בחודש שעבר הסתיים בקול ענות חלושה המהלך של משרדי הגנת הסביבה והאוצר לתמרץ יזמים לגשת למכרז עתיד רשתות ביטחון מצד המדינה כדי להקים מפעל אמוניה חדש באזור לא מיושב בדרום. המטרה היתה מבורכת - פינוי מיכל האמוניה ממפרץ חיפה, המפגע המסוכן ביותר באזורים צפופי האוכלוסייה בישראל לבריאות הציבור. מיכל שפגיעה ישירה בו של רקטה בזמן מלחמה, רעש אדמה, שריפה וכו' עלולים לגרום על פי הערכות כל הגורמים המוסמכים במערכת הביטחון, ובמשרדי הבריאות והגנת הסביבה, לכ-18 אלף הרוגים בזמן הפגיעה בלבד ועוד כ-40 אלף נפגעים בתוך שעות.



אבל הנהנית העיקרית משירותי מיכל האמוניה והשותפה בתפעולו, "חיפה כימיקלים", לא ניגשה למכרז, שגם נוהל בצורה כושלת מצד המשרד להגנת הסביבה והקטינה בכך משמעותית את התמריץ ליזמים אחרים לגשת אליו. המרכז הסתיים בלא כלום, אבל השר להגנת הסביבה זאב אלקין, שנכנס לתפקידו אחרי גיבוש המכרז הכושל, החליט לפתוח חזית מאבק חדשה ולשקול מחדש את היתר ההפעלה של המכל.



היום (שני) יצק השר אלקין תוכן ללבטים שהעלה בגלוי בישיבת הממשלה לפני שבועיים בסוגיה. המשרד להגנת הסביבה זימן הבוקר את "חיפה כימיקלים" לשימוע שיתקיים ב-20.12 ובו תידרש החברה להציג למשרד חלופות לסגירת מכל האמוניה במפרץ חיפה "בלוחות זמנים ברורים וקצרים שיאפשרו סגירה". בצד הזימון נשלחה לחברה גם התראה כי ללא הצגת חלופות שכאלה, המשרד להגנת הסביבה לא יאשרר את "היתר הרעלים" המאפשר למעשה את המשך פעולות המכל במיקומו הנוכחי. אנשי המשרד אמרו בהחלטיות: "לא נאפשר את המשך הסיכון ממכל האמוניה לתושבי מפרץ חיפה" והשר להגנת הסביבה אלקין הוסיף: "אנחנו נחושים להוריד את רמת הסיכון לתושבים ולסגור את המכל ולכן נוקטים בכל הפעולות האפשריות למציאת חלופה מהר ככל האפשר".



השר זאב אלקין. צילום: אבשלום ששוני




חיפה כימיקלים: "פגיעה בעשרות אלפי עובדים"


בחיפה כימיקלים דוחים בתקיפות את הטלת האחריות למציאת החלופה למיקום מיכל האמוניה על החברה ואף קוראים תיגר על עצם מסוכנתו של המתקן, שהיא קונצנזוס בקרב כל גורמי הממשלה והביטחון הרלוונטיים: "מסוף האמוניה הארצי הוא בבעלות המדינה ומשרת אלפי לקוחות בישראל. הגופים האחראיים על ביטחון הציבור, בהם פיקוד העורף והמל"ל, מבצעים תדיר בדיקות סיכון למסוף וקובעים במפורש שהסיכון הנובע ממנו אינו חריג ואינו דומה לזה שנאמר על ידי גורמים פוליטיים שמטרתם לגרוף הון פוליטי מזריעת פחד בציבור".



בחברה מוסיפים: "לצערנו נכשלה המכרז למציאת גוף עסקי אשר יסכים להקים מפעל אמוניה חלופי וזאת בשל מחירי הגז הטבעי הגבוהים שאינם מאפשרים היתכנות כלכלית למפעל מסוג זה. 'חיפה כימיקלים' תסייע לממשלה ככל יכולתה על מנת למצוא פתרון ראוי לאספקת אמוניה בישראל ובלבד שזה לא יפגע בפרנסתם של למעלה מעשרת אלפים משפחות ובאלפי צרכני האמוניה."



בעמותת "אזרחים למען הסביבה" דחו בבוז את תגובת חיפה כימיקלים: "מהודעת החברה עולה בבירור שוב כי היא דווקא איננה מתכוונת לסייע לממשלה למצוא פתרון למיכל האמונה שעובד ללא רישוי כבר עשרות שנים ומסכן את כל האזור, וזאת גם לאחר שסוף סוף התבקשה היום על ידי המשרד להגנת הסביבה להציג חלופות לסגירת המיכל בהזמנה לשימוע שקיבלה". עו"ד ג'מילה הרדל ואכים, מנהלת עמותת אזרחים למען הסביבה, מוסיפה: "אותה חיפה כימיקלים ש'רוצה בטובת המשק והעובדים' בעצמה יש לזכור, לא ניגשה למכרז להקמת מפעל חלופי לייצור אמוניה על אף כל ההטבות והסבסוד שהמדינה היתה מוכנה לתת מכספי הציבור".



מיכל האמוניה במפרץ חיפה. צילום: קארין רוזקובסקי



בעמותה מותחים ביקורת גם על המשרד להגנת הסביבה: "הזימון לשימוע ממחיש את אוזלת ידה של הממשלה באכיפת החוק נגד תאגידים גדולים מצד אחד ועד כמה המדינה מוכנה לבוא לקראת התאגידים האלה ולעזור להם".



מאיה יעקבס, מנכ״ל עמותת "צלול" שהיא ממובילות המאבק למען פינוי המכל, אמרה: "אנחנו מצפים שהמשרד להגנת הסביבה לא יחדש את היתר הרעלים של 'חיפה כימיקלים' לאור העובדה שמלכתחילה הוא ניתן לחברה למרות שמיכל האמוניה פג תוקף ופועל בלי היתר בנייה ורישיון עסק. אנו מקווים שהזימון לשימוע לא יתחיל סיבוב מחודש של סחבת וגרירת רגליים. על המשרד להגנת הסביבה לקבוע מפורשות תאריך לסגירת המכל, ובכך להסיר את האיום מעל ראשי התושבים אחת ולתמיד".



חיפה כימיקלים פועלת מתוקף היתר הרעלים אשר צפוי לפקוע בתאריך 10.1.2017. בעבר נקבע כי המשרד יאפשר את המשך הפעלת מיכל האמוניה במסוף הכימיקלים עד לתאריך 1.3.2017 או עד להקמת מפעל לייצור אמוניה - המוקדם מבין השניים.