תמונה שנתלתה על קיר באקדמיה לאמנות ולעיצוב בצלאל של ראש הממשלה נתניהו עליה מופיע הכיתוב ROPE ולצידה חבל תלייה מעוררת סערה בשעות האחרונות, וסופגת אש רבה מהמערכת הפוליטית. שרת התרבות רגב כתבה בפייסבוק כך: "חופש האמנות אינו חופש להסתה! התחלתם בפסל בכיכר העיר ועכשיו הגיע חבל התלייה. כישרון אומנותי להסית ולרצוח. אם זו הייתה תמונה של בוז'י, כבר היו עצורים. השר בנט, הגיע הזמן שגם אתה תציב את הגבול בין אמנות להסתה ותעצור את התקציבים ל'בצלאל'!". 




הנושא הנחשד כהסתה נמצא בבדיקת היועץ המשפטי לממשלה וזאת לבקשת המשטרה שמעוניינת לפתוח בחקירה. ח״כ חזן קרא לפתוח בחקירה: ״אני קורא ליועץ המשפטי לממשלה להורות למשטרה לפתוח בחקירה ולמצות את הדין גם עם המוסד שנתן את הבמה להסתה. על המשטרה לבדוק כיצד בצלאל נתנו יד להסתה מטורפת כזו״, הדגיש. עוד הוסיף כי ״עליית המדרגה בהסתה של השמאל נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, מובילה לרצח פוליטי נוסף. במסווה של חופש ביטוי וחופש אומנות מוביל השמאל בישראל להסתה חסרת תקדים נגד ראש הממשלה. שבוע שעבר זה היה פסל מוזהב של נתניהו שהוצב בכיכר רבין ועכשיו זה תמונות של ביבי עם חבל תלייה. הפוליטיקאים מהשמאל שותקים המראה הטוב ומגבים במקרה הרע. ההסתה הפרועה הזו תוביל בסוף חלילה לעוד רצח פוליטי״.
 
השר גלעד ארדן הצטרף לגינוי המיצג בטוויטר: "‏מבקש להבהיר לכל הפונים אלי בקשר למיצג הבזוי בבצלאל: לצערי הסמכות להורות על פתיחת חקירות בנושאים של הסתה/חופש ביטוי היא אך ורק של הפרקליטות". בהמשך הבהיר: "המיצג הוא בזוי ומסית ומלמד על הצביעות של השמאל שטוען לאלימות בימין. אך הסמכות לקבוע אם הסתה זו הינה עבירה פלילית היא רק של הפרקליטות". 




בצלאל: "אין בתרגיל משום הסתה פוליטית"

בבצלאל הגיבו לטענות וסיפקו הקשר לתמונה: "בצלאל, האקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים היא מרחב מוגן לחופש הביטוי בישראל, ומאפשרת לסטודנטים שיח חופשי, ביקורתי ויצירתי במגוון הנושאים המעסיקים אותם. העבודה תלויה בחדר מדרגות מורכבת מהדימוי המדובר, המופיע מספר פעמים מסביב לצילום דוקומנטרי של כרזות הסתה נגד ראש הממשלה רבין. לצד העבודה תלוי דף ובו כתוב: 'קוראים לזה הסתה...'.

"עדיין לא ברור, ואנו מבררים, האם מדובר בתרגיל במסגרת קורס או בהתבטאות אישית של סטודנט, אולם בכל מקרה מדובר בביטוי פנימי במסגרתה של האקדמיה, כחלק משיח מתמשך בנושאי עיצוב, אמנות ותרבות, לרבות בשאלות של גבולות, שעתוק של דימויים, וזכרון. העבודה, על פניה, מתכתבת עם כמה דימויים מוכרים ובעלי משמעות ומשקל, לרבות זיכרון כרזות ההסתה נגד רבין, והכרזה המפורסמת של הנשיא אובמה עם הכיתוב "הופ". התרגיל, מוצלח יותר או פחות, הוא חלק משיח מקצועי, תלוי על קיר פנימי במדרגות האקדמיה, ואינו מוצג באופן ציבורי או פומבי, אין בו משום הסתה פוליטית וכך הוא צריך להישפט".

מטעם איגוד הסטודנטים בבצלאל הבהירו כי אינם תומכים בהסתה: "מדובר בעבודה פרטית של סטודנט אשר בחר להביע עצמו בצינורותיו האישיים. איגוד הסטודנטים בבצלאל לא מכיר או שותף לעבודה הנ"ל. אנו כמובן לא מחזקים מסרים הקוראים לאלימות ולהסתה מכל סוג שהיא ואף מתנגדים לכך. עם זאת, כמוסד לעיצוב אנו מאמינים בחופש הביטוי והאומנות, ובעד מתן ביטוי לכל קשת הדעות, בגבולות החוק". 


רם שפע, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל: "בעת האחרונה אנו עדים לנסיונות השתקה גוברים מחד, ולניסיונות הסתה מנגד, מה שמלבה האחד את השני, ועלול להביא את המצב הנפיץ לכדי התנגשות. כצעירים, סטודנטים וסטודנטיות, חופש הביטוי הוא חשוב מאין כמותו. הוא מייצר ערך, ביקורתיות, מעורבות, בטח במקצועות האומנות, באקדמיה ובכלל. עם זאת, לעולם לא נסכים עם קריאות לאלימות מכל סוג שהן. כל מגוון הדעות ראויות לבמה, אם כי לא במחיר של הסתה".

גם העיתונאי בן כספית הגיב: "זה שתלה את ה'מיצג האמנותי' בבצלאל עם חבל תלייה ותמונת נתניהו הוא דגנרט".