הנשיא לעבר והאסיר ברישיון, משה קצב, הגיע לפנות ערב (רביעי) לעירו קריית מלאכי וזכה לקבלת פנים חמה. קצב השתחרר היום מכלא מעשיהו לאחר חמש שנים ו-15 ימים במאסר על אונס. ההחלטה על שחרורו הגיעה לאחר שפרקליטות המדינה החליטה שלא לערער על החלטת ועדת השחרורים לקצר את עונשו.



התרגשות רבה שררה הערב בביתו של קצב ומחוצה לו. הנשיא לשעבר התקבל בהתרגשות רבה, חיבוקים ונשיקות מבני משפחה ומחברים שהמתינו לו שישוב לעירו אחרי המאסר אותו ריצה בגין עונש. למקום גם הגיעו ידידים ומכרים נוספים שנכנסים לבית משפחת קצב בזה אחר זה. קצב התקבל בצעקות שמחה והילולה. בתוך הבית מספרים כי האווירה של התרגשות ושמחה רבה שוררים במקום וישנם כאלה שעדיין מתקשים להאמין שהוא אכן חזר הביתה. "משה נראה מאושר רואים את האושר על הפנים שלו והוא גם נראה מצוין", סיפרה ידידת המשפחה תקוה כהן שהייתה בין מקבלי פניו בביתו. 
"אני שמחה שהוא חזר הביתה סוף סוף וברוך מתיר סורים אני מכירה אותו הרבה שנים ואת המשפחה ומגיע להם שוב פעם להיות יחד", אמרה בהתרגשות יפה, שהביאה מטעמים מתוקים, "אחרי חמש שנים, הגיע הזמן  שהוא יבוא הביתה. זה נס לחזור אחרי חמש שנים ולהיות בסדר. כל הזמן חיכינו לו. היה פה נס חנוכה".  

"הוא היה בשיאו ותראה לאן הוא הגיע"

חיים, שאף הוא הגיע וחיכה בחוץ ברחוב הקטן, אמר: "ההרגשה עילאית. נס חנוכה קרה לנו וביום ראשון נעשה חפלה פרסית". אחד הנוכחים אמר כי "קצב היה ראש עיר שלנו, נשיא. הוא המלך שלנו". אישה נוספת אמרה בדבר המעשים בגינם הורשע קצב, כי "אני לא יודעת אם עשה או לא עשה, אבל אין אדם מושלם וכל אחד עושה טעויות ובכל מקרה הוא שילם מחיר כבד".

עפרה חמו, חברה של המשפחה, אמרה כי "התחושה היתה של שמחה מהולה בעצב. אמרתי לו 'הכל מאחוריך, תמשיך הלאה'. היו דמעות של אושר ועצב אצל החברים והמשפחה. מבחינת המשפחה זה אסון כל מה שקרה. הוא היה בשיא כנשיא ותראה לאן הוא הגיע אחר כך. זה לא פשוט. רואים את העצב אבל הוא נרגש ונראה קצת עייף" .
 
משה, שהגיע אף הוא אל מחוץ לבית המשפחה, אמר: "הגיע הזמן שעכשיו יניחו לו בשקט לנפשו. הוא כבר שילם את המחיר".

התקבל בחיבוקים ובנשיקות. משה קצב חוזר לקריית מלאכי. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
התקבל בחיבוקים ובנשיקות. משה קצב חוזר לקריית מלאכי. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

עם קבלת הבשורה, יצא הנשיא לשעבר מתאו ומהאגף התורני והחל בהליך השחרור. לאחר מכן עבר לשיחה במשרד מפקד בית הסוהר, ובסיומה יצא משער בית הכלא. גם נפגעות העבירה קיבלו עדכון על ההחלטה על ידי קצינה של שירות בתי הסוהר. בעת יציאתו מהכלא, נראה קצב מחייך ומלווה ברעייתו גילה.


ההגבלות על קצב: לא ינהל נשים


בהחלטה לשחרר את קצב, הטילו חברי הוועדה שורה של מגבלות על הנשיא לשעבר. בנוסף לתנאים הקבועים בחוק, נוספו גם ההגבלות הבאות: "האסיר יוכל לשנות את כתובת מגוריו בתחום היישוב באישור הרשות לשיקום האסיר (רש"א). האסיר יוכל לשנות את כתובת מגוריו ליישוב אחר רק באישור הוועדה והוא יודיע למפקד תחנת המשטרה בה הוא מתייצב לחתימה ולשירות בתי הסוהר על כל שינוי בכתובת מגוריו".



"האסיר יימצא במעצר בית החל במשך 22 שעות בכל ימות השבוע ויחתום בתחנת המשטרה הקרובה למקום מגוריו תוך 24 שעות ממועד יציאתו, ויקיים את כל תנאי תוכנית השיקום בפיקוח הרשות לשיקום האסיר. האסיר לא יעבור כל עבירה ולא יתרועע עם עבריינים, אלא במסגרת הטיפול. האסיר לא יצא לחו"ל ללא אישור הוועדה עד חודש דצמבר 2018, יישא עמו בכל עת את פנקס רישיונו וכל שינוי תנאי מתנאי השחרור, למעט סעיף 9 ו-1 לעיל, מחייב אישור הוועדה מראש ובכתב". הוא הוזהר שאם יפר אחד מהתנאים הוא צפוי לביטול שחרור וכי תכנית השיקום מצורפת כחלק בלתי נפרד מהחלטה זו.



גילה ומשה קצב אחרי שחרורו מהכלא. צילום: אלוני מור
גילה ומשה קצב אחרי שחרורו מהכלא. צילום: אלוני מור



כמו כן, נדרש קצב להשתלבות על בסיס יומי בלימודים בבית מדרש בקרית מלאכי, השתלבות בקבוצה טיפולית תורנית בתדירות של אחת לשבוע, טיפול פסיכו-סוציאלי פרטני בתדירות של אחת לשבוע, חל עליו איסור להתראיין באמצעי תקשורת, בין בעצמו ובין באמצעות מי מטעמו. נקבע כי הוא לא יעסוק בכל תפקיד בו ימצא ביחסי מרות וכפיפות עם נשים.



בעקבות השחרור מסרו חברות הכנסת של מרצ כי "שחרור קצב הוא פגיעה באמון הציבור, בקורבנות, במערכת המשפטית ובמוסד הנשיאות. הנשים שבהן התעלל יוסיפו לשלם את מחיר המעשים שביצע".