בריאות או מסורת? שר הבריאות יעקוב ליצמן קורא לציבור להימנע מאכילת סופגניות בחנוכה. בדברים שנשא אמש בכנס עמותת "מהיום - הפורום לאורח חיים בריא", שמקדמת אורח חיים בריא בהרצליה, אמר: "אני קורא לציבור להימנע מאכילת סופגניות עתירות שומן". השר הדגיש ואמר שניתן למצוא תחליפים גם לסופגניות: "אפשר למצוא תחליפים לכל דבר היום ואין שום צורך שנלעיט את ילדינו בסופגניות שאינן תואמות ערכי הבריאות והתזונה הנכונה".



ליצמן הזכיר התבטאות נוספת שלו שנאמרה לפני מספר שבועות: "כשאמרתי להימנע מאכילת מקדונלד'ס, אנשים חשבו שהשתגעתי. אולי לא הייתי צריך לציין אז את שם החברה. התכוונתי לג'אנק פוד. אם הייתי צריך להגיד היום, הייתי אומר: סופגניות אאוט. אפשר לאכול כמובן, כי זה חלק ממנהג החג, אבל יש גם אפשרות לתחליפים".



מריאנה אורבך, דיאטנית בכירה בשירותי בריאות כללית ביקשה לחזק הבוקר (שני) את דבריו של ליצמן וציינה כי סופגנייה רגילה אחת מכילה 400 קלוריות וסופגנייה עם תוספות כגון שוקולד, קצפת או ריבת חלב יכולה להגיע לכ-550 קלוריות ואף יותר.



בריאות או מסורת? סופגניות. צילום: אורי לנץ, פלאש 90



לעומת זאת, מציינת אורבך, לביבת תפוחי אדמה שגם היא בדרך כלל מטוגנת היא בעלת ערך קלורי נמוך מהסופגנייה ועומדת על כ- 150- 200 קלוריות. "ניתן לצמצם משמעותית את כמות הקלוריות ע"י אפיית הלביבות והסופגניות במקום טיגונם", הסבירה אורבך. 



דבריו של השר ליצמן מתפרסמים פחות מחודש לאחר פרסום מסקנות ועדת הרגולציה של משרד הבריאות למזון בריא ואת דרכי היישום והאכיפה באמצעותן היא מתכוונת לפעול על מנת למגר את נתוני התחלואה והתזונה בישראל. הנתונים שהוצגו ע"י הוועדה שיקפו תמונת מצב מדאיגה לפיה 14% ממקרי התמותה בישראל קשורים לתזונה לקויה וכ-9% מהם קשורים להשמנת יתר. 



אחת המסקנות העיקריות של הוועדה הייתה סימון אינפורמטיבי ושיפוטי על חזית האריזה של מוצרי מזון ומשקאות, על מנת שהצרכן יידע מה הן מכילות . הוועדה הציגה דוגמאות לסימון חיובי על מוצרים ולסימון שלילי כאשר הלוגו הסופי לדוגמאות אלה ייקבע בהתייעצות עם הציבור הרחב. סימון הנחשב שיפוטי שיש בו אזהרות יהיה בצבא אדום וסימון שיפוטי חיובי המסמן אוכל הנחשב לבריא יהיה בצבע ירוק. הסימון עם האינפורמציה הבריאותית החשובה לצרכן יוגדל ויובלט כגון מספר הקלוריות, השומן הרווי, הנתרן והסוכר. האם גם הסופגניות יסומנו בחג החנוכה הבא?