מאות סטודנטים לעבודה סוציאלית מארגון "עו"סים שינוי" ועובדים סוציאליים הפגינו היום (שלישי) מול הכנסת וצעדו אל משרד הרווחה הסמוך בקרית הממשלה, זאת בדרישה מהרשויות לדאוג לשיפור ביטחונם האישי לאור המשך אירועי האלימות המופנים נגדם, ולטפל בחלק מבעיות השורש המוזנחות ביותר של עולם הרווחה כמו העוני והאלימות במגזר הערבי.



שבוע בדיוק לפני ההפגנה נורו 50 יריות אל עבר לשכת הרווחה באום אל פאחם, שכוונו נגד עובדת סוציאלית במקום. בנס לא היו נפגעים באירוע, בשל השעה המאוחרת. בחודש מרץ נורו 26 יריות לעבר רכבה של עובדת סוציאלית בעיר ובאותו החודש התפרע אדם בלשכת הרווחה בקרית שמונה ופגע בשלוש עובדות סוציאליות. באירוע שהתרחש לפני שנה, הוצתה לשכת הרווחה בשדרות גם כן כצעד של איום כלפי עובדים במקום.



ההפגנה, היום. צילום: עו"סים שינוי



הסטודנטיות והסטודנטים חברו עם איגוד העובדים הסוציאליים שהשבית בתחילת השבוע ליום אחד את לשכות הרווחה בכל הארץ ועם העו"סים הצעירים מתנועת "עתידנו - למען עתיד העבודה הסוציאלית", וקראו בהפגנה מכתב ששלחו לשר הרווחה והתעסוקה, חיים כץ ולשר ביטחון הפנים, גלעד ארדן: "אנו דורשות כי המשרדים שתחת ניהולכם יפעלו מידית כדי למצוא פתרון הולם לביטחונם האישי של העובדות והעובדים הסוציאליים המשרתים מאות אלפי ישראלים. לא יתכן כי המגנים על המוחלשים לא יזכו להגנה בעצמם". יו"ריות עו"סים שינוי, רותי קליין ונעם שומן הראל, מוסיפות: "החלטנו כי איננו מוכנים לצאת לשטח המקצועי במצב המחפיר והלא מוגן בו הוא נמצא היום. כל עוד יורים עלינו, מרביצים לנו, או עוד מתנהגים באלימות וכל עוד התקשורת והציבור שותקים".



"אירוע קיצון המביע מצוקה"


בארגוני העו"סים מדגישים גם את המצוקה שבה נמצאים אותם המטופלים, שלא פעם מתנהגים באלימות כלפי עובדי רווחה. "אנו רואים במקרה ירי זה אירוע קיצון המביע מצוקה מהעדר הכלים והמשאבים למתן מענים, מהעוני ומהפערים החברתיים בתוך ובין הרשויות השונות, בדגש על החברה הערבית", כתבו ראשות "עו"סים שינוי" לשרים.


יו״ר סיעת מרצ, ח"כ אילן גילאון, אמר בהפגנה: "אתם שסופגים את האלימות, ההשפלות, השכר המשפיל והעומס הבלתי נסבל - אתם חומת המגן החברתית של ישראל. התשובה של הממשלה היא קיצוץ בתקציב הרווחה - התשובה שלנו מאבק". ח"כ מאיר כהן (יש עתיד), שר הרווחה הקודם, אמר לעובדים הסוציאליים: "כראש עירייה לשעבר ובוודאי כמי שהיה שר הרווחה, אני מקווה שהממשלה תכיר סוף סוף בתפקיד החשוב שאתם ממלאים בחברה. הפגיעה בכם היא הפקרת לוחמים שניצבים בחזית החברתית". ח"כ כהן הוסיף: "אני קורא לכם לא להרפות, יש לכם לא מעט חיילים בכנסת שיתמכו בכם. אל תתפשרו על כבודכם ומעמדכם".



ח"כ מאיר כהן בהפגנה. צילום: דוברות הח"כ



בתנועת "עתידנו" של העובדים הסוציאליים הצעירים שכבר עובדים בשטח, מאשימים: "רק לפני שבוע פורסם דוח העוני המעיד שוב שכשני מיליון אנשים בישראל חיים בעוני. קו ישיר עובר בין האלימות המתפשטת נגד עובדים סוציאליים בישראל לבין המדיניות האנטי חברתית של הממשלה שמקצצת בתקציבי הרווחה, הבריאות והחינוך, לא מעלה קצבאות לקשישים ונכים, מאפשרת העסקה קבלנית, ומפלה בפרט את הרשויות הערביות". ב"עתידנו" מדגישים עוד: "יש להתייחס לכל מקרה אלימות בחומרה, אך במקביל לטפל בשורש הבעיה, האלימות הממשלתית כלפי האזרחים והעובדים נותני השירות. רק השבוע התבשרנו על קיצוצים נוספים בתקציבים החברתיים, למרות עודפי תקציב של 63 מיליארד שקלים שלא נוצלו ב-2016".



במסמך הדרישות שניסחו, תובעים הסטודנטים לעבודה סוציאלית כינוס דחוף של ועדת העבודה והרווחה לדיון בפתרונות לאלימות נגד עובדות ועובדים סוציאליים ודרישה מהשר ארדן להציג תכנית פעולה להגברת ביטחונם האישי. כמו כן הם דורשים מהשר חיים כץ לבחון בדחיפות את הפערים בביטחונם האישי של העובדים הסוציאליים בין הרשויות השונות. "אנחנו מקבלים את הדממה הרועמת אל מול הירי בשבוע שעבר כסטירה מצלצלת לתחושת השליחות והמחויבות שאנו מרגישים ומרגישות כלפי החברה הישראלית", הם מצהירים.