סוף השבוע החורפי שמתקרב לעבר ישראל, כבר נותן את אותותיו. משעות הצהריים יורד שלג קל מאוד לסירוגין במפלס העליון של החרמון, כשהטמפרטורה בו עמדה על מעלה אחת, כשבמפלס התחתון מטפטף גשם. האתר פתוח למבקרים
החרמון. צילום: ליאור ברוך
ללא תשלום, וזוהי אינה הפעם הראשונה שהאתר נפתח למבקרים השנה, כשרק בשבוע שעבר התכסה ההר במעטה לבן, והטמפרטורה בו עמדה על שתי מעלות במפלס התחתון, ובמפלס העליון מינוס שתי מעלות. גובה השלג במפלס תחתון עמדה אז ארבעה ס"מ, ובעליון על 20 ס"מ. עפ"י התחזית, מערכת חורפית עזה צפויה להתחיל ביום שלישי הבא, והיא תכלול גשמים חזקים וקור חריג. בהתרעה שהועברה אתמול לבכירים ברשויות החירום וההצלה, נאמר שעל פי התחזית, הגשמים החזקים והקור החריג צפויים להתפתח גם למערכת מושלגת - הסערה תישאר באזור במשך שלושה-ארבעה ימים, ואם אכן יגיע הקור העז וביחד איתו המשקעים, החיבור ביניהם יביא גם את השלג. 

החרמון. צילום: ליאור ברוך



מפקד תחנת הכבאות וההצלה ברמת גן, אהרון גודינר, הנחה להתחיל להתארגן לקראת סופת מזג האוויר. "המעבר אצלנו מיובש לגשם הוא חד. לפני שבועיים עוד נאבקנו בגל השריפות, בסוף השבוע שעבר היינו בתוך מזג אוויר גשום וסוער. יש לנו חלופות התארגנות מהירה לסערה". החזאי הבכיר, אורי בץ, הסביר שמסתמנת מערכת חורפית, החל מיום שלישי, שתכלול גשמים, רוחות חזקות וקור. הוא ציין שעל פי התחזית המסתמנת, ביום שלישי יירדו גשמים מלווים בסופות רעמים ומשבי רוחות חזקות באזור הצפון. בלילה צפוי שלג בחרמון.
ברביעי הגשמים יתפשטו לאזור המרכז והם יהיו מלווים בסופות רעמים ורוחות חזקות. המערכת החורפית תגיע לשיאה ביום חמישי, כאשר הגשם יתפשט לדרום הארץ ויירד שלג גם בהרי הצפון וייתכן שגם בפסגות הגבוהות של הרי המרכז. בץ הבהיר שעל פי התחזית, בירושלים לא צפוי שלג. במקביל, יהיה מאוד קר באזורים נרחבים וצפויים מצבים של קרה. בץ ציין שלמרות המערכת הגשומה החזקה בסוף השבוע שעבר והמערכת החורפית הצפוייה מאמצע השבוע הבא, אנו מצויים בשנת בצורת. 
 
"במשך שבעה חודשים שחונים במאי, יוני, יולי, אוגוסט, אוקטובר ונובמבר לא ירדו גשמים והיה יבש", הוא הסביר, "במערכת הגשומה שהיתה בשבוע שעבר הגענו באזורים רבים לממוצע של דצמבר ולאחר המערכת הגשומה הנוספת בשבוע הבא נסיים את דצמבר עם מעל הממוצע. אבל זה עדיין מעט מידי אחרי שבעת החודשים היבשים".

החרמון. צילום: ליאור ברוך



רק בגל החורפי האחרון, שאירע בסוף השבוע שעבר, ירדו גשמים חזקים בעיקר בצפון ובמרכז הארץ והם היו מלווים במשבי רוחות עזות, אבל הקור לא היה חריג. בצפון הגיעו כמויות המשקעים בכמה מקומות, ביניהם בגולן, לכ-100 מ"מ ובמרכז הארץ לכ-80 מ"מ. בין המקומות הבולטים בהם ירדו הגשמים - נתב"ג עם 130 מ"מ, מרום גולן עם כ-140 מ"מ, ראשון לציון עם כ-120 מ"מ, חורשים עם כ-130 מ"מ, צפת עם כ-110 מ"מ, תל אביב כ-70 מ"מ ובירושלים כ-30 מ"מ.