מרכז השלטון המקומי ישבית החל מהבוקר (רביעי) את גני הילדים ובתי הספר התיכוניים במחאה על קיצוץ רוחבי של 5.75% מתקציבי השלטון המקומי שעליו החליטה הממשלה. לאחר משא ומתן לילי במשרד ראש הממשלה לא הצליחו הצדדים להגיע להסכמה והשביתה יוצאת לדרך. לא תהיה קבלת קהל במוסדות רשויות מקומיות לרבות מחלקות הרווחה, לא תפונה אשפה ולא יבוצע ניקיון ברחובות. משרד החינוך הודיע כי עובדי ההוראה אשר מועסקים על ידי המדינה, בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים יגיעו היום אל מוסדות החינוך, והלימודים יתקיימו רק במוסדות שבהם יש מאבטחים, אך מערך הסעות התלמידים יושבת. בנוסף, הגננות יגיעו אל הגנים. מעיריית ירושלים נמסר כי השירותים בעיר כולל מערכת החינוך יפעלו כרגיל.



בהודעה שיצאה ממרכז השלטון המקומי נמסר: "לטובת 190 הרשויות המוחלשות ורשויות הפריפריה, הגענו לבקשת ראש הממשלה לדיון חירום על מנת לנסות ולפתור את הבעיה כדי שלא להיאלץ ולהשבית את כלל עובדי ושירותי השלטון המקומי. לצערנו הרב כל הצדדים באו בידיים נקיות למעט נציגי משרד האוצר, שנציגיו התבצרו בעמדתם ולא הסכימו לקבל שום החלטה שתכליתה לשמור על התקציבים הבסיסיים של למעלה מ-190 רשויות בישראל ולאפשר את הקיום הבסיסי של הרשויות הללו".



עוד נמסר: "על כן השלטון המקומי יחל לשבות בעוד מספר שעות, החל מהשעה: 6.00 בבוקר (יום רביעי), כדי להגן על החינוך, הרווחה, ואיכות החיים של תושבי מדינת ישראל. ראשי הרשויות יתכנסו בשעה 11:00 בכנסת להחליט על המשך הצעדים במאבק".



חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי. צילום: ראובן קופיצ'ינסקי
חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי. צילום: ראובן קופיצ'ינסקי



מצוותו של ראש הממשלה נמסר: "הנחנו את הצוותים לעשות כל מאמץ למנוע שביתה, עם זאת- ראש הממשלה ושר האוצר לא היו מוכנים לפריצת מסגרות התקציב. לצערנו, הצדדים לא הגיעו להבנות. לשלטון המקומי הוצע שמיד עם אישור התקציב יחל משא ומתן שבסיומו הם יהיו מרוצים. לא ניתן לפתוח את התקציב לאחר שוועדת כספים כבר אישרה אותו לקראת הצבעות קריאה שנייה שלישית".



במכתב ששלח המרכז לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולשר האוצר, משה כחלון, נאמר בין השאר: "הקיצוץ הרוחבי הנ"ל עתיד לפגוע אנושות ב־190 רשויות מקומיות חלשות, אשר רובן ככולן מצויות בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית של מדינת ישראל... הביטוי של קיצוץ זה בתקציב משרד הפנים לבדו, נאמד על ידינו ב־230 מיליון שקל בשנה. מדובר בקיצוץ שהשלטון המקומי איננו יכול להשלים עמו, ואשר יביא לקריסתן של רשויות ולפגיעה ישירה בשירותים המוניציפליים לתושבים!".



ראשי הרשויות המקומיות התנו את ביטול השביתה בכך שמשרד הפנים יעביר במחצית הראשונה של השנה מענקי איזון בסך 1.55 מיליארד שקל ושלקראת המחצית השנייה של 2017 יפעלו משרדי האוצר והפנים לצורך מציאת המקור התקציבי לתשלום מלוא מענק האיזון בהתאם לסיכומי העבר.



פורום ה־15, המאגד את הערים הגדולות והעצמאיות, הודיע כי הוא "מצטרף באופן מלא, החל ממחר בשעה 6:00, להשבתה שעליה הכריזו מרכז השלטון המקומי ומרכז המועצות האזוריות".



פורום ה־15 מאגד עיריות עצמאיות, שאינן מקבלות מענקי איזון או מענקי פיתוח ממשלתיים, ומנוהלות כמשק עצמאי סגור מכוח משאביהן הכספיים העצמאיים. בפורום חברות הערים הבאות: אשדוד, באר שבע, גבעתיים, הרצליה, חדרה, חולון, חיפה, כפר סבא, נתניה, פתח תקווה, ראשון לציון, רחובות, רמת גן, רעננה ותל אביב יפו.



לילי פוקמונסקי, מנהלת המחלקה לגננות בהסתדרות, התייחסה לשביתה המתוכננת בשלטון המקומי הכוללת גם את מוסדות החינוך ואמרה כי "במידה והשביתה תתקיים, הגנים יהיו סגורים פרט למקומות שבהם הסייעות עובדות אפילו כשיש שביתה. הגננת תגיע לגן בשעה 7:55 ואם הסייעות לא יעבדו אז הגננת תשהה בגן ולא תקבל ילדים".