היועץ המשפטי לממשלה (היועמ"ש) אביחי מנדלבליט אישר הבוקר (שלישי) למשטרה לפתוח בחקירה פלילית בחשד להסתה, זאת בעקבות הציורים שנתלו באקדמיה לאומנות ועיצוב "בצלאל" בירושלים, בהם נראה ראש הממשלה בנימין נתניהו כשלצידו חבל תלייה. בכך קיבל היועמ"ש את המלצת פרקליט המדינה שי ניצן, ולא מן הנמנע שהסטודנטים המעורבים בתליית המיצג יזומנו בהמשך לחקירה. ההחלטה טרם הועברה לידי המשטרה.



מבצלאל נמסר בתגובה להמלצת היועמ"ש כי "האקדמיה לאמנות ועיצוב של ירושלים היא מוסד שומר חוק. בצלאל תשתף פעולה עם כל חקירה ותפעל לפי תוצאותיה".



כזכור, מדובר במיצג שנתלה במוסד לאומנות בירושלים, בו מוצגת תמונת צללית של ראש הממשלה ולפניה חבל תלייה. הכרזה מתכתבת עם כרזת הבחירות של נשיא ארצות הברית ברק אובמה, כשליד החבל רשומה המילה ROPE (חבל) במקום HOPE (תקווה) כמו בכרזה המקורית.



רגב: "לעצור תקציבים", חזן הצהיר כי יגיש תלונה 



גורמים במערכת הפוליטית זעמו בעקבות פרסום הכרזה וטענו כי מדובר בהסתה ובפגיעה בראש ממשלה מכהן. במשטרה קיבלו אתמול את המידע וכן את תמונת המיצג עצמה שהוסרה מהקיר, וגורמי החקירה מעריכים כי אכן מדובר בחשד להסתה. בעקבות כך, הועברה פניה אל היועמ"ש מנדלבליט בבקשה לפתוח כאמור בחקירה. חבר הכנסת אורן חזן (הליכוד) טען כי בכוונתו להגיש תלונה מסודרת במשטרה בנושא. שרת התרבות והספורט מירי רגב התבטאה גם היא בנושא ואמרה אתמול כי "חופש האמנות אינו חופש להסתה, התחלתם בפסל בכיכר העיר ועכשיו הגיע חבל התלייה. כישרון אומנותי להסית ולרצוח. אם זו היתה תמונה של בוז'י, כבר היו עצורים. השר בנט, הגיע הזמן שגם אתה תציב את הגבול בין אמנות להסתה ותעצור את התקציבים ל"בצלאל"".



השרה מירי רגב. צילום: אבשלום ששוני



עם הפרסומים אתמול, בבצלאל טענו כי הם לא יודעים מי תלה את הפוסטר מלכתחילה, ולאחר הורדתו טענו כי הם לא יודעים מי היה אחראי להסרתו. כשנשאלו לגבי מצלמות האבטחה במקום, השיבו שהמקרה נמצא בבדיקה. אפרת, בוגרת מוסד גבוה ללימודי אמנות, התייחסה למקרה ואמרה ל"מעריב אונליין" כי "אם נתייחס לאווירה הפוליטית היום אז זה קצת בעל כורחנו אנשי הרוח. בימים שיש ח"כים בממשלה שאומרים שלא הייתה הסתה לרצח רבין קצת קשה לזעוק על הסתה בעבודה של תלמיד בבצלאל".



המיצג האנונימי שפורסם בבצלאל הופיע פחות משבוע לאחר שפסל מוזהב של נתניהו הוצב בכיכר רבין בתל אביב ועורר המולה רבה. האמן עצמו, איתי זליאט, בן 37 מתל אביב, הסביר בשיחה עם כתב "מעריב-אונליין": "רציתי לעורר בפסל כמה דברים - קודם כל לדעת מה מותר להגיד בישראל בשנת 2016 ומה אסור". לאחר שעות שבהן סקרנים רבים הביעו תמיכה ואחרים רבים הביעו מחאה על הצבת המיצג, ובהמשך לבקשת העירייה להסירו, הופל הפסל ע"י מפגינים שהגיעו למקום.




הפלת הפסל של ראש הממשלה נתניהו שהוצב בכיכר רבין. צילום: אבשלום ששוני