ארגון המתמחים לרפואה, 'מרשם', הגיש היום (ראשון) בג"ץ כנגד מדינת ישראל, משרדי הבריאות, העבודה, הרווחה והאוצר, וכן כנגד קופת חולים 'כללית', זאת עקב תנאי העסקתם. הארגון, קם לאחרונה כדי לקדם את תנאי העבודה של המתמחים ברפואה במערכת הבריאות הציבורית בישראל. העתירה עוסקת במחדל של המדינה, לטענתם, לפקח על העסקתם. כך לדוגמא, עובדים המתמחים בתורנויות של 26 שעות רצופות, מבלי שמתאפשרת להם הפסקה לצורך שינה. זאת, בחריגה מהוראות ההיתר מכוח חוק שעות עבודה שתוקן במהלך שנת 2015 בהוראת בית הדין לעבודה. בעתירתם דורשים המתמחים כי התורנויות שלהם "לא יעלו על יותר מ-16 שעות רצופות". כמו כן, השאיפה של העותרים היא שהמשמרות יעמדו על 12 שעות.



טענת העותרים היא שהפתרון שהוצע על ידי המדינה בשנים האחרונות של שעתיים שינה בלבד במהלך 26 שעות עבודה רצופות, מסוכן לחולים, אינו ניתן ליישום ולאכיפה ואינו מספק מנוחה הולמת למתמחה. לטענתם, הצעת המדינה היא במקרה הטוב עלה תאנה לבעיה קשה, ולא פתרון ראוי וישים.



מחאת המתמחים. צילום: יוסי זליגר, פלאש 90
מחאת המתמחים. צילום: יוסי זליגר, פלאש 90




"מצב חירום לאומי"



ד"ר אראל בוצ'ינסקי, יו"ר ארגון 'מרשם' : "העתירה באה לשים סוף להזנחה פושעת ורבת שנים של מערכת הבריאות הציבורית שנמצאת על סף קריסה. מדובר במצב חירום לאומי שנוגע לכל אחת ואחד מאזרחי ישראל. אנחנו, המתמחים, השכפ"ץ של מערכת הבריאות הציבורית. אנחנו אלו שפוגשים אותה ביום-יום וחווים על בשרנו ביחד עם הציבור הישראלי את התוצאות הרות האסון של ההזנחה הזאת". העתירה הוגשה בסיוע גיוס המונים, שבמהלכו תמכו אזרחים ואזרחיות רבים והגיוס הגיע ליעדו תוך 24 שעות ואף כפול מכך עד סוף הזמן שנקצב לפרויקט.



בעתירה הדגישו העותרים כי בהינתן המבנה הנוכחי של מערכת הבריאות קיום ההיתר בלתי אפשרי, בהתחשב במספר החסר מאוד של תקני הרופאים המתמחים (כ-2400 תקנים חסרים על פי הערכות 'מרשם' רק כדי לקיים את ההיתר, כשלמערכת חסרים עוד אלפי תקנים) ובהתחשב בעומס המטופלים ההולך וגובר בבתי החולים השונים בארץ. במהלך עבודתם נדרשים הרופאים המתמחים לקבל החלטות הרות גורל, לבצע הליכים הדורשים דיוק ושיקול דעת, אשר תוצאותיהם הישירות עשויות, פשוטו כמשמעו, להוות הבדל בין חיים ומוות, והכל בתנאי עייפות ועומס קיצוניים.



עוד נכתב בעתירה כי: "לתנאי ההעסקה במתכונת חריגה ופוגענית זו יש השפעה הרסנית וישירה על בריאות ושלמות גופם של המתמחים כמו גם על יכולתם להעניק טיפול מיטבי לחולים המגיעים לפתחם של בתי החולים. כמו כן, אין להתעלם מהשפעת מתווה העסקה זה אף על פעולותיהם של המתמחים מחוץ לבתי החולים, לדוגמא כנהגים הנוהגים בחוסר שינה קיצוני. כך הם מסכנים את עצמם וגם את יתר המשתמשים בדרך".