הבוקר (רביעי) מקדמים את פני חסרי המזל בינינו שיאלצו לצאת מהשמיכות שמיים סגריריים וקודרים של חורף שישארו איתנו עד שעות הערב. גם עם שוך שיאה של מערכת הגשם צפוי גל קור שיקצין ויימשך עד לסוף השבוע, עם גשם לפרקים בצפון ובמרכז. כמויות הגשמים והרוחות העזות שירדו גם במהלך הלילה והבוקר גרמו לנזקים רבים, ובשירות המטארולוגי בבית דגן מזהירים כי המזג אוויר הסוער יימשך עד אחרי הצהריים. מחר מזג האוויר יהיה מעונן וסגרירי, בסוף השבוע צפוייה מערכת חורפית קלה יותר של גשמים מקומיים, וירידה נוספת בטמפרטורות.



שלג באתר החרמון. צילום: מיקי ענבר, אתר החרמון

החזאי התורן בשירות המאטרולוגי אורן דוידוב מסר כי "במהלך היום ינשבו רוחות חזקות עם משבים של עד 100 קמ"ש, תחול ירידה נוספת בטמפרטורות ויהיה קר מהרגיל. גובה הגלים יעמוד על 5-6 מטרים, ואף ייתכנו גלים יחידים בגובה של כ-9 מטרים". הטמפרטורות ברחבי הארץ יצנחו היום לעד 15 מעלות בגוש דן, בבקעה ועמק הירדן ובבאר שבע, 10-11 בהרי הצפון והמרכז וברמת הנגב, 13 בעמקי הצפון וסביב הכנרת ו-18 באילת. הלילה יהיה הקר ביותר בחורף עד כה, תחילתו של גל הקור שיקצין עוד בסוף השבוע בשל התפזרות ענני הגשם. בהרים ישררו 6-9 מעלות כבר בשעות הערב ויתקרבו בפסגות ההרים ל-0 בלילה. באזורים הנמוכים יהיו הלילה 10-13 מעלות.



שלג באתר החרמון. צילום: מיקי ענבר, אתר החרמון

מספר נפגעים בעקבות הסופה כבישים נחסמו

הזרימה בחצבני. צילום: גיא קולר, רשות הכנרת


נחל צאלים, כביש 90. צילום: דוברות המשטרה

בעקבות מזג האוויר, מספר אנשים נפגעו מהרוחות החזקות שגרמו לקריסה של עצים. אישה כבת 31 נפגעה מספת קש שככל הנראה עפה ממרפסת, בעקבות מזג האוויר הסוער, ברחוב וינקלר בפתח תקווה. חובשים ופרמדיקים של מד"א מעניקים לה במקום טיפול רפואי ומפנים אותה לבית החולים בלינסון כשהיא במצב קל עם חבלה באגן. באירוע נוסף שאירע במהלך עבודות ברחוב קיבוץ גלויות פינת שוקן בתל אביב, נפל חלון מהקומה התשיעית על מונית בזמן נסיעה. לא היו נפגעים בעקבות הנפילה, אך נגרם נזק למונית. 



בשדרות קוגל בחולון גזע עץ נפל ופגע בקשיש כבן 80 שלמרבה המזל נפגע באורח קל בלבד. גבר כבן 80 נפל ברחוב הביל"ויים ברמת גן, ככל הנראה בגלל הרוח החזקה. חובשים ופראמדיקים של מד"א מפנים אותו לבית החולים תל, כשהוא פצוע באורח קל, עם חבלה בגפיים. משטרת התנועה סגרה את כביש 90 מעין גדי למלונות ים המלח בשל זרימה חזקה של נחל צאלים, הבוקר נסגרו כביש 40 בין צומת תל נוף למושב קידרון, ונתיב אחד בדרך נמיר בת"א מצפון לדרום נחסם בעקבות מתח גבוה מעמוד חשמל. כוחות משטרה במקום ומסייעים בהכוונת התנועה ואנשי חברת החשמל בדרכם למקום. בנוסף, בצומת רוקח הרמזורים אינם עובדים.



מחברת החשמל נמסר כי מאז תחילת הסופה טופלו עשרות מקרים. במהלך הלילה ובוקר הרוחות העזות גרמו לפגיעות בקווי מתח ודווח על הפסקות חשמל בין היתר ברעננה באר שבע נתניה וגבעתיים. צוותים טיפלו בתקלות ואספקת החשמל שבה לסדרה אבל הכוננות המוגברת נמשך. הכוננות הרבה קיימת בכוחות הכבאות וההצלה וחירום, וכן ברשויות המקומיות.



הזרימה בחצבני. צילום: גיא קולר, רשות הכנרת

הספה שעפה בפתח תקווה. צילום: מד"א

 
החלון שעף בתל אביב. צילום: דוברות משטרת ישראל

כמויות הגשמים עברו את הממוצע השנתי; 34 מ"מ בירושלים

על פי תחזית השירות המטאורולוגי, הגשמים והרוחות יחלשו בהדרגה משעות אחה"צ. עשרות מ"מ של גשם ירדו באזורים שונים, ובצפון הארץ מתקרבות הכמויות המצטברות מאז אתמול כבר לכ-100 מ"מ.

במספר מקומות ברחבי הארץ, הכמויות היו מעל הממוצע השנתי. בעין השופט ירדו 123 מ"מ, בחיפה ירדו 109 מ"מ, בזכרון יעקב 104 מ"מ, במרום גולן 100 מ"מ, בעפולה 98 מ"מ, בגמלא 90 מ"מ, קיבוץ איילון 81 מ"מ, כפר גלעדי 70 מ"מ, בכנרת 61 מ"מ, במעלה גלבוע 40 מ"מ, בבית דגן 34 מ"מ, בירושלים 34 מ"מ, בתל אביב 33 מ"מ, באשדוד 27 מ"מ ובבאר שבע 7 מ"מ

בשעות הלילה התחזקה מאוד הזרימה בנחלים, נחל הקישון זרם בחוזקה וכך גם הנחלים המתנקזים לכנרת, דוגמת נחל שניר. באזור המרכז נרשמות בשעות האחרונות זרימות חזקות, בעיקר בנחל איילון ויובליו. מפלס הכנרת עלה בעוד 3 ס"מ במהלך הלילה, וב-5 ס"מ בסך הכל מאז אתמול בבוקר. מתחילת חודש דצמבר השלים מפלס הכנרת עלייה של 12 ס"מ ועד לכנרת מלאה חסרים עוד 4.92 מטרים. 

עץ קרס בגלל הרוח. צילום: דוברות המשטרה


עמודי חשמל שקרסו. צילום: דוברות המשטרה


החצבני. צילום: גיא קולר, רשות הכנרת


השלג ממשיך לרדת בחרמון, זרימה חזקה בנחלי הצפון

גיא קולר, פקח ברשות הכנרת, ציין כי "במערכת הגשמים הקודמת התחדשה הזרימה בחלק מהנחלים, ועכשיו ניתן לראות כבר זרימה חזקה מאוד בכלל הנחלים". הוא הוסיף כי הם "מברכים על כך ומתפללים למשקעים רבים נוספים".

בנוסך לגשמים, השלג ממשיך לרדת באתר החרמון. עד כה ירדו סנטימטרים ספורים במפלס העליון ובתחתון. הטמפרטורה ירדה במפלס התחתון למינוס 1.5-, ובעליון 5-. בנוסף יינשבו משבי רוח חזקים במהירות של כ-80 קמ"ש. מחר האתר יהיה סגור בשל תנאי מזג האוויר - עדיין צפויים שלג, ערפל כבד ורוחות. השלג אמור לרדת גם בצפון רמת הגולן, וייתכן גם בפסגות הרי הגליל. שיא המערכת הנוכחית מאחורינו ובעוד כמה שעות הגשמים יחלשו בהדרגה. 
 

בישראל כמו בישראל תשתיות התחבורה והניקוז עדיין נחשפות במערומיהן דווקא בחורף כמו בכל שנה. הכאוס התחבורתי שידעו אתמול נהגים בכבישים רבים בארץ ובכלל זה בכביש החוף שנחסם במקטעים שונים באזור מחלף פולג פעמיים בשל הצפות, צפוי לתפוח בהתאם לכמות הגשמים. תאונות הדרכים רק התגברו במהלך אתמול והלילה בשל הכבישים החלקים. בצומת יקנעם התהפך רכב הסעות אמש ושמונה נפצעו קל. 

במהלך היממה אחרונה טיפל המוקד העירוני בחיפה במאות פניות לגבי הסערה. כ-325 פניות בנוגע להצפות כבישים, בתים ומקלטים, כ-42 פניות בנוגע למכסי ביוב וניקוז טופלו על ידי צוותים בשטח, כ-36 עצים, ענפים קרסו או עומדים ליפול, כ-35 פניות על פסולת, סחף, בוץ וסלעים שהתדרדרו וכ-25 פניות התקבלו על בורות אשר נפערו בכביש או במדרכה.

החורף כאן. צילום: אבשלום ששוני



היערכות מיוחדת

צוותי חברת החשמל נמצאים בהיערכות מיוחדת בשל מזג האוויר לסריקת קווי מתח ועבודות גיזום, הוכנו למעלה מ-200 גנרטורים למקרי חירום ובשעת פגיעות ברשת החשמל החשופה יפעל מוקד 103 במתכונת דיווח על תקלות בלבד. בחברה מדגישים: "אין אפס הפרעות ונזקים ברשת החשמל. בשל רוחות חזקות, גשמים וברד, וצפי לשלג בצפון ,יש צפי גם לנזקים ברשת החשמל ולהפרעות באספקה וזאת על אף ההיערכות הנרחבת. הרוחות העזות עלולות לגרום לקריסת עצים, פגיעת ענפים וחפצים שונים ברשתות החשמל ולגרימת נזק. צוותי העבודה בשטח ערוכים ומצוידים לטיפול בכל הפרעה ופגיעה".

עוד מבקשים מהציבור להיות סבלניים ועירניים ולדווח מידית על חוטי חשמל קרועים או נזקים אחרים לרשת החשמל. במקרה של פגיעות ברשת החשמל, קריעת חוטים או כל מפגע אחר, הציבור יכול לפנות לחברה.

משרד החקלאות מצידו חוזר ומתריע לאור הרוחות הערות: "בכל דקה עלולים ליפול בערים שונות עצים על עוברים ושבים. הסיבה נעוצה בחיפושית שאוכלת את העץ מבפנים, עד שהוא נרקב וקורס. החיפושית נקראת 'חדקונית הדקל' והיא תוקפת בעיקר עצי תמר, הנפוצים במיוחד ברחובות הערים השונות בישראל". החברה הממשלתית להגנת מצוקי הים התיכון קוראת לציבור הרחב להתרחק מהמצוקים לאורך חופי ישראל בשל גלים גבוהים בים אשר עלולים להגיע לגובה של 6 מ' ואף למעלה מזה. "לכן, במקומות המועדים, לאורך החופים אשקלון, ת"א, בת ים הרצליה ונתניה, קיימת סכנה מעמידה בסביבות המצוקים והחברה קוראת לציבור הרחב להתרחק מהם, לא לעמוד בקרבתם ולא לעמוד עליהם. גלי ים גבוהים במיוחד, עלולים להביא להתמוטטות מצוקים ובכך לסכן את הציבור הנמצא בסביבתם".

הזרימה בנחל איילון. צילום: אבשלום שושני


בזמן שישנתם

היה זה מסוג הלילות שבו כדאי היה להתכרבל מתחת לשמיכת פוך: מישור החוף והגליל ידעו במהלך הלילה גלים של ממטרים לעיתים עזים מלווים ברוחות ערות אבל גם בהפוגות ארוכות. עיקר הגשם ירד במהלך הלילה דווקא בירושלים, הרי ירושלים ומדבר יהודה, בבאר שבע וצפון הנגב שם ירדו גם ממטרים עזים במהלך הלילה, בחבל לכיש, בבקעה וגם המשיך לרדת ברמת הגולן ובאגן ההיקוות של הכינרת. 

המשמעות של הגשם הדרומי הרציף הלילה עלולה להתברר כשטיפונות, גם בדרכים אבל גם באדמה הפחות מחלחלת של מדבריות הדרום. רשות הטבע והגנים הוציאה אמש שורה של אזהרות מחמירות למטיילים. 

עם זאת סיכמו אמש את יום הגשם המשמעותי הראשון מתוך יומיים בסיפוק גדול. ברמת הגולן ובגליל ירדו עד שעות הלילה כ-30-40 מ"מ ובאזור הגליל התחתון הכמויות הגבוהות ביותר: כ-50 מ"מ. בעקבות הגשמים נרשמו הצפות ושיטפונות בנחלי הגליל, בעיקר באגן הקישון: נחל ציפורי, נחל בית לחם ובקישון עצמו. בשירות ההידרולוגי שברשות המים מבהירים שמדובר בזרימות החזקות ביותר באזור זה מאז ינואר 2015. הנחלים הגדולים, בהם שניר, חרמון ונהר הירדן עדיין לא זרמו אתמול בחוזקה, אבל ברשות המים צופים גאות בנחלים אלה החל מהבוקר.