מכה קשה למדינה האסלאמית: ארגון הטרור דאעש איבד בשנתיים האחרונות כ-50 אלף לוחמים, מאז שהקואליציה בראשות ארצות הברית החלה לפעול בעיראק ובסריה, כך אמר היום (שישי) גורם אמריקאי צבאי ל-BBC.



הגורם הבכיר הבהיר שמדובר בהערכה המעידה כי כוח אווירי מצומצם של ארצות הברית, המגובה על ידי כוחות מקומיים, מצליח להביא להשפעה בשטח. עם זאת, ארצות הברית שבה והזהירה כי באפשרותו של ארגון דאעש להחליף במהירות את לוחמיו.



הגורם הצבאי הדגיש כי מתקפות אוויריות של הקואליציה יכולות לקבל תגבורת במקומות כמו מוסול, שם כוחות עיראקיים נלחמים כדי להשיג שליטה, אך עם זאת יש לקחת בחשבון את הסיכון בפגיעה באזרחים.



דאעש שאיבד שליטה בשטחים נרחבים מאז התרחבותו בשנת 2014, נמצא כעת תחת מתקפה מצד רוסיה, טורקיה, עיראק, סוריה וכוחות כורדיים וכן כוחות אוויריים של ארצות הברית ובריטניה.



לוחמי דאעש במוסול. צילום: רויטרס
לוחמי דאעש במוסול. צילום: רויטרס



בתחילת השבוע העיתון הבריטי "אינדיפנדנט" פרסם כי דאעש מתכנן התקפות חדשות ברחבי אירופה שיכללו בצד התקפות טרור רגילות, גם התקפות כימיות. דוח חדש של "יורופול", משרד המשטרה האירופי, טוען שדאעש משנה את טקטיקת המלחמה שלו באירופה בגלל שהוא מובס בעיראק וסוריה.



הרשויות באירופה חוששות בעיקר מאנשי דאעש שיפעלו לבד בשיטת ה"זאב הבודד", כשלא ניתן יהיה לאתר אותם מראש. הפרופיל של מפגעים אלה הם צעירים שחשים שהופלו לרעה בחברה, הושפלו ובודדו. אחדים מהם אפילו נוצרים שהמירו את דתם. לפי דוח אחר, דאעש עשוי לנצל את המהגרים הסורים באירופה ולהפנות חלק מהם נגד השלטונות המקומיים.