משרד החקלאות מתמודד בשבועות האחרונים עם התפשטות, שעדיין אינה מוגדרת כמגיפה, של שפעת העופות בלולים במקומות שונים בארץ. הנוהל של צעדי המנע כדי שעופות נגועים לא ידביקו בריאים ולא יתגלגלו לצרכן הוא אכזרי – חיסולו המוחלט של כל לול שבו מתגלה הנגיף בעזרת קצף קטלני. נהוגות ברחבי העולם מספר שיטות לחיסול המוני שכזה, חלקן אינן מבטיחות חיסול מיידי וללא סבל של העופות, רובם המכריע עופות בריאים, ולפיכך אינן מומלצות על ידי ארגונים לזכויות בעלי חיים. אחת מהן, השמדה בקצף, היא הנהוגה בימים אלה בלולים הנגועים והוכחה מזעזעת לכך התקבלה בצילומים קשים שצילמו רועי שפרניק וטל גלבוע, ראשי עמותת קירות שקופים, בשני לולים בקיבוץ רבדים שליד גדרה שהושמדו השבוע.

"הגענו למקום אחר הצהריים, מספר שעות לאחר שאנשי משרד החקלאות היו בו בשעות הבוקר, מה שאומר שכל העופות היו אמורים להיות מתים כבר מזמן עד אותה שעה" מספר שפרניק, "אבל התמונה שנגלתה לעינינו הייתה מזעזעת. עשרות תרנגולי הודו בלול אחד ואפרוחים בלול שני, שגססו בין אלפי העופות המתים שכבר נחנקו, מדדים מעל הגופות בים המוות הזה בייסורי תופת". שפרניק מוסיף, "החוק מחייב את אנשי משרד החקלאות לוודא הרג מוחלט של העופות, אבל כפי שזה נראה הם פשוט מילאו את הלולים בקצף והלכו כדי לחזור למחרת לאסוף את הפגרים. זה לא קצף סבון אמבטיה, היה שם ריח חריף מאד של החומר והמראה היה קשה מאוד".



ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "מיגור המחלה באמצעות המתה הנו על פי הנחיות בינלאומיות, המבוצע בכל המדינות המערביות, לאור היותה של המחלה אלימה במיוחד הן כלפי עופות והן כלפי בני אדם. לעניין הקצף, המתה בקצף נחשבת בעולם לדרך ההומאנית והמהירה ביותר להמתת עופות. שיטת ההמתה בקצף היא שיטה שפותחה במדינות מערביות רבות ומאושרת לשימוש בהן, ובראשן ארצות הברית. לקצף יתרונות רבים המסייעים במזעור צער בעלי חיים, בניגוד לאלטרנטיבות אחרות כגון המתה ב-CO2. אף שמדובר בשיטה יקרה יותר מאלטרנטיבות אחרות, משרד החקלאות בוחר לעשות בה שימוש בעת הצורך כך שבמקרים בהם אין ברירה ויש להמית עופות, הדבר ייעשה בשיטה ההומאנית ביותר שניתן".