ארגון לתת יערוך היום את הכנס השנתי שלו למאבק בעוני, ולקראתו הוא מפרסם את דוח העוני האלטרנטיבי שלו ל־2016, שממנו עולה כי 29% מהציבור בישראל, שמהם כמיליון ילדים חיים בעוני ובמחסור. לדברי מנכ"ל לתת, ערן וינטרוב, הארגון בודק את היקפי החיים במחסור בישראל ביחס לכל צורכי החיים הבסיסיים, באמצעות מדד רב־ממדי שפותח על ידי מכון ERI. זאת לעומת דוח העוני של המוסד לביטוח לאומי, שצפוי להתפרסם בהמשך החודש. "מדד העוני הרב־ממדי שלנו מצביע זו השנה השלישית ברציפות כי ממדי העוני בישראל גבוהים הרבה יותר מאשר אלה המפורסמים על ידי המוסד לביטוח לאומי, שמותח 'קו עוני' וירטואלי תוך הסתמכות על קריטריון ההכנסה של משק בית בלבד", אומר וינטרוב.

מנתוני מדד לתת עולה כי בישראל חיים 2,436,000 אזרחים בעוני - 29% מכלל האוכלוסייה. מדובר ב־35.4% מהילדים (כמיליון) וב־25.8% מהבוגרים (כמעט מיליון וחצי אזרחים). חלק מממצאי הדוח מתייחסים למדגם מייצג של כלל האוכלוסייה, וחלק אחר בודק את נתמכי הסיוע של עשרות עמותות רווחה ברחבי הארץ.



משאלה שהוצגה לכלל המדגם עולה כי 81.5% מהציבור בישראל סבורים שכל אחד מאיתנו חשוף להידרדרות לעוני כתוצאה מפיטורים, מחלה או משבר. החשש הזה נטוע עמוק בקרקע המציאות משום שכאשר נבדקו נתמכי עמותות הרווחה, העידו 50.6% מהם כי טרם ההידרדרות הכלכלית במצבם הם חיו ברמה סוציו־אקונומית של מעמד ביניים. 65.7% מהם שקעו בחובות - כמעט פי שניים מאשר באוכלוסייה הכללית.



בקרב מנהלי עמותות הסיוע, 78% מדווחים כי חל גידול של כ־18% בצריכת מנות מזון דרכם בהשוואה לשנה שעברה. הם הוסיפו כי 50% מהתרומות לעמותות מתקבלות מהציבור, 18.5% מהמגזר העסקי, 14.8% מהשלטון המקומי ורק 2.9% מתקציביהן מגיעים מהממשלה.



הציבור הרחב מעניק ציון רע מאוד לממשלה בכל הנוגע לטיפולה בצמצום הפערים החברתיים. פערים אלה השתקפו ביתר שאת רק בשבוע החולף במדד פיז"ה הבינלאומי בחינוך, שהעניק לישראל את המקום הראשון במערב בפערים בין תלמידים חזקים לחלשים, וגם בנתוני משרד הבריאות על הפערים בשיעורי התמותה והתחלואה בין הפריפריה למרכז הארץ.



שר הרווחה והתעסוקה חיים כץ (הליכוד) מקבל ציון ממוצע של 3.9 מתוך 10, שר האוצר משה כחלון (כולנו) מקבל ציון 4.4 ואילו ראש הממשלה בנימין נתניהו "זוכה" לציון 2.9 בלבד. זאת ועוד: 74.8% מהציבור מציבים במקום הראשון או השני את דחיפות הטיפול בבעיה בסדר יומה הראוי של הממשלה, ומספר דומה רואים בה את האחראית לטיפול בעוני. 66.7% סבורים שהפערים החברתיים נמצאים במקום נמוך יותר בסדר הקדימויות של הממשלה. וינטרוב ויו"ר לתת, ז'יל דרמון, כתבו בדוח כי "לצערנו, הממשלה עדיין מהססת לקחת אחריות ולאמץ במלואן את מסקנות הוועדה למאבק בעוני מ־2014, כבסיס לתוכנית לאומית שאינה קיימת עדיין".



מלשכת שר הרווחה, התעסוקה והשירותים החברתיים נמסר: "משרד הרווחה הקים 250 מועדוני מופ"ת (מועשר פלוס תזונתי) לקשישים ברחבי הארץ בהשקעה של 39 מיליון שקל. מדובר באספקת מזון לכ־9,000 בתי אב של קשישים במשך שלושה ימים בשבוע (בוקר וצהריים). באשר לחלוקת מזון לנזקקים, המשרד יוצא בימים אלה במיזם בעלות של כ־40 מיליון ש"ח שיאפשר חלוקת מזון באמצעות כרטיסים, כאשר כל משפחה תקבל 375 שקל בדמות כרטיס נטען. התוכנית לביטחון תזונתי תקפה ומתוקצבת לשנה הקרובה בלבד כניסוי (פיילוט) של משרדי הרווחה והאוצר, וישתתפו בה כ־10,400 משפחות ב־36 יישובים".