עם נוטריון שיאשר את תקפות המסמכים. החוק החדש הוסיף קשיים. חשבנו שיהיו כמה עשרות אלפי פונים, הוזמנתי לפרלמנט הספרדי ביוני 2015, כשנחקק החוק הראשוני, ודיברתי שם על בין 15 ל–50 אלף בקשות שיגיעו רק מישראל. אבל זה לא קרה. בחצי השנה הראשונה רק 400 ישראלים ביקשו דרכון ספרדי מתוך 2,882 בקשות שהוגשו בכל רחבי העולם. משיחות עם הספרדים אני מבין שהם מאוכזבים מהמספרים הנמוכים של המבקשים ולכן אולי יקלו קצת על התהליך".



זה גם מה שאומר חיים כהן מהפדרציה הספרדית בירושלים. בפדרציה התכוננו לאלפי פונים, פתחו קורסים ללימוד ספרדית, אבל ההמונים לא הגיעו. "אלפים התעניינו אבל רק כמה מאות הגישו בסופו של דבר בקשות רשמיות לקבלת דרכון", אומר כהן. "התנאים לקבלת הדרכון הספרדי לא קלים, רבים התייאשו בגלל הפרוצדורה הארוכה וההוצאות הגבוהות".



עורמים קשיים


קצת סדר לפני שממשיכים הלאה: על פי התיקון לחוק שהתקבל באוקטובר בשנה שעברה, על המבקש להוכיח שהוא צאצא של מגורשי ספרד בעזרת כתובה אופיינית לספרד או חוות דעת של ארגונים שונים של מכוני מחקר או של רבנים שאושרו על ידי הפדרציה היהודית במדריד. בנוסף, על המבקש להציג קשר וזיקה לספרד, זאת באמצעות חברות בעמותה הקשורה לספרד, תרומה למוסדות בספרד, לימודים בתחום וכו'. כמו כן על המועמד לקבלת דרכון לעבור מבחן בשפה הספרדית ותרבות ספרד במכון סרוונטס בתל אביב, מכון שהוקם לפני כרבע מאה על ידי ממשלת ספרד כדי לקדם את השפה והתרבות הספרדית.



בן נעים, שמוצא משפחתו ממרוקו הספרדית, למד ספרדית לקראת הבחינה במכון סרוונטס וקרא, לדבריו, כמויות נכבדות של חומרים על התרבות הספרדית. "את האישורים שמוכיחים שאני צאצא של מגורשי ספרד הבאתי מההיסטוריה של הורי שנולדו בטטואן במרוקו. מחצית ממגורשי ספרד הגיעו למרוקו. הדרכון המרוקאי של הורי היה הוכחה מספיק טובה לקשר שלי לספרד. אנחנו גם נכללים ברשימה של שמות המשפחה המרוקאיים שידועים כספרדים במקור. ההורים שלי גם מדברים חקיטיה, שזו השפה של מגורשי ספרד".



עם המסמכים המתורגמים לספרדית על המבקש לנסוע לספרד, לקבל אישור של נוטריון העוסק בתחום ולהמתין לתשובה, כאמור, למעלה משנה. עלות הבקשה יכולה להגיע לכ–30 אלף שקלים. "כן, זה עולה כסף", אומר בן נעים, "אבל אם חשוב לך לשמור על קשר עם ספרד אתה מוכן לשלם".



לא כולם קיבלו בשוויון נפש את התנאים שיש מי שיגדיר אותם כדרקוניים. בדיון בבית התחתון של הפרלמנט הספרדי תקף חבר הפרלמנט מהחבל הבסקי, אינאריטו גרסיה, את הממשלה הספרדית שחוקקה חוק "שנועד ליצור צדק אבל הפך למסובך. החוק הוא סמל, צעד ראשון, אבל לא משהו שיספק את הספרדים שרוצים דרכון", הוא אמר בדיון סוער בפרלמנט. ואילו חבר קונגרס מקטלוניה, ג'רדי ג'אנה אי גואש, היום שר הפנים, אמר ש"הפכנו את הפרוצדורה למסובכת מאוד. בואו נודה: לא עשינו את זה טוב, יש יותר מדי מבחנים".



אז כאמור המומחים בתחום, חוקרים ועורכי דין, שציפו לאלפים רבים של פונים, נותרו מחוסרי עבודה. שלמה בוזגלו מהמכון לחקר יהדות ספרד והאנוסים בנתניה, המוסמך להעניק אישורים לזכאים, מסביר ש"זה לא סיפור פשוט. זה לא מה שציפינו. היינו בטוחים שיהיה גל ענק של פונים. בפגישה איתנו, אנשי הפדרציה הספרדית במדריד דיברו על 50 אלף ישראלים. הם חשבו שתהיה נהירה המונית. בפועל מספר הפניות מצומצם. אלינו הגיעו כ–20 פונים בלבד.



אנשים לא באים. לא מבינים, לא סומכים שהם באמת יקבלו דרכון. היו גם לא מעט ארגונים פיראטיים שניסו לעשות דברים שלא היו קשורים לחוק ולא היו בתיאום עם הממשלה הספרדית. הגופים האלה טרפדו לנו את העבודה, אנשים עברו דרכם, בזבזו הרבה כסף ולא יצא מזה כלום. גם ממשלת ספרד מקשה על הדרישות. כל המסמכים, למשל, צריכים להיות מתורגמים לספרדית, אבל בארץ אין הרבה מתורגמנים מעברית לספרדית. לא מעט אנשים קיבלו בחזרה את הדוחות שלהם בטענה שהם לא מסודרים ומאורגנים כפי שהחוק דורש. גם חלק ממכתבי ההמלצה שניתנו לפונים חסרי משקל אמיתי. לא קל להביא הוכחה לעובדה שהפונה אכן צאצא של מגורשי ספרד. אין הרבה עדויות, אין אסמכתאות. אולי המצב ישתנה. בינתיים החוק מוגבל לשלוש שנים, שנה אחת כבר עברה ורק בודדים יקבלו בסופה דרכון".



היעד הבא: פורטוגל


עורך הדין יונתן גולן הוא אחד מאלה שקיוו לגזור קופה נאה מהנהירה של יהודי ספרד לדרכון האירופי הנכסף. "אנחנו מאוכזבים. כשכל זה התחיל היינו בטוחים שאלפים ינהרו. אני מתאר לעצמי שאחרי צוק איתן נוצר באירופה אנטגוניזם לישראל והספרדים החליטו להקשות על קבלת דרכונים. כל העניין הזה הופך ללא אטרקטיבי. אבל יש אפשרות אחרת, רבים מהפונים עוברים למסלול של קבלת דרכון פורטוגלי. עד היום כאלף ישראלים כבר קיבלו דרכון כזה".


בינואר 2015 תוקן החוק הפורטוגלי כך שהותאם לרוחו של החוק הספרדי. על פי החוק הפורטוגלי, מגורשי ספרד, בעיקר יוצאי מדינות טורקיה, יוון, בולגריה, מרוקו, תוניסיה, אלג'יריה, לוב ומצרים יוכלו לקבל דרכון פורטוגלי אם יצליחו להוכיח שהם צאצאים למגורשי ספרד.


,


פרופ' אליעזר פאפו, הרב של קהילת יהודי סרייבו שהוסמך להעניק אישורי זכאות, מכיר את התופעה. "הרבה אנשים מעדיפים לבקש דרכון פורטוגלי במקום להתחיל את התהליך המסובך של קבלת דרכון ספרדי. אלי פנו כ־40 ישראלים בלבד כדי לקבל ממני חוות דעת. זה מספר ממש זניח. אני לא מופתע, ידעתי מראש שיהיו מבחנים וידעתי מראש שלא יהיו אלפים שיתנפלו על התהליך בגלל המבחנים ושאר התנאים".



אתה יכול להבין את הספרדים? למה הם מונעים מעשרות אלפי זרים לקבל דרכון ספרדי?
"אם ספרד מבקשת לתקן את העוול, למה היא לא מסתפקת בהוכחה שאדם הוא מצאצאי המגורשים כדי לקבל אזרחות? לדעתי, זה לא הוגן. למה שממשלת ספרד לא תקל את התנאים ועל ידי כך תאפשר לרבים לממש את החוק ולהשיב את היהודים למדינה שגירשה אותם?"