מאות בני אדם הגיעו הערב (ראשון) לאזור שבין הקריה בתל אביב למתחם שרונה להפגנת מחאה נגד אלימות כלפי נשים ובעיקר נגד עסקת הטיעון שנחתמה בסוף השבוע בין התביעה הצבאית לבין תא"ל במיל' אופק בוכריס, שפרטיה נחשפו לראשונה ב"מעריב אונליין". ההפגנה, שאורגנה על ידי פעילים חברתיים ובהם אור סרי, ממובילות ארגון "צדק צדק רודפות", לא התמקדה רק בתיק בוכריס, אלא בכלל באווירה החברתית ותופעת עסקאות הטיעון בתיקי עבירות מין.



מארגנות ההפגנה הן הציבו להפגנה שלוש מטרות:
  

הפגנות נגד הסדרי טיעון לעברייני מין
1. קריאה לרשויות אכיפת החוק האזרחית והצבאית - חסל סדר הסדרי טיעונים מביכים ומתן עונשים שאינם הולמים את חומרת העבירות בתחום של עבירות מין. 
2. דרישת שינוי עומק במבנה כל ההליך המשפטי לחשודים בעבירות מין.
3. הבעת מיאוס ציבורי מכך שהצמרת השלטונית והצבאית מלאה בעברייני מין, קריאה ואמירה שאנחנו כאן - רואות וצופות ודורשות דין ודיין לכל עבריין.

גם לפרשת המין בה חשוד חבר כנסת ממפלגת הבית היהודי התייחסו המוחים. "80 אחוז מהמקרים שמבשילים לכתב אישום נסגרים בעסקת טיעון, זו בעיה", אומרת סרי, "צריך לתת עליה את הדעת. איך זה הגיוני שדווקא בעבירות אלימות מינית כל כך הרבה תיקים נסגרים בעסקאות טיעון?".



סרי הוסיפה: "נמאס לנו, נמאס מהכסתוח וממערכת שמחפה על אנשים. אם זה אופק בוכריס או חבר כנסת כזה או אחר. גם הצבא וגם המפלגה של חבר הכנסת התגייסו להגן עליהם". לדבריה, "נשים לא מתלוננות כי הן לא מאמינות למערכות. המערכות אכיפת החוק צריכות לבחון מחדש את ההתייחסות החוקית לעבירות של אלימות מינית".



"נמאס מהכסתוח וממערכת שמחפה על אנשים". ההפגנה הערב בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני
"נמאס מהכסתוח וממערכת שמחפה על אנשים". ההפגנה הערב בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני



הרשתות החברתיות לא מפסיקות לרעוש בגלל אישור עסקת הטיעון, אולם גורם משפטי בכיר אמר היום ל"מעריב אונליין" כי "אני לא רואה מצב שבו בית הדין יבטל את העסקה בגלל מחאה ציבורית. העונש שהוטל על אופק בוכריס הוא עונש סביר ביחס לכתב האישום המתוקן. את הפער בין כתב האישום הראשוני למתוקן אין צורך להסביר במקרה כזה. בגלל זה מינו מגשר מקצועי ומיומן. השופטים יכולים רק לשנות את העונש".



גם בארגון נעמת שבו וקראו לבית הדין הצבאי שלא לקבל את העסקה. "נעמת קוראת לבין הדין שלא לאשר את הסדר הטיעון כלשונו", נמסר, "גם על-פי כתב האישום המתוקן, מדובר בעבירות חמורות, של ניצול מיני של נשים צעירות שהיו תחת פיקודו. בוכריס פגע בהן פעמיים – בפעם הראשונה כשניצל אותן מינית ובפעם השנייה כאשר העביר אותן מסכת ייסורים של הכפשות ופגיעה בשמן הטוב, בעצמו ובאמצעות מקורביו. לא מתקבל על הדעת שאחרי כל המסכת הזו, הוא ייחלץ מהאירועים הללו בעונש כה קל. על בית הדין להעביר מסר ברור שחיילות בצה"ל אינן הפקר ושמפקד, בוודאי בדרגה ותפקיד בכירים כבוכריס, שינצל לרעה את מעמדו לפגיעה מינית בחיילות תחת פיקודו, ייענש בעונש חמור למען יראו וייראו".



עסקת הטיעון שנחתמה בין בוכריס לבית התביעה הצבאית תאושר ב-18 בחודש בבית הדין המיוחד בקריה.